تابناک تهران - پلاسکو 54 سال استقامت کرد، چندین سال فریاد زدند که این ساختمان دیگر پیر و فرسوده است!!!! اما گوش شنوایی نبود تا دیروز که صدای آوارش به گوش دنیا رسید!!!! امروز هم هرچه فریاد بزنیم تجهیزات امدادی مان کم است گوش شنوایی نیست!!! انگار فقط داغ جوانان و شیرمردان سرزمین مان قرار است آتش به جانمان بیندازد.... چند شهید دیگر می خواهید؟؟؟ چند جنازه ی سوخته تا به داد ساختمان های فرسوده دیگر برسید؟؟؟؟
کد خبر: ۳۶۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰ 20 January 2017
کسبه پلاسکو حالا سقف دخل زندگی‌شان روی سرشان خراب شده و مانند اشباحی دور تا دور خیابان‌های منتهی به پلاسکو می‌چرخند و بعضا سیگار دود می‌کنند. زن و بچه آنها هم کنارشان هستند و شاید از صبح تا شب هزاران بار ماجرای فروریختن این غول آهنی را تعریف‌ کرده‌اند: "ساعت ۷ زیارت عاشورا برگزار شد. چایی می‌دادن که بوی گاز اومد. یکی از کارکنان ساختمون اومد چراغو روشن کرد. یهو همه چیز منفجر شد. بعد که آتش‌نشانی اومد، ساختمونو تخلیه کردن. بعد هم ساختمون خم شد و ریخت."
 
ریزش پلاسکو برای خیلی از کاسبان هنوز باورپذیر نیست. آنها از هفته‌های نخست آذرماه سفارش‌های عید خود را دریافت کرده‌اند و انبارهای آنها پر از جنس بوده است. تخمین زده‌اند حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان جنس در پلاسکو دپو شده باشد؛ شاید هم بیشتر. بخش زیادی از این لباس‌ها در طبقه‌های فوقانی جا داده شده است.
 آتش سوزی پلاسکو امنیتی نبود /  خاکبرداری ها یک یا دو روز طول می کشد
بارها آتش نشانی، اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان ایمنی نسبت به ناامن بودن این ساختمان تذکر دادند و امروز شاهدیم بی‌توجهی به تمام این تذکرات جان انسان‌های بی‌گناه را گرفت. ساختمان‌های خیابان‌های جمهوری به دلیل انباشت تجهیزات کارگاهی و بارگذاری بیش از حد جمعیت از ناایمن‌ترین نقاط شهر تهران هستند که روزانه جان شمار قابل توجهی از جمعیت را که در این فضاها تردد می‌کنند، تهدید می‌کنند. ساختمان پلاسکو همچون ساختمان علاءالدین و دیگر بناهای تجاری که نه ایمنی لازم را دارند و نه از تجهیزات امدادی استاندارد برخوردار هستند، آمادگی ایجاد بحران‌های شهری را دارند.
 
این روزها هم که با وجود فضای مجازی بازار شایعات داغ است و شایعه های بسیاری درباره ی امنیتی بودن این انفجار درست شد.
 
محسن نسج همدانی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران، با تکذیب این شایعات گفت: "این حادثه قطعاٌ یک خطای انسانی و عامل طبیعی است و هیچ ترتیب امنیتی ندارد. ما دیروز یک کمیته امنیتی در مقابل ساختمان و در محل حادثه با حضور تمام نیروهای امنیتی، اطلاعاتی ، قوه قضاییه، سپاه، مدیران سازمان های آب و گاز و برق تشکیل شد، و به طور قطع می توان گفت هیچ نشانه ای از مشکلات امنیتی وجود نداشت."
 
وی با اشاره به فرسوده بودن ساختمان پلاسکو ادامه داد: "باتوجه به اینکه ساختمان پلاسکو فاقد لوله کشی گاز بود، تمامی واحدها و افراد از پیک نیکی و وسایل گرمایشی استفاده می کردند، و فرسودگی سیم کشی های برق هم که در این ساختمان کاملاٌ محسوس و غیرقابل انکار است، و این فرسودگی و غیرایمنی بودن باعث تشدید این حادثه شد."
 
همدانی باتأکید بر حضور سریع و به موقع آتش نشانان در محل حادثه بعداز شروع آتش سوزی افزود: "تعداد و حجم نیروهای آتش نشانی بسیار خوب بود، اما مهار این آتش غیرممکن بود. چراکه با توجه به تمامی اخطارات ایمنی به این ساختمان و مشکلات آن عمق این فاجعه بسیار زیاد بود."
 
وی در واکنش به کمبود تجهیزات آتش نشانان و امدادگران اظهار کرد: "به جرأت می توان گفت که نمی شود کمبود تجهیزات آتش نشانی را نادیده گرفت، اما در مقابل این حجم از فداکاری و غیرت آتش نشانان و نیروهای امدادی نیز غیرقابل توصیف است. غیرت مردانی که در کمال فداکاری با کمبود تجهیزات بازهم در امدادگری هایشان خللی وارد نمی شود و کم نمی گذارند."
 
معاون امنیتی و انتظامی استاندار درباره تلاش ها برای کمک به زیرآوار مانده ها گفت: "برای پیدا کردن زیرآوار مانده ها تلاش های بسیاری شده، این چند ساعت تأخیر هم برای خاکبرداری و تخلیه نخاله ها به علت تشخیص محل حضور این زیرآوارمانده ها بود.  تونل هایی به طبقات 1- و 2- هم حفر شد اما پاسخگو نبود."
 
وی تصریح کرد: "تعدادی از زیرآوار ماندگان به جز آتش نشانان، از سرایداران ساختمان، کارگران و کسبه هستند. گروهی که قطعاٌ فوت شدند و گروه دوم احتمالاٌ زنده هستند. البته با چندتن از آنها تا دیشب در ارتباط بودیم اما از صبح دیگر هیچ ارتباطی وجود نداشته است. با گذشت زمان و از بین رفتن امیدها برای زنده پیدا کردن آنها با استفاده از چندین لودر، بولدوزر، چنگک وجرثقیل عملیات شروع شده است."
همدانی با ابراز امیدواری برای یافتن محبوس شدگان ادامه داد: "امیدواریم این خاکبرداری ها به نتیجه برسه و تا نهایتاٌ یک یا دو روز طول بکشد."
 
محسن نسج همدانی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران،  در پایان گفت: "ضمن تأسف از این اتفاق ولی این حادثه مثل یک رزمایش واقعی بود برای تمام نیروها و سازمان های امدادی کشور چرا که نقاط ضعف در این روز مشهود شد، ما و تمام سازمان ها باید از این اتفاق درسی بزرگ بگیریم، به نقاط ضعف خود پی ببریم و مردانه در صدد حل این مشکلات برآییم."
 
ساختمان هایی مثل پلاسکو در سطح شهر تهران بسیارند... قرار است چند آتش سوزی و چند داغ دیگر ببینیم؟؟؟؟ یعنی می شود مسئولین مردانه از خیر منفعت های این ساختمان ها  بگذرند و مردانه تر کمبودهای تجهیزات امدادی را رفع کنند؟؟؟؟؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار