در صحن علنی شورای شهر گرگان مطرح شد؛
در جلسه شورای اسلامی شهر گرگان، اعضا نسبت به نحوه و انتشار نامه عزل مدیر شهرداری و همچنین غیبت های ادامه دار شهردار واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۳۲۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 06 November 2016
 در جلسه شورای اسلامی شهر گرگان، اعضا نسبت به نحوه و انتشار نامه عزل مدیر شهرداری و همچنین غیبت های ادامه دار شهردار واکنش نشان دادند.

سیصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان شامگاه شنبه با حضور ۱۱ عضو، برخی مدیران شهرداری و اصحاب رسانه و با غیبت متمادی شهردار در محل برگزاری جلسات پارلمان محلی گرگان برگزار شد.

مطابق هفته های اخیر جلسه علنی به علت انتظار برای به حدنصاب رسیدن تعداد اعضا با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. اسدالله کبیر و علی کلاتی دو عضو غایب این هفته شورا بودند.

رئیس شورا از همان ابتدا و پیش از اعلام برنامه و دستور کار جلسه به موضوع قابل بحث دو روز اخیر گرگان اشاره کرد. سید محمد قدس مفیدی با اعلام اینکه جای خالی شهردار در صحن علنی احساس می شود، گریزی به اقدام اخیر حسین صادقلو در عزل و نصب یکی از مدیران شهرداری زد.

وی با تذکر بر لزوم رعایت «کرامت نفس» هر انسان که از بدو تولد به همراه اوست، خواستار برقراری تناسب میان میزان جرم با مجازات هر شخص در مجموعه شهرداری شد.

صادقلو شهردار گرگان در نامه ای که روز پنجشنبه در فضای مجازی منتشر شده یکی از مدیران شهرداری را به اتهام «بی توجهی و اهمال در مسئولیت» از مقام عزل و به بخش غسالخانه آرامستان شهرستان منتقل کرد. اقدامی که بازتاب های متفاوتی در روزهای اخیر از سوی شهروندان داشته است.

واکنش ها به انتشار نامه عزل مدیر شهرداری

قدس مفیدی با اشاره به همین موضوع ادامه داد: برای آنکه مدیری به درجه بالای مدیریت برسد تلاش و هزینه بسیاری صورت گرفته و انتظار می رود در نحوه برخورد با جرایم آنها با سعه صدر رفتار کنیم.

در همین حال نایب رئیس شورا ضمن انتقاد از نحوه برخورد آقای شهردار، انتقاد بیشتر خود را به فرد یا افراد منتشرکننده نامه متوجه کرد. مهران فدوی در عین حال که عزل و نصب را حق هر مدیر عنوان کرد، نحوه برکناری مدیر معزول را «غیرحرفه ای» و «غیراخلاقی» خواند.

به عقیده فدوی، انتشار این نامه در فضای مجازی «دردناک تر» از عزل آن مدیر بوده و از همکاران خود خواست منتشرکننده ابتدایی نامه را پیگیری کنند. ناصر گرزین هم خواستار مشخص شدن عاملان انتشار نامه شد.

محمدابراهیم جرجانی هم درهمین ارتباط عزل مدیر را در یک دستگاه «اجتناب ناپذیر» خواند و دامن زدن به آن را ناصحیح عنوان کرد.

درآمد ۲۱ میلیاردی شهرداری از ارزش افزوده خرید کالا

نطق پیش از دستور این هفته را سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری برعهده داشت. صفرعلی پایین محلی در نطق این هفته به دو موضوع خدماتی و ورزشی اشاره کرد که لزوم ورود اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نخستین مورد بود.

پایین محلی تعداد اتوبوس های فعلی شهرداری را ۹۹ دستگاه عنوان کرد که عمر برخی از آنها به ۱۸ سال می رسد! به گفته وی برخی از اتوبوس های فرسوده، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسبی ندارند و در شان شهروندان نیست که از آنها استفاده کنند.

ناطق هفته، بخش اعظمی از آلودگی های شهر را به اتوبوس های ۱۸ ساله نسبت داد و از چرایی وارد نشدن اتوبوس های جدید در دوره چهار ساله شورای چهارم سوال کرد. پایین محلی با ارائه آماری مبنی بر درآمد ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی شهرداری از طریق ارزش افزوده خرید کالا در سال ۹۴، از بدعهدی دولت در پرداخت سهم ۸۲ و نیم درصدی خرید اتوبوس های شهری سخن گفت.

پیشنهاد کمک نیم میلیاردی به تیم بسکتبال

بخش دوم نطق آقای سخنگو به ارائه یک پیشنهاد درباره تیم بسکتبال شهرداری اختصاص داشت. وی با مقایسه دوتیم گرگانی بسکتبال حاضر در لیگ برتر و دسته اول، نارضایتی خود از نتایج سال قبل تیم شهرداری را ابراز کرد. به گفته وی، سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان برای تیم شهرداری هزینه شد اما در نهایت هشتم جدول شد که اگر خود اعضای شورا یک تیم تشکیل می دادند در بین ۹ تیم نهم می شدند!

پایین محلی بودجه مصوب امسال شهرداری را یک میلیارد تومان اعلام کرد. وی بدون ذکر نام همکار خود، گفت: برخلاف اظهارات دوستان تاکنون لایحه ای مبنی افزایش بودجه تیم به صحن شورا نیامده است. گفته می شود، ابراهیم جرجانی در جلسه ای با هواداران از مخالفت شورا برای تصویب مساعدت مالی برای بسکتبال سخن گفته بود؛ ادعایی که قدس مفیدی و نورا نیز آن را رد کردند.

ناطق هفته در آخر تصویب کمک ۵۰۰ میلیون تومانی به تیم بسکتبال برای جذب دوبازیکن خارجی و همین مبلغ به سایر هیئت های ورزشی شهرستان را خواستار شد.

هیئت امنای تیم شهرداری بی اطلاع هستند

جرجانی اما به سازوکار افزایش مبلغ بودجه تیم ایراد وارد کرد. به گفته وی چگونه می توانیم ۵۰۰ میلیون تومان اضافی تصویب کنیم درحالی که همان ابتدا نتوانستیم بیش از یک میلیارد را به تصویب برسانیم؟ چرا همان زمان که شهردار با تصویب رقم بالاتر موافقت نمی کرد بر خواسته خود پافشاری نکردیم؟

علیرضا پزشکپور اما از اینکه اعضای شورا که هیئت امنای تیم بسکتبال محسوب می شوند از چگونگی بسته شدن تیم اطلاعی ندارند گلایه کرد. به گفته وی، وظیفه شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی است که با حضور اعضا جلسه ای برگزار و ما را آگاه کند.

ناصر گرزین هم در همین ارتباط بر لزوم بازخوانی چگونگی کمک به تیمداری بسکتبال تاکید کرد و تشکیل جلسه را وظیفه کمیته ورزش شورا دانست. به عقیده وی، بسکتبال گرگان علاوه بر کمک مالی به کمک معنوی نیز نیازمند است.

درخواست جذب بازیکن خارجی به شورا ارائه شد

در همین حال علی اصغر یوسفی خواستار گزارشی درباره فعالیت تیم پایه بسکتبال شد. موضوعی که به نظر می رسد مطابق میل شورای شهر پیش نرفته و شهرداری، هنوز تیم پایه تشکیل نداده است. یوسفی تشکیل تیم پایه را هدف اصلی از تخصیص بودجه برای تیمداری بسکتبال عنوان کرد.

اعضای شورا که در بیشتر موضوعات مدیریت شهری بایکدیگر اختلاف نظر دارند در موضوع افزایش بودجه تیم بسکتبال تقریباً متفق القول بودند. در همین حال معاون مالی شهرداری نامه ای پیشنهادی مبنی بر اصلاح مصوبه قبلی شورا و اضافه شدن درج هزینه برای جذب بازیکن خارجی، به رئیس شورا تقدیم کرد.

در این نامه مبلغی برای جذب بازیکنان خارجی منظور نشده بود اما با رای همه اعضا به تصویب رسید. رقم پیشنهادی اعضا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

استدلال شهردار درباره غیبت های متوالی

غیبت حسین صادقلو در جلسات هفتگی که در زمان سال آخر عمر شورای چهارم نمود بیشتری پیدا کرده محل جدل دیگر بین اعضا شد. جرجانی رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی در واکنش به غیبت های متوالی شهردار علت آن را فاش کرد. وی به نقل از صادقلو، وجود بند دال معروف در دستور کار جلسات را مانعی بر سرراه ورود شهردار عنوان کرد.

براساس قانون بند دال تبصره ۴ ماده ۷۱ وظیفه بررسی وضعیت شهردار برعهده شورای شهر است و طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، تمامی مدیران ارشد دستگاه های اجرائی و دولتی که بازنشسته و بازخرید هستند، باید از سمت خود برکنار شوند. شهردار گرگان که نیروی «بازخرید» بوده به علت دارا بودن «کارت ایثارگری» که البته هنوز مدارک آن رسانه ای نشده است، از این قانون خود را مستثنی می داند.

حسین ربیعی هم بر اظهارات جرجانی صحه گذاشت و از اعضای هیئت رئیسه خواست در جلسه روز یکشنبه بند دال را حذف کنند تا شهردار به صحن بیاید و به سوالات اعضا پاسخ دهد. قدس مفیدی و پزشکپور اما نسبت به این درخواست واکنش نشان داده و گفتند که شهردار نمی تواند برای شورا تعیین تکلیف کند.

انتقاد اهالی کوی سروش از رفتار مسئولان شهرداری

در جلسه این هفته حضور شهروندان کوی «سروش جنگل» واقع در جنوب گرگان دقایقی از زمان را به خود اختصاص داد. جمعی از ریش سفیدان این منطقه با حضور در شورا به انتقاد از برخورد شهردار با اقدام اهالی محله پرداختند. به گفته این افراد، کوی سروش که پنج هزار نفر جمعیت دارد، فاقد عبادتگاه است و اهالی منطقه در انتهای یکی از کوچه ها تصمیم به برپایی خیمه «چهارده معصوم» برای عبادت و عزاداری گرفتند اما هربار با تعرض ماموران شهرداری به خیمه آسیب جدی وارد شده است.

آنها مدعی بودند مکانی که در آن خیمه برپا کرده اند جزو عرصه های منابع طبیعی است و به شهرداری ارتباطی ندارد. اعضای شورا ضمن همدردی با اهالی این منطقه، به شهردار پیشنهاد دادند خیمه اهالی کوی سروش جنگل به مدت یک ماه پس از نصب برقرار باشد.

در نهایت جلسه این هفته با تمدیدهای متوالی وقت بدون بررسی لوایح مندرج در دستور کار به پایان رسید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار