تابناک تهران - حدود 8 سال پیش استان تهران رتبه دوم بی سوادی در کل کشور را داشت، اما این روزها دیگر معضل بی سوادی در حال ریشه کن شدن است، شهرستان فیروزکوه که تا چندی پیش بیشترین آمار بی سواد در استان تهران را داشت حالا دیگر هیچ بی سوادی ندارد.
کد خبر: ۳۵۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 02 January 2017
هنگامی که در ۷ دی ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی، نهضت سوادآموزی تشکیل شد، جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر بی‌سواد در کشور وجود داشت. در آن زمان شور و شوق مردم برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در بالاترین حد خود بود. بی شک این اشتیاق‌ها بهترین فرصت و زمینه برای حرکتی بنیادی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی بود.
 
در سال ۱۳۶۵ استان تهران با ۲٫۷۸ درصد دارای بالاترین نرخ باسوادی و استان سیستان و بلوچستان با ۳۵٫۹ درصد از کمترین میزان باسوادی در کشور برخوردار بوده‌است. البته طبق آمار منتشره نهضت سواد آموزی در سال ۱۳۸۷ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان تهران دومین رتبه بی‌سوادی کشور را دارد.
 
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور اردیبهشت ۱۳۹۴ اعلام کرد بر اساس آمارها بیش از ۱۰ میلیون نفر بی سواد در رده سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور وجود دارد.
 بی سوادی در فیروزکوه ریشه کن شد / حتی اتباع خارجی هم در این شهرستان باسواد هستند
با وجود این آمار و ارقام در هر استان مسئولین به دنبال ریشه کن کردن بی سوادی بوده و هستند. طبق آمار جدید منتشر شده در استان تهران، شهرستان فیروزکوه دیگر هیچ بی سوادی وجود ندارد.
 
نورالله طاهری، فرماندار شهرستان فیروزکوه، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، با اعلام ریشه کن شدن بی سوادی در این شهرستان گفت: "طبق آمار ارائه شده ما درشهرستان فیروزکوه دیگر بی سواد نداریم واین معضل ریشه کن شده است و این مهم را به همه مردم شهرستان تبریک می گویم."
 
وی افزود: "پیشرفت کاری ما در این حوزه در سطح استان تهران بسیار عالی و تحسین برانگیز می باشد به طوریکه در ابتدای شروع دوره ،  انتهای جدول بودیم ولی در حال حاضر رتبه خوبی را در کوتاه مدت درسطح استان کسب کردیم واین مهم ناشی از تلاش ها، تعهدات،تعاملات، همکاری وجدیت تمامی دست اندرکاران در این حوزه می باشد."
 
طاهری در ادامه به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: "ایشان به این امر تأکید فراوان داشتند وفرمودند که عیب است که در کشورمان بی سواد داشته باشیم و بر ایران ما پذیرفته نیست که با یک تمدن چندین ساله و نظامی که بر آن حاکم است فرد بی سواد داشته باشیم، به طوریکه دولت و نظام در این زمینه سرمایه گذاری های زیادی انجام دادندو امکانات و کمک هزینه هایی را برای آموزش دهندگان و سوادآموزان فراهم کردندوکسانی که نیازمند کسب سواد بودند وارد شدند ودر شهرستان ما این کار به نحو مطلوب انجام شد."
 
فرماندار فیروزکوه ادامه داد: "همه با همکاری هم ،مسئولین ،سوادآموزان و اعضای کمیته وادارات جهاد کشاورزی، تعاونی ها ، بخشداران،شوراهای شهر و روستا و اصناف همه آمدند و در این امر خداپسندانه شرکت نمودند وامروز در شهرستان ما یک کار بسیار زیبا و نقش آفرین که در بین شهرستان های استان تهران کاری بسیار منحصر بفردرقم زدند."
 
وی بیان داشت: "امروزه هر موفقیت از طریق دانستن حاصل می شود ،روش های تربیت فرزندان و معاشرت در زندگی همه از طریق دانستن حاصل می شود .علم سن و وقت نمیشناسد وهمه آنهایی که در عرصه سواد آموزی پاگذاشتند میتوانند در هر سنی تا کسب مدارج عالیه گام بردارند."
 
نورالله طاهری، فرماندار شهرستان فیروزکوه، در پایان گفت: "این نعمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی به گونه ای است که همه افراد به طور یکسان دیده می شوند به طوریکه اتباع بیگانه هم در این مجموعه در شمار سوادآموزان حضور پیدا می کنند و بهره مند می شوند، امیدواریم در هیچ کجای کشور و دنیا بی سواد نداشته باشیم چرا که همه چیز با دانستن و دانایی طی می شود."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار