میانگین شاخص آلودگی هوای تهران خط قرمز را رد کرد و به عدد ١٥٤ رسید؛ ‌عددی که در آن، ‌هوا برای همه گروه‌ها ناسالم اعلام شد و مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی شهر را تعطیل کرد.
کد خبر: ۳۴۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ 25 December 2016
پایداری هوا از آخر هفته گذشته شروع شد و تا یکشنبه ادامه داشت. محیط زیست استان، ‌اما با پیش‌بینی وزش باد و شروع بارش در شنبه شب تهران، ‌خبر از بهبود کیفیت هوا در روزهای آینده داد. 
بر اساس آنچه در اطلاعات جهانی آلودگی هوا آمده، آلوده‌ترین مناطق تهران، ‌مناطق ٦ و ١٨ اعلام شدند. شاخص ١٧٦ برای ایستگاه تربیت مدرس منطقه ٦ و شاخص ١٧٤ برای ایستگاه شادآباد مشخص شده است. 
در این نقشه ١٦ ایستگاه تعیین‌کننده شاخص آلودگی هوا مشخص شده که ٦ ایستگاه در آن ناسالم برای همه گروه‌ها، ‌٥ ایستگاه ناسالم برای گروه‌های حساس، ٣ ایستگاه سالم و یک ایستگاه منطقه ١٩ پاک اعلام شده است. 
محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به شاخص کیفیت هوای تهران که به شرایط ناسالم رسیده،  گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها و گزارش سازمان هواشناسی از اواخر وقت شنبه شب در تهران ناپایداری‌هایی داریم که باعث بهبود کیفیت هوای تهران و شاخص‌های آلودگی می‌شود. 
بر این اساس، نیازی به تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران نیست. بر اساس پیش‌بینی مرکز پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور نیز، بارش شنبه شب تهران در بهبود کیفیت هوای روزهای آینده تاثیر می‌گذارد. آلودگی هوای کلانشهرها با داشتن هزینه‌های مادی و معنوی بر افراد، ‌باعث شده مسوولان بیش از گذشته به فکر یافتن راه‌حلی برای آن باشند. 
جان باختن سالانه پنج هزار نفر بر اثر در معرض هوای آلوده قرار گرفتن، یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که بر زندگی افراد می‌گذارد. هزینه‌های سلامت افراد نیز جدا از این عدد محاسبه شده است؛ ‌هزینه‌هایی که برای رفع مشکلات قلبی، ‌تنفسی برای افراد حادث می‌شود. 
اگر همه این هزینه‌ها را بخواهیم مادی حساب کنیم، بر اساس گزارش بانک جهانی، هزینه آلودگی هوا در ایران سالانه ٢/٣ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده است. 
محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اعلام این عدد گفته است: بنا بر مستندات آماری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ٢٠١٣، ٩٩٧ میلیارد دلار بوده، لذا با قیمت فعلی دلار سالانه ٨٠ هزار میلیارد تومان هزینه آلودگی هوا است که به کشور تحمیل می‌شود. 
به گفته او با این مبلغ می‌توان ٢٠ هزار واگن مترو خریداری کرد یا ٩٠٠ بوستان ٦٠ هکتاری، ١٤٠ نیروگاه و ٦٠ ورزشگاه ٥٠ هزار نفری احداث کرد. این مبلغ در واقع سه یا چهار برابر بودجه عمرانی یک‌سال دولت است.

*پیش‌بینی آلودگی هوا، ‌راهی برای جلوگیری
مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، با راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا، ‌توانسته مناطقی از شهر که هوای سالم، ‌ناسالم برای همه گروه‌ها و گروه‌های حساس است را نشان دهد. 
این پیش‌بینی فقط به یک روز آینده محدود می‌شود. در نقشه روز گذشته، ‌منطقه افسریه جایی بین منطقه ١٦ و ١٩ با رنگ ارغوانی روی نقشه، ‌نشان از هوای خیلی ناسالم می‌داد. بقیه مناطق تهران چیزی بین ناسالم برای حساس‌ها و همه گروه‌ها بودند. اما نقشه پیش‌بینی یک روز بعد را هم نشان می‌دهد. 
آلودگی از حالت متمرکز در مرکز به شکل غربی- شرقی درمی‌آید و تا شهرقدس کشیده می‌شود. 
شهبازی، ‌کارشناس واحد پایش و پیش‌بینی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران درباره این سامانه به «اعتماد» گفت: هدف ما از ایجاد این سامانه این است که روند تغییر آلودگی را بفهمیم، هدف درآوردن عدد دقیق نیست، چون نمی‌توانیم فعلا اعداد دقیق داشته باشیم، ‌هدف این است که بفهمیم فردا هوا سالم است یا ناسالم. 
او معتقد است کمیته اضطرار از روی همین سامانه تصمیماتش را می‌گیرد. این سیستم می‌تواند بگوید برای دو روز آینده شاخص آلودگی در کدام دسته می‌گنجد.

* ١٤٠٠ تماس قلبی- تنفسی با اورژانس
در دو روز گذشته، ‌تماس‌های گرفته شده با اورژانس هم به دلیل آلودگی هوا بیشتر از گذشته شد. 
رییس اورژانس کشور با اشاره به تشدید آلودگی هوا طی چند روز گذشته در پایتخت به فارس گفت: طی سه روز گذشته بیش از ١٤٧٧ تماس تلفنی با اورژانس به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی گرفته شده و ٤٠٥ بیمار تنفسی نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند. 
پیرحسین کولیوند با اشاره به تشدید آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: در نخستین روز دی‌ماه سال بیش از ١٠ هزار و ٤٢٤ تماس با اورژانس پایتخت گرفته شده و این آمار در دومین روز دی به ١٠ هزار و ٩٩٤ مورد رسیده که ٥ درصد افزایش داشته اشت. 
در سوم دی ماه نیز ٩ هزار و ٧٢٣ تماس با اورژانس گرفته شده که نسبت به روز قبل از آن با روند کاهش همراه بوده است. همچنین در سه روز گذشته بیش از ١٤٤٧ مورد از تماس‌ها مربوط به بیماران قلبی و تنفسی بوده است. 
به گفته او، در سه روز گذشته ٤٠٥ مورد انتقال بیماران تنفسی توسط اورژانس صورت گرفت. 
اورژانس تهران به دنبال وضعیت ناسالم هوا به حالت آماده باش در آمد و آمبولانس‌های خود را در میادین اصلی شهر مستقر کرد. 
کولیوند در این خصوص اعلام کرد: مرکز اورژانس تهران جهت تسریع در امدادرسانی و پوشش درمانی مصدومان احتمالی آلودگی هوا، از صبح شنبه چهارم دی ماه 95 اقدام به استقرار آمبولانس و موتور آمبولانس در نقاط مختلف شهر تهران کرده است. 
او به میادین اصلی اشاره کرد و گفت: 6 دستگاه آمبولانس در میادین شهر ری، انقلاب، آزادی، تجریش، امام حسین‌(ع) و امام خمینی (ره) و 30 دستگاه موتور آمبولانس از 9 صبح تا ساعت 17 در نقاط پر تردد و پر ازدحام شهر تهران مستقر شده‌اند. 
اورژانس همچنین توصیه کرده است: نوزادان، سالمندان، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر گروه‌های پرخطر نیز تا حد امکان از منزل خارج نشوند و اگر هم سفر درون‌شهری ضروری پیش آمد، حتما از ماسک مناسب استفاده کرده و داروهای‌شان را به همراه داشته باشند. 
افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مزمن که از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنند، حتما در هنگام خروج از منزل دستگاه اکسیژن‌شان را به همراه داشته باشند و با مشاهده علایم تنگی نفس به نخستین مرکز اورژانس مراجعه کرده یا با شماره 115 تماس بگیرند.

*آلودگی کمتر می‌شود
مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با پیش‌بینی هوای روزهای آینده گفت: بر اساس تحلیل داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در بعدازظهر شنبه، در برخی ساعات وزش باد موثر (باد با بزرگی بین ٣ تا ٤ متر بر ثانیه) انتظار می‌رفت. 
مریم نادری افزود: با برقراری شرایط جوی ناپایدار از ساعات اولیه روز یکشنبه، بارش باران و وزش باد نسبتا شدید در برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود که نقش موثری در پراکندگی آلاینده‌ها خواهد داشت. با تداوم شرایط جوی ناپایدار در روز دوشنبه، در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید و بارش پراکنده انتظار می‌رود. 
همچنین طی یکشنبه و دوشنبه پارامتر دما به‌طور نسبی افزایش می‌یابد. 
طبق نتایج پیش‌بینی آلودگی هوا، طی روز شنبه شرایط نامطلوب کیفی هوا همچنان برقرار خواهد بود و در روز یکشنبه با کاهش غلظت آلاینده‌ها، وضعیت کیفی هوا بهبود پیدا خواهد کرد. 
سازمان هواشناسی هم ضمن هشدار برای لغزندگی و آبگرفتگی معابر گفت: این سامانه بارشی در سه روز آینده غرب، جنوب غرب، زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی را در بر می‌گیرد. بارش‌های ایجاد شده در سه روز آینده موجب لغزندگی و کاهش دید افقی در جاده‌های کوهستانی و اختلال در تردد جاده‌ای مناطق بارانی و برفی خواهد شد.

روزنامه اعتماد
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار