دادستان کل کشور هشدار داد
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قوه قضاییه در زمینه محیط زیست که جزء‌ حقوق عمومی محسوب می‌شود عزم جدی دارد، گفت: مصادیقی داریم که در لایه‌های سوم و چهارم دستگاه‌ها اقداماتی برای کوه‌خواری، دریاخواری و تصرف اراضی ملی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۳۲۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 06 November 2016
منتظری در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت که در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مفهوم محیط زیست مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی و تعادل بین عناصر موثر در طبیعت است. این عناصر شامل آب، خاک، هوا، گیاهان و حیوانات است که در نتیجه حضور آنها مناسبات بیولوژیک متعادل بین این عناصر شکل می‌گیرد و ایجاد کننده محیط زیست طبیعی است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ، حراست و صیانت از این عناصر تاکید کرد: خدا این عناصر را در اختیار انسان قرار داده و بر حفظ و صیانت آنها تاکید کرده و اشاره شده که این عناصر به شخص خاصی تعلق ندارد؛ بنابراین انفال متعلق به خدا و پیامبر بزرگ یعنی ولی مسلمانان و انسان‌ها است.

منتظری با اشاره به اینکه در علم حقوق، حقوق عمومی داریم، گفت: حفظ و حراست از حقوق عمومی بخشی از وظایف دادستان است. بعد از قرار گرفتن در این سمت سعی کردیم به شکل کارشناسی‌تر به این بحث ورود کنیم. در قوانین به حقوق عمومی بسیار زیاد اشاره شده است ولی تعریف جامعی نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم در مجموعه‌ای مصادیق آن را احصا کنیم. یکی از کارهای اساسی و اصولی این است که یک جزوه و فهرست از مجموعه حقوق عمومی ارائه دهیم.

وی افزود: بعد از تعریف و احصاء حقوق عمومی به این می‌رسیم که چگونه باید از آن دفاع کنیم. مصادیقی که در سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه صیانت از دریاها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، جنگل‌ها،‌ منابع طبیعی، اراضی ملی، دره‌ها و ... تعریف شده در زمره حقوق عمومی قرار می‌گیرد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود موفق نبوده است، گفت: البته این به این معنا نیست که زحمات آنها را مدنظر قرار ندهیم ولی وقتی در جامعه قرار می‌گیریم می‌بینیم وضعیت محیط زیست مثبت ارزیابی نمی‌شود و تجاوزاتی به منابع طبیعی، کوه‌ها، اراضی ملی و جنگل‌ها صورت می‌گیرد. برای مثال در شمال تهران، لواسانات، دماوند وضعیت محیط زیست بد است. برخی با تسخیر کوه، دشت و اراضی ملی خانه‌هایی برای خود ساخته‌اند که از آن برای تفریح استفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی از این افراد در چند نقطه کشور چنین خانه‌هایی دارند که برای تفریحات کوتاه‌مدت خود از آنها استفاده می‌کنند؛ بنابراین در نتیجه اقدام این افراد هزینه‌های بسیاری از حقوق ملت زائل می‌شود. امروزه دریاخواری در کشور ما اتفاق می‌افتد و در کنار دریا به سواحل تعرض می‌شود.

منتظری اظهار کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها و ثروتمندان جلودار این وضعیت تعرض‌ها هستند. دخل و تصرفات و تعرض‌ها در شهرهای مختلف چون تهران، کیش، مشهد و ... دیده می‌شود و مردم، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، سازمان حفاظت محیط زیست مسئول آن هستند. در اجلاس اخیری که با دادستان‌های کل کشور داشتیم یکی از موضوعات مهم مساله صیانت از حقوق عمومی از جمله محیط زیست بود که مورد تاکید بسیار قرار گرفت. قوه قضائیه در موضوع محیط زیست بسیار جدی است و اگر بین قوه قضائیه و دستگاههای اجرایی و سازمان حفاظت محیط زیست تعامل وجود داشته باشد در این زمینه موفق خواهیم بود، اما اگر هر یک از این بخش‌ها کارشکنی کنند عملکرد خوبی نخواهیم داشت.

دادستان کل کشور تاکید کرد: این تعهد را می‌دهم که آنچه در حوزه وظایف قانونی قوه قضائیه و مجموعه دادستان‌های سراسر کشور قرار دارد برای نگهداری سرمایه‌های ملی تلاش خود را بکنیم.

وی با بیان اینکه قانون آیین دادرسی کیفری که از سال گذشته لازم‌الاجرا شد اختیارات ما را گسترش داد، اظهار کرد: در هر کجای کشور و هر بخشی از محیط زیست و حقوق عمومی که مسئولان دستگاه‌ها و کارکنان ادارات گزارشی بدهند ما با جدیت دنبال خواهیم کرد و این را جزء وظایف خود می‌دانیم. قوه قضاییه در این زمینه عزم خود را جزم کرده است. در این موضوع جلسات متعددی برگزار و بخشنامه‌های صادر شده است.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه 450 دادستان در سراسر کشور در ارتباط با موضوع محیط زیست پا به رکاب هستیم گفت: اگر همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و محیط زیست نباشد اقدامات ما فایده‌ای نخواهد داشت.

منتظری با اشاره به نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌ها اظهار کرد: خوشحالم که این اتفاق صورت گرفت. زیرا در جنگل‌های کشور بهره‌برداری‌های زیادی صورت می‌گرفت که در حقیقت به جای بهره‌برداری معنای بلعیدن جنگل‌ها را داشت. هر کجا که لازم باشد قوه قضائیه در کنار محیط زیست خواهد بود.

منتظری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سایر بخش‌های مرتبط با محیط زیست باید همکاری خود را با ما بیشتر کند و از منابع و گزارش‌های مردمی استفاده کند.

منتظری در پایان تاکید کرد: مسئولان و وزرا توجه کنند که زیرمجموعه‌های خودشان دنبال مسائلی هستند که جزء حقوق عمومی محسوب می‌شود. در حال حاضر مصادیقی داریم که لایه‌های سوم و چهارم دستگاه‌ها برای کوه ‌خواری، دریاخواری و تصرف اراضی ملی کارهایی کرده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار