تابناک تهران - واکنش به گزارش یک روزنامه صبح تهران بالا گرفته و در آخرین واکنشها حسن روحانی رییس جمهور با اشاره به نامه اصغر فرهادی گفت: گور خوابی از فقر، برای مردم و دولت قابل تحمل نیست اما ظاهرا از نظر استاندار تهران ماجرا از قرار دیگری است، گورخوابها معتادان متجاهر بودند. اعتیاد، کارتن خوابی، بی سرپناهی، زنان و کودکان بی خانمان، اینها کم بود این روزها گورخوابی هم به دردهای بی درمان جامعه‌مان اضافه شده ... دردی که انگار تنها برایش نسخه ای پیچیده می شود اما کسی اجباری برای اجرای آن ندارد....
کد خبر: ۳۵۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳ 28 December 2016
هر دم از این باغ بری می‌رسد، کارمان به جایی رسیده که بیش از یکسال است که مقام معظم رهبری دستور به رسیدگی به وضعیت اجتماعی کشور داده‌اند هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است. البته حرف و جلسه ظاهرا کم برگزار نشده است، مثلا همین امروز شورای اجتماعی در وزارت کشور و احتمالا به ریاست وزیر کشور برگزار شد.

مدتها است بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر از خیابانهای تهران طرح شده است. در اخرین اعلامها توسط پلیس و استانداری تهران ادعا شد که همه معتادان متجاهر از تهران جمع‌آوری شده‌اند. ظاهرا محل تجمع این معتادان بیشتر در دروازه غار بود. 

گزارشهای متعدد نشان می‌دهد درست است بسیاری از این افراد جمع‌آوری شده اند اما بسیاری نیز خیر، و فقط محل تجمعشان در کل شهر بلکه استان پراکنده شده است. نمونه آن هم همین گورخوابهای شهریاری است که از تهران فراری شده‌اند و به گورستان نصیرآباد پناه اورده بودند.

البته حسن روحانی رییس جمهور کشورمان صبح امروز از واژه فقیر برای این افراد سخن به میان آورده بود اما واقعیت اینست که فقر وضعیت اکنون این افراد نیست بلکه منشاء وضعیت فعلی آنهاست و باید در جواب آقای رییس جمهور گفت: فقر و ما ادراک فقر!

همه چیز از یک گزارش شروع شد، کلید واژه جدیدی در جامعه شکل گرفت و آنقدر برق آسا همه گیر شد که هرجا چشم کار می کرد حرف از گورخوابی بود... 
 
مسئولین شهریار و نگهبان گورستان نصیرآباد مدت زندگی این گورخواب ها را در گورستان یک ماه می دانند، اما خود آنها از 10 سال صحبت می کنند، بهروز، تنها گورخوابی که  هنوز هم در گورستان مانده می گوید: "من دوسالی می شود که در این گورستان زندگی میکنم، اما کسانی را میشناسم که 10 سال است اینجا هستند."
گورخوابی، درد بی درمان این روزها / حرف مسئولین را باور کنیم یا سرنوشت پر از درد بی خانمان ها را؟؟؟؟
10سااااااال!!!!!!!!!!!!! یک دهه.... یک عمر.... پس مسئولین از چه حرف میزنند؟؟؟؟؟ چرا همیشه حرف آنها با حرف کارتن خواب ها و معتادان و حالا گورخواب ها متفاوت است؟؟؟؟؟ همین چند وقت پیش بود که ماجرای آتش سوزی کپرنشین های شهرقدس ما را برسر این دوراهی بین مسئولین و بی خانمان ها گذاشت.....

البته با یک گشت و گذار کوتاه در اینترنت و خواندن سرنوشت های گورخواب ها در شهرهای دیگر مثل شیراز و اهواز و درد چندساله ی جامعه که حالا دیگر مثل زخمی کهنه سرباز کرده فقط به یک نتیجه میرسیم: "گورخواب ها راست می گویند!!!!! این درد چندساله است!!!!! حتی شاید بیشتر از 10 سال!!! و ما و مسئولین هستیم که بی خبر بودیم!!!!! و گروهی سالهاست که مرده ها را به زنده ها ترجیح میدهند!!!!! "
 
در گزارش های اولیه نقل قول از یکی از این گورخواب ها بود، یکی از زنان معتاد بی سرپناهی که در گور و کنار مردی که سالهاست رفیق هستند می خوابید، گفته بود: "قبر برای ما مثل اتاق است، مثل یک خانه، یک سرپناه ... هر کس جایی می خوابید، برخی در قبرها، برخی هم که می ترسیدند یا دوست نداشتند در گورها بخوابند به بیابان و کنار مخروبه ها می رفتند... از صبح که آمدند و ما را انداختند بیرون تازه فهمیدم که زندگی کنار زنده ها سخت تر از مرده هاست .... چرا ما را می زنند، چون معتادیم؟ چون مواد می کشیم؟ حالا وسایلمان را بردند، دیگر چه از جانمان می خواهند؟؟؟؟؟ یعنی این گورها را هم به ما زیاد میبینند؟؟؟؟؟ " این جمله ها درد داشت، دردی تا مغز استخوان...
 
این خبر در این چند روز بازتاب های زیادی به خود دید، عکس های تکان دهنده گزارش، آنقدر دست به دست شد، تا رسید به ریاست جمهوری و اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی و پرویز پرستویی بازیگر و هزاران گروه و ان جی اوی مجازی و غیرمجازی. تا جایی که هشتگی به عنوان:« گور خواب» هم در تویتر برای آن به راه افتاد و با واکنش مختلف کاربران در شبکه های اجتماعی همراه شد.
 
سعید ناجی، فرماندار شهریار، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، درباره وضعیت گورخواب ها گفت: " آرامستان نصیرآباد شهرستان شهریار از نزدیکترین نقاط به پایتخت است که متاسفانه با وجود داشتن نگهبان، معتادان سرگردان به این محل رفت و آمد دارند."
 
البته وی موضوع معتادان سرگردانی که مسکن مشخصی ندارند را فراتر از محدوده این شهرستان دانست و افزود: "تاکنون طرح های متعددی برای جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهرستان اجراشده و معتادان جمع آوری شده به کمپ اخوان و سایر کمپ های بازپروری و نیز در بعضی موارد به خانواده های خود تحویل داده شده اند. اگر اقداماتی که تاکنون از سوی فرمانداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری برای جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و آسیب های اجتماعی انجام شده، نبود با وضعیت به مراتب ناگوارتری در سطح شهرستان شهریار روبرو بودیم."
 
فرماندار شهریار با تاکید بر اینکه موضوع وجود معتادان متجاهر، به سیکل معیوبی تبدیل شده که تمامی ندارد، ادامه داد: "اقدامات زیادی در این راستا انجام شده که لازم بوده، اما کافی نیست و هنوز با نقطه مطلوب در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی، فاصله داریم."
 
بله درست است، درد کارتن خواب ها و حالا گورخواب ها دیگر سیکل معیوبی شده که انگار تمامی ندارد... هروز خبری جدید، هربار سبک زندگی جدید .... دیگر انگار مسئولین هم امیدی به رفع این مشکل و ساماندهی بی خانمان ها ندارند....
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار