عضو شورای راهبردی کنگره ملی زنان موفق ایران گفت: سیاستگذاری معطوف به جنسیت، ناظر به مسائل خانواده، زنان و مردان است و معتقدیم تاکنون جامعه به توانمندی ها و ظرفیت های زنان توجه نکرده است.
کد خبر: ۳۵۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 31 December 2016
وحیده نگین افزود: سیاستگذاری معطوف به جنسیت در راستای بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان از مهمترین عوامل بسترساز برای نیل به توسعه پایدار در کشور است.
 
وی با بیان اینکه استفاده از تمامی ظرفیت های نیروی انسانی، بنیان توسعه پایدار را شکل می دهد، خاطرنشان کرد: هیچ کشور توسعه یافته ای را در جهان نمی توان یافت که در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های خود معطوف به جنسیت عمل نکرده باشد و از مشارکت فعال و موثر همه افراد جامعه به خصوص زنان بهره نبرده باشد.
 
به گفته وی، رشد اقتصادی واقعی منوط به آن است که زنان به فرآیند توسعه کمک کنند و سهم عادلانه خود را نیز از آن دریافت کنند.
 
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، سهم عادلانه زنان از فرآیند توسعه را در قالب امکانات آموزشی و دسترسی به فرصت‌ های برابر متناسب با ظرفیت های جنسیتی عنوان کرد و بی ‌توجهی به توانمندی ها و ظرفیت های زنان را ناشی از ساختار فرهنگی کشور دانست.
 
نگین با تاکید بر استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان در بنگاه های اقتصادی، گفت: پاکدامنی اقتصادی ضرورت انکارناپذیر کشور است و برای دستیابی به این مهم بسیار اهمیت دارد که از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان در حوزه اقتصادی و ساختار مدیریتی کشور بیشتر بهره ببریم.
 
وی با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی که مدیریت زنانه دارند و یا از نیروی کار زنان به نحو مناسبی بهره می برند از موفقیت بیشتری در مقایسه با سایر بنگاه ها برخوردارند، افزود: پاکدستی زنان و روحیه کار جمعی آنان در نهایت منجر به کاهش فساد اقتصادی در بنگاه های اقتصادی می شود و رونق آنها را در پی دارد.
 
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، با رد این فرضیه که بالا بودن نرخ بیکاری زنان ناشی از اعتماد به نفس شغلی پایین آنان است، خاطرنشان کرد: بالا بودن نرخ بیکاری زنان نیز ناشی از نبود سیاستگذاری معطوف به جنسیت در کشور است که در نهایت منجر به نامساعدشدن فضای کسب و کار برای زنان شده است.
 
به گفته وی، فضای کسب و کار نامساعد برای زنان، منجر به شکل گیری اقتصادی مردانه در کشور شده است و همین اقتصاد مردسالار بوده است که باورهای سنتی و کلیشه‏های جنسیتی را رواج داده است.
 
نگین تصریح کرد: واکنش ‌های منفی اجتماعی یعنی نگرش منفی به ‌ضرورت نقش اجتماعی زن، ارائه تعریفی مشخص از او و محصور کردن توانمندی های آنان از دلایل اولیه ‌ای است که موجب برخوردها، مخالفت ‌ها و ممانعت‌ های حضور اجتماعی زن می‌ شود.
 
وی به ضرورت توسعه کارآفرینی در میان زنان اشاره کرد و گفت: ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب‌ و کار در میان زنان، به ویژه دانش‌ آموختگان دانشگاهی که با توجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فرا گرفته ‌اند و امکانی که برای ایجاد کسب‌ و کار به صورت فردی و یا گروهی در رشته تخصصی خود دارند، باعث می‌ شود آنها با بهره ‌گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند و خود را باور کنند.
 
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، کارآفرینی را فرآیندی پیچیده‌ توصیف کرد و گفت: عوامل متعدد شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کارآفرینی تاثیرگذار است و شاید همین پیچیدگی و ناهمواری توجیه‌کننده میزان قابل ‌تامل عدم حضور گسترده بانوان در کارآفرینی باشد.
 
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نشان داد که زنان می توانند ضمن حفظ مسئولیت های خانوادگی و نگهداری حریم خود، در اجتماع هم حضوری فعال داشته باشند، تصریح کرد: اگرچه این حضور در عرصه های متعدد اجتماعی، سیاسی و علمی پررنگ بوده، اما به لحاظ اقتصادی و مدیریتی به نظر می رسد که شرایط را چندان برای فعالیت آنها فراهم نکرده است.
 
نخستین کنگره بین المللی زنان موفق ایران همگام با ماده 31 برنامه ششم توسعه، با هدف بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و متوازن با رویکرد اندیشه های اسلامی دی ماه در تهران برگزار می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار