محسنی اژه‌ای تشریح کرد
وزارت اطلاعات بسیار زحمت کشید. اگر اقدامات وزارت اطلاعات نبود، این اموال که خیلی‌هایش به نام دیگران بود با یک گفت‌وگو با متهم کشف نمی‌شد
کد خبر: ۳۵۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲ 09 January 2017
به گزارش تابناک مازندران، در پرونده بابک زنجانی در مجموع بازپرسی‌ها تا هفته گذشته بیش از 200 نفر مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. بعضی‌ها متهم بوده و بعضی‌ها رفع اتهام شده‌اند. پرونده بابک زنجانی فقط این سه متهم نیستند. هر کسی هم اتهامش ثابت شود، قوه قضائیه دنبال می‌کند
اگر همه ملتزم به قانون باشیم اختلافی پیش نمی‌آید چرا که تکالیف قوا مشخص است و در صورتی که همه به وظایف خود عمل کنند، مشکلی پیش نمی‌آید
 
 
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته تحت‌الشعاع مباحث طرح شده بین مقامات دولتی و قضایی بر سر پرونده بابک زنجانی بود. به گزارش «ایران»، بر همین اساس محسنی اژه‌ای همچنان که از قبل وعده داده بود، دیروز اشاره مفصلی به سیر پرونده متهم نفتی داشت و خبر داد که از حدود 200 نفر در این باره تحقیق شده است که 4 نفر از این تعداد وزرای دولت قبل هستند. محسنی‌ اژه‌ای با اشاره به اینکه پرونده بابک زنجانی، در دولت سابق اتفاق افتاده و شروع شده است، خلاصه‌ای از نحوه تشکیل این پرونده از  اواخر سال 91 که واحد ضدپولشویی وزارت اقتصاد و دارایی متوجه گردش بالا و مشکوک یک شرکت و بازنگرداندن پول نفت تحویل شده به آن شد تا آذرماه سال 92 که  تعقیب و بررسی پرونده در دادسرا آغاز شده است، ارائه کرد.
 قدردانی از همکاری وزارت اطلاعات
سخنگوی قوه قضائیه سپس با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در رابطه با پرونده بابک زنجانی کمک کردند، از وزارت اطلاعات بابت سهم بسزایش در این موضوع قدردانی کرد. وی با اشاره به جلسه مشترک  رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران با معاون اول رئیس ‌جمهوری، وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات  دولت یازدهم، گفت:‌« در آن جلسه‌ مطرح شد که همه باید به میدان بیایند تا این اموال شناسایی و ردیابی شود و همه کمک کنند و آقایان در آنجا قول می‌دهند که موضوع را دنبال کنند.»
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه مشخص شد زنجانی اموالی دارد که عمدتاً به نام خودش نیست و این اموال در خارج از کشور است، افزود: «وزارت اطلاعات بسیار زحمت کشید. اگر اقدامات وزارت اطلاعات نبود، این اموال که خیلی‌هایش به نام دیگران بود با یک گفت‌وگو با متهم کشف نمی‌شد. وزارت اطلاعات کار قابل توجهی کرد که هنوز هم در این باره در حال پیگیری است، البته اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی کل کشور هم در این باره کمک کردند و بانک مرکزی هم همکاری لازم را داشت.» وی با یادآوری پیشنهادی مبنی بر واگذاری پیگیری اموال خارج از کشور به وزارت نفت در ازای مطالباتش گفت: «آقای زنگنه از پذیرفتن این موضوع ابا داشت که حق هم با ایشان بود. با توجه به اکراه ایشان یک مکانیزمی پیش‌بینی شد و از آقای زنگنه درخواست شد که این موضوع را قبول کند تا لطمه بیشتر پیش نیاید که وزارت نفت هم تا به امروز با زحمت زیاد و با نظارت دادستانی دارد این کار را می‌کند.»
 
تحقیق از 200 نفر در پرونده بابک زنجانی
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه چه کسانی در این امر دست داشتند و چرا توانسته‌اند 10 یا 11 محموله نفت را بگیرند، بفروشند و پول‌شان را هم برنگردانند؛ افزود: «در این خصوص دستگاه‌های مختلف دولتی در همه مقاطع کوتاهی‌هایی داشته‌اند و ما به آنها می‌گوییم و باز تکرار می‌شود.» محسنی اژه‌ای ماجرای معوقات بانکی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه  را از جمله موارد جدید این  قبیل کوتاهی دانست و در ادامه توضیحاتش درباره روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و اینکه چه کسانی مقصرند، با یادآوری اینکه در این پرونده چهار وزیر سابق مورد سؤال جدی بازپرس قرار گرفتند و در بعضی مقاطع احضار هم شده‌اند، گفت: «در پرونده بابک زنجانی در مجموع بازپرسی‌ها تا هفته گذشته بیش از 200 نفر مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. بعضی‌ها متهم بوده و بعضی‌ها رفع اتهام شده‌اند. پرونده بابک زنجانی فقط این سه متهم نیستند. هر کسی هم اتهامش ثابت شود، قوه قضائیه دنبال می‌کند.»
محسنی ‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح از سوی دولت برای قرار نگرفتن زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات، با اشاره به درخواست وزیر اطلاعات در سال 94 برای در اختیار گرفتن متهم برای پیگیری بازگرداندن اموال و با تأکید بر اینکه رئیس قوه قضائیه در پی‌نوشت آن درخواست از دادستان تهران می‌خواهد ترتیبی بدهد که متهم در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا حلقه‌های مفقوده روشن شود، افزود: «دادستان تهران به وزارت اطلاعات اعلام کرد که برای بازجویی افرادی را معرفی کند و حتی از کارشناسان بانک مرکزی خواسته شد که در کنار بازپرسی باشند و از متهم سؤالات تخصصی بپرسند. وزارت اطلاعات تا به امروز از این موضوع جدا نبوده است.»
درباره ادعاهای زنجانی تحقیق نکرده‌ایم
معاون اول دستگاه قضا در ادامه و در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی براینکه ادعای  بابک زنجانی درخصوص کمک مالی به برخی افراد در نشست مسئولان عالی قضایی مطرح شده، درحالی که براساس قانون مسئولان قضایی بارها‌ گفته‌اند تا صحت  مطلبی ثابت و مشخص نشده، نباید اعلام کرد، اما این اتفاق در دستگاه قضا افتاد، گفت: گاهی وقت‌ها افرادی که دستگیر می‌شوند، ادعاهایی را مطرح می‌کنند که به فلان شخص پول داده  یا به فلانی بابت انتخابات پول داده‌اند که اولاً آیا پول داده شده یا اینکه در قبال پرداخت پول امتیازی دریافت کرده‌اند، باید درباره صحت و سقم آن تحقیق و بررسی کرد و تا زمانی که صحت آن اثبات نشود، نمی‌توان نتیجه گرفت. درخصوص این پرونده و ادعای متهم (بابک زنجانی) چون اولویت اول ما این موضوع نبوده، درباره آن تحقیق نکردیم اما بموقع این کار را انجام خواهیم داد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره شفافیت پول‌هایی که در انتخابات هزینه می‌شود، گفت: براساس قانون انتخابات همه مردم انتظار دارند هزینه‌هایی که انجام می‌شود شفاف و مشخص شود و در مواردی که ادعا می‌شود جرمی اتفاق افتاده، دستگاه قضایی پیگیری و با آن برخورد می‌کند. وی ادامه داد: آنچه مسلم است، این است که بسیاری از افراد و رئیس‌ جمهوری پولی از خودشان ندارند و باید با همکاری فردی این کار را انجام دهند، اما صرفاً همگی این هزینه‌ها خلاف نیست اما مواردی که به دستگاه قضایی ابلاغ شود، به طور جدی پیگیری می‌شود.
 
پرونده برادر رئیس جمهوری
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده برادر رئیس‌ جمهوری نیز اظهار داشت: این پرونده هنوز در مقطع ابتدایی و رسیدگی است و مجاز به بیان جزئیات آن نیستم و باید ببینیم چه اقداماتی درخصوص این پرونده صورت گرفته است. وی در پاسخ به این سؤال که شنیده شده است حق امضا در رابطه با حساب‌های قوه قضائیه از زمان آیت‌الله آملی لاریجانی به عهده و نام رئیس قوه قضائیه بوده و قبل از آن برعهده معاونت مالی بوده است، گفت: به هیچ وجه این موضوع تأیید نمی‌شود.
پرونده حقوق‌های نامتعارف
معاون اول دستگاه قضا درباره پرونده حقوق‌های نامتعارف نیز اظهار داشت: هنوز کسی در این رابطه بازداشت نشده و کیفرخواستی صادر نشده است و پرونده آنها در حال بررسی است چون این افراد به شکل‌های مختلفی پول را دریافت کرده‌اند و باید مشخص شود که در این دریافت‌ها، مرتکب تخلفی شده یا اینکه جرمی را انجام داده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا صفدر حسینی در رابطه با حقوق‌های نجومی احضار شده است؟ گفت: بله. از ایشان دعوت شده، اما اینکه حضور وی تحت چه عنوانی بوده را نمی‌دانم.
 بازداشت حسین شیرازی‌منش مرتبط با زنجانی
محسنی اژه‌ای درخصوص فردی به نام حسین شیرازی‌منش که اموال بابک زنجانی به نامش بوده، گفت: وی یکی از کسانی بود که اموال قابل توجهی از بابک زنجانی به نامش بود و کارهایی را انجام داده که دستگیر شد و مدتی هم بازداشت بود، ولی اموال توقیف و به بابک زنجانی منتقل شد. وی افزود: پرونده هنوز به دادگاه نرفته و این فرد با قرار آزاد شده و این پرونده همچنان دنباله دارد و ادامه می‌یابد.
اختلاف بین قوا
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اختلاف میان قوا گفت:‌ برخی جریان‌هایی که عمدتاً از خارج نشأت می‌گیرند، می‌خواهند فضا را دوقطبی کنند و به دنبال این هستند فضای انتخاباتی را به ضرر یا نفع کسی بکشانند. محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما همیشه تأکید داریم که اگر همه ملتزم به قانون باشیم اختلافی پیش نمی‌آید چرا که تکالیف قوا مشخص است و در صورتی که همه به وظایف خود عمل کنند، مشکلی پیش نمی‌آید.
انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
معاون اول دستگاه قضا درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران هم گفت:  اگر برخی صنوف شبیه این نام را از قبل  داشته‌اند، مشکلاتی را فراهم می‌کند. دادستانی تهران این مسأله را بررسی می‌کند.
 
ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار