تابناک تهران - این روزها مراکز اورژانس اجتماعی در شهر ها تبدیل به سرپناهی گرم و مطمئن برای زنان بی پناه و خیابانی، کودکان کار و حتی معتادین متجاهر شده اند. اما هنوز هم برخی از شهرها مثل بومهن از خدمات این اورژانس محروم هستند.
کد خبر: ۳۲۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 08 November 2016
حدود 17 سال از تأسیس اورژانس اجتماعی کشور می‌گذرد، اما به گفته مسئولان هنوز 70 درصد مردم از خدماتی که اورژانس اجتماعی ارایه می‌دهد اطلاعی ندارند. سال 78 بود که اورژانس اجتماعی با هدف به حداقل رساندن زمان دسترسی مردم به منابع اجتماعی و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی ایجاد شد.
 
در ادامه فعالیت‌های اورژانس، جای خالی مراکز نگه‌داری از زنان خیابانی، کودکان کار خیابانی و... احساس شد و خانه‌های سلامت برای نگه‌داری از دختران فراری، مراکز نگه‌داری از کودکان کار و خیابان، مراکز کاهش طلاق و... ایجاد شد و این مراکز قدرت پاسخگویی اورژانس را افزایش داد. گشت سیار هم در سال 83 فعال شد و پس از آن خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی نیز فعالیت خود را آغاز کرد. این روزها هم که خبر ارائه خدمات پاک به معتادان برای جلوگیری از شیوع بیماری ایدز باعث افزایش فعالیت این مراکز شده است.
 لزوم احداث مرکز اورژانس اجتماعی در بومهن
اما هنوز هم برخی از شهرها از خدمات این  اورژانس محروم هستند. بومهن یکی از این شهرستان ها در استان تهران محسوب میشود، که با وجود مرکز دی،سی،آی از خدمات اورژانس اجتماعی برخوردار نیست و از مرکز پردیس استفاده میکند.
 
صادق بنیادی، معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهرستان پردیس، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران با اشاره بهفعالیت سه ماهه یک مرکز دی،سی،آی در بومهن  گفت: "در این مرکز که ابتدا در شهر بومهن دایر شده، معتادان متجاهر و ولگرد زیرپوشش و درمان سرپایی قرار می‌گیرند و با ارائه یک وعده ‌غذای گرم، البسه، سرنگ، ملزومات بهداشتی، امکان استحمام مراجعه‌کنندگان و... که به معتادان داده می‌شود، پیشگیری از گسترش بیماری ایدز را در دستور کار دادیم."
 
معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: "در طرح تقسیم‌ کار ملی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارای اولویت‌های حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اجتماعی و اخلاقی، زنان سرپرست خانوار و... است. اما متأسفانه در شهرستان پردیس مرکزی برای نگهداری موقت و رسیدگی اورژانسی به آسیب‌دیدگان اجتماعی نداریم؛ در تماس‌های گرفته شده، اورژانس اجتماعی تهران جوابگوی افراد است."
 
بنیادی با ابراز تأسف درباره عدم وجود مکان و شرایط لازم برای احداث اورژانس اجتماعی در شهرستان بومهن، اعلام کرد: "متأسفانه بیشترین تماس‌هایی که از پردیس با اورژانس اجتماعی گرفته شده از شهر بومهن بوده که با همکاری شهرداری‌ها به‌شدت دنبال اجاره یا خریداری مکانی برای تشکیل اورژانس اجتماعی در شهرستان هستیم. بهزیستی شهرستان پردیس با هماهنگی با استان، آمادگی خود را برای تشکیل اورژانس اجتماعی اعلام و شهردار بومهن نیز این طرح را برای اجرایی شدن به شورای شهر ارسال کرده است و امیدواریم هرچه زودتر این اورژانس فعال شود."
 
متأسفانه در شهر بومهن خانواده‌هایی هستند که در آن مرد معتاد، همسرش را مورد آزار قرار می‌دهد و بی‌پناهی همسر می‌تواند مشکل‌ساز شود. خانم برای فرار از ضرب و شتم همسر خود شبانه بدون داشتن سرپناهی از خانه خارج می‌شود؛ و سرنوشت پیش روی او نامعلوم است. هم چنین کودک‌آزاری در این شهر وجود دارد که به‌محض اطلاع بهزیستی طبق وظیفه اقداماتی را انجام می‌دهد، اما اگر این مرکز در شهرستان وجود داشته باشد، میتوان خدمات مؤثرتری به این قشر از جامعه ارائه داد.
 
بنیادی در پایان با ابراز امیدواری در مورد احداث مراکز بیشتر و اورژانس اجتماعی در شهرستان بومهن افزود: "مصوبات زیادی در این خصوص داشتیم؛ برای مکان اورژانس اجتماعی چندین نقطه توسط بهزیستی دیده شده؛ اما هنوز موردی تعیین نشده است. همچنین از طریق خیران هم اقداماتی در آینده نه‌چندان دور مانند اهدای ساختمان انجام خواهد شد."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار