رییس جمهور با شاره به موضوع آلودگی هوا و اهمیت ویژه محیط زیست تاکید کرد: ‏فقر ، بیکاری ، رکود، تورم ، قهر طبیعت ، ‏خشکسالی و مشکلات زیست محیطی مهمترین مسائل کشور است.
کد خبر: ۳۳۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 18 November 2016
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در بخشی از سخنانش در اجتماع پرشور مردم استان البرز در کرج ، به موضوع آلودگی هوا و اهمیت ویژه محیط زیست اشاره و تاکید کرد: ‏آلودگی هوا خطری بزرگ است که مانند تروریسم همه دنیا را تهدید می کند.

وی افزود: ما در عین حال که دشمنان فراوانی ‏پیش رو داریم ، دوستان بسیار زیادی نیز همراه خود داریم . ما دشمنانی مثل فقر ، بیکاری ، رکود، تورم ، قهر طبیعت ، ‏خشکسالی و مشکلات زیست محیطی پیش رو داریم.‏

رییس جمهور با تاکید بر اینکه خصم خارجی و هوای نفس، بی اخلاقی و تهمت؛ دشمنان منافع ملت ایران هستند، گفت: البته انسجام ‏و وحدت به عنوان قدرت بزرگ ، استعداد ایرانی به عنوان نعمت بزرگ و رهبری شجاع و آگاه در کنار اتحاد قوای سه‌گانه در ‏کنار ما هستند و ما به لطف خدا، رهبری آگاهانه و اتحاد قوا و مردم از همه مشکلات عبور کرده و خواهیم کرد.‏

‎دکتر روحانی با بیان اینکه حل برخی مشکلات زمان می برد و نباید ناامید و خسته شد ، گفت: همه باید دست به دست هم داده و ‏به حرکت به سمت رونق و توسعه ادامه دهیم . مسأله محیط زیست و آلودگی هوا که این روزها دامن کلان شهرها راگرفته ، قابل ‏حل است. البته این مشکل تنها مخصوص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز با این مشکل مواجه اند، اما همه ‏باید تلاش کنند تا بر این مشکل فائق آییم.‏

عزم جدی دولت برای مقابله با آلودگی هوا

رییس جمهوری با بیان اینکه اولین دستور دولت ، ادامه مقابله با آلودگی هواست ، به برنامه های گسترده دولت طی سه سال ‏گذشته اشاره کرد و گفت: دیروز به معاون اول رییس‌ جمهور دستور دادم که امروز در هیأت دولت اولین دستور، موضوع مقابله ‏با آلودگی هوا باشد و در کلانشهرها تصمیمات لازم اتخاذ شود.‏

دکتر روحانی تبدیل سوخت نیروگاه ها و مراکز صنعتی از مایع به گاز را از جمله اقدامات دولت برشمرد و گفت: وضع گاز و ‏تولید گاز در پارس جنوبی به گونه‌ای خواهد بود که سال آینده هیچ مشکلی در زمینه گاز نخواهیم داشت.‏‎ ‎

رییس جمهور افزود: در زمینه نفت و گاز حرکت بسیار خوبی در این سه سال انجام شد. دو روز پیش هم در منطقه غرب ‏کارون چند پروژه تولید نفت را افتتاح کردم که تولید نفت در این منطقه از 45 هزار بشکه به 300 هزار بشکه در روز افزایش ‏یافت. این کار بزرگی است که صنعت نفت ما انجام داده و در زمینه گاز نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته ایم و امسال شاهد ‏افتتاح فازهای جدید در عسلویه خواهیم بود.‏

تغییر سوخت مراکز صنعتی

روحانی اظهار داشت: اولین کار در مساله کاهش آلودگی هوا، مسأله تغییر سوخت مراکز صنعتی بود که تلاش کردیم این ‏روند را تکمیل کنیم. کار دوم تغییر نوع بنزین بوده و آوردن بنزین یورو 4 در جایگاه‌ها مخصوصاً در کلانشهرها بود که این ‏روند نیز ادامه خواهد یافت.‏

رییس جمهور با اشاره به اینکه اوایل سال آینده پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح خواهد شد ، گفت: با افتتاح این پالایشگاه ما ‏برای اولین بار در تاریخ ایران ، دیگر نیاز به واردات بنزین نخواهیم داشت و حتی قادر به صادرات بخشی از بنزین تولیدی خود ‏خواهیم بود.

روحانی گفت: ما مشکلات زیادی در برابر خود داریم باید با انها مقابله کنیم، بعضی از مشکلات یک ساله، بعضی دو ساله و بعضی دیگر سه و چهار ساله حل می شود و بعضی ها زمان بیشتری نیاز دارد، لذا نباید ناامید شویم و باید دست در دست هم، مساله و مشکلات محیط زیست در شهر ها و کلانشهرها از جمله کرج که دامن همه را گرفته، برطرف کنیم.
رییس جمهوری یادآور شد: هرساله دراین فصل وارونگی هوا داریم و این تنها مخصوص کشور ما نیست و کشورهای پیشرفته هم با این مشکل مواجه هستند، اما آنها برای رفع این مشکل همت و تلاش می کنند.
وی گفت: در تولید گاز پارس جنوبی از 100 میلیون مترمکعب، امسال 140 میلیون مترمکعب گاز خواهیم داشت، در نفت و گاز حرکت های بساری خوبی صورت گرفته، به نحوی که در غرب کارون تولید نفت از 45 هزار بشکه به 300 هزار بشکه افزایش یافته است.
از سال آینده صادر کننده بنزین خواهیم شد
وی افزود: برای مقابله با آلودگی اولین کار تغییر سوخت بود و کار دوم بنزین که با آوردن بنزین یورو چهار در شهرها و مخصوصا کلانشهرها، اوایل سال نیز با بهره برداری از مجموعه ستاره خلیج فارس کیفیت بهتر هم خواهد شد و ما از سال آینده دیگر به بنزین وارداتی نیاز نخواهیم داشت و قادریم بخشی از بنزین تولیدی را نیز صادر کنیم.
رییس جمهوری یادآور شد: ما قبلا وارد کننده گازوییل بودیم که الان صادر کننده ان هستیم، قدم بعدی خارج کردن ماشین های فرسوده است که بسیاری از آلودگی ها را موجب می شود، مینی بوس ها و اتوبوسهای فرسوده را باید از خیابانها خارج و بجای آنها ماشین های نو در اخیتار مردم قرار دهیم.
وی گفت: این فعالیتها در این سه سال انجام شده از جمله در سال 93 بیش از 336 هزار در سال 94 بیش از 256 هزار و امسال نیز بیش از 150 هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کردیم که مجموع آنها به 800 هزار 906 خودرو فرسوده رسیده است.
دکتر روحانی تاکید کرد: این قدمی است که با سرعت بیشتری باید در سالهای آینده برداریم، دقت در معاینه فنی، حل مشکل آلودگی هوا فقط به دست دولت میسر نیست و باید پلیس ، مردم و همه استعدادها و ظرفیت ها بکار گرفته شود.
بعضی گفتند حرف می زنند اما هیچ سرمایه ای وارد کشور نمی شود
رئیس جمهوری به یکی قرارادادهای به ثمر رسیده پس از برجام اشاره کرد و گفت: تولید مشترک خودرو و موتورهای جدید خودرو یکی از این موارد است. کار آغاز شده و امروز قرارداد آن امضاء شده که بین ایران خودرو و شرکت پژو با سرمایه گذاری 400 میلیون یورو و با تولید سه خودرو جدید است که تا پایان امسال به بازار می آید که 200 هزار خودرو ظرفیت آن است.
در آغاز کار 40 د رصد کار توسط ایران و 60 درصد توسط فرانسوی ها انجام می شود و در آینده 70 درصد ایرانی و 30 درصد فرانسوی خواهد بود که تحول بزرگی در موتور خودروها به وجود می آید. که همان خودروهای یورو 5 و یورو 6 است که یکی از راه های مقابله با آلودگی هوا است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا گام های بزرگی برداشته شده که باید ادامه یابد، گفت: یکی از اقدامات تولید موتور برقی بوده که تا کنون مشکل قیمت بالای آن را برای مردم داشتیم. برای این موضوع نیز فکری می کنیم تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت، محیط زیست، دستگاه های مسئول، نیروی انتظامی همه باید دست به دست هم دهیم تا صنعت کشور ارتقاء یابد و در برابر غول آلودگی هوا پیروز خواهیم شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار