تابناک تهران - مدتی بحث عقیم سازی این سگ ها بعد از زنده گیری آنها وجود داشت، اما حالا خبرهای داغی از اجرای طرح میکروچیپ برای کدگزاری این حیوانات وجود دارد.
کد خبر: ۳۵۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 06 January 2017
شهر تهران درحال حاضر پذیرای سگهای بدون صاحب شهرستان‌های همجوار خود از جمله کرج، شمیرانات، رباط کریم، پاکدشت، اسلامشهر، ری و ورامین است. از معضلات و مشکلات افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گزش، سلب آسایش و آلوده کردن محیط است که لزوم کنترل اصولی این حیوانات را نشان می‌دهد.
 
شهرهای اطراف تهران در خصوص جمع آوری سگ‌های رهاشده اقدامی انجام نمی‌دهند و پایتخت در محاصره ورود سگ‌ها از روستاها وشهرهای اطراف است. به طوری که می‌توان گفت تهران میزبان سگ‌های ولگرد است. البته آمارها نشان دهنده آن است که تعداد این حیوانات نسبت به سال گذشته نه تنها افزایشی نداشته، بلکه شاهد رشد منفی زاد و ولد آن ها نیز بوده ایم.
 
مدتی بحث عقیم سازی این سگ ها بعد از زنده گیری آنها وجود داشت، اما حالا خبرهای داغی از اجرای طرح میکروچیپ برای کدگزاری این حیوانات وجود دارد.
اجرای طرح میکروچیپت برای شناسایی سگ های ولگرد 
روشهای سنتی و قدیمی جهت شناسایی حیوانات ، شامل پلاكهای الصاقی ، خالكوبی و علامت گذاری بود كه این روشها معایب بسیار زیادی داشت . در دو دهه اخیر ، تكنولوژی میكروچیپ تحول و تغییر عظیمی را در سیستم های شناسایی ایجاد نموده و بعنوان یك اساس شناسایی مكانیزه در جهان مطرح شده است . این تكنولوژی بر اساس شناسایی توسط امواج رادیویی استوار بوده و بدون نظارت و تفسیرهای نظری و شخصی انجام می پذیرد . میكروچیپ تنها روش شناسایی دائمی و مطمئن جانداران بوده كه می تواند در كوتاه ترین زمان ، جمعیت كثیری از جانداران را مورد شناسایی قرار دهد .
 
کامران زنگیشه، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره این سگ های ولگرد گفت: "این حیوانات تنها زمانی به حریم شهری وارد می شوند که نتوانند در حاشیه شهرها غذایی پیدا کنند، عمده حضور سگ ها در محیط های شهری در محل های انباشت زباله است و زنده گیری این حیوانات در راستای حفظ سلامت شهروندی و حفاظت از محیط زیست صورت می گیرد.  "
 
وی با اشاره به اجرای طرح میکروچیپ برای سگ های بدون صاحب اظهار کرد: "سگ های بدون صاحب پس از عمل و دریافت آنتی بیوتیک، با روش جدیدی به نام میکروچیپ کدگذاری می شوند، میکروچیپ به عنوان یک سیستم شناسایی الکترونیکی، به اندازه یک دانه برنج است و در زیر پوست جانداردر وسط دو کتف کاشته می شود. این دستگاه دارای یک کد ۱۶ رقمی بین المللی بوده و به عنوان یک روش جهانی و استاندارد در دنیا متداول است."
 
زنگیشه تصریح کرد: "این دستگاه به گونه ای طراحی شده که تا پایان عمر سگ به همراهش خواهد بود، میکروچیپ دارای قابلیت تطابق با بافت زنده جاندار بوده و امکان بروز حساسیت یا واکنش های ایمنی و تحرک در بدن جاندار را ندارد."
 
کامران زنگیشه، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، در پایان گفت: "پس از کاشت دستگاه میکروچیپ بر روی بدن حیوان آن ها را به محل سابق زندگی خود می گردانیم تا روند عادی و چرخه طبیعی زندگی خود را طی کنند."
 
میكروچیپ به اندازه یك دانه برنج بوده كه عاری از هر گونه منبع الكتریكی می باشد . میكروچیپ در زیر پوست جاندار كاشته می شود . بطوری كه این عمل كاشت نظیر واكسیناسیون بوده و بسیار ساده و بدون درد انجام می پذیرد . هر میكروچیپ دارای یك كد اختصاصی بوده كه در زمان ساخت توسط اشعه لیزر طراحی می گردد . این كدها غیر قابل تغییر و یا جایگزینی بوده و در تمام مراحل حیات جاندار به عنوان عامل دقیق شناسایی استفاده می شود . میكروچیپ در داخل محفظه شیشه ای كه قابلیت تطابق با بافت زنده موجود را دارد قرار می گیرد . این محفظه از ایجاد واكنش های ایمنی جاندار جلوگیری می نماید لذا میكروچیپ تا انتهای عمر جاندار در بدن بدون هیچ گونه عارضه ای باقی می ماند . دستگاه بازخوان ، میكروچیپ را توسط امواج رادیویی فعال نموده و امواج برگشتی به دستگاه ، كد اختصاصی میكروچیپ را تعیین می نماید .
 
در سال ١٩٩٦ میلادی سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریكا (FDA) ، تائیديه استفاده از میكروچیپ قابل تزریق را در جانداران صادر كرده و در همان سال نیز سازمان USDA استاندارد اختصاصی محل كاشت میكروچیپ در هر جاندار را تعیین نمود . در سال ٢٠٠١ میلادی نیز كمیته بین المللی ثبت حیوانات پس از آزمایشات اختصاصی ، تائیدیه قانونی استفاده از این سیستم را اعلام نمودند . همچنین میكروچیپ ها تحت استاندارد های جهانی ٩٠٠١ ISO طراحی و ساخته می شوند . در ایران نیز در سال ١٣٨٢ سازمان دامپزشكی كشور پس از بررسی و مطالعه این تكنولوژی تائیدیه علمی و فنی را اعلام نمود .
 
در حال حاضر این سیستم به طور وسیعی در كشورهای مختلف جهان نظیر آمریكای شمالی ، آمریكای جنوبی ، اروپا ، آسیا ، استرالیا ، اقیانوسیه ، آفریقا و خاور میانه استفاده می شود .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار