کد خبر: ۳۶۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 25 January 2017
منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت بیش از 106 هزار هکتار در سال 1349 منطقه حفاظت شده اعلام شد.
اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه تاکنون 600 گونه گیاهی و 274 گونه جانوری دراین منطقه شناسایی شده که از 600 گونه گیاهی این منطقه 68 گونه، انحصاری منطقه است.
مهمترین جانداران این منطقه قوچ و میش، بز پازن، خرس قهوه ‌ایی، پلنگ ایرانی، گربه وحشی، کفتار، روباه معمولی، گرگ، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، دلیجه، بحری، شاهین، چکاوک، سهره طلایی، سهره‌ پیشانی سرخ، سهره‌ نوک بزرگ، چلچله دمگاه سفید، سار صورتی، سار، خوتکا، لک‌ لک سفید، جی جاق، بزمجه بیابانی و لاک ‌پشت مهمیزدار است.
همچنین گونه های آگامی صخره ‌ای فلش درشت، کور مار، افعی شاخ ‌دار، سوسمار مار چشم، لاسرتا، اسکینگ در این منطقه وجود دارد.
یکی از گونه های مهم جانوری لرستان به ویژه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه، پلنگ ایرانی است که این استان را به یکی از کانون های مهم این جاندار تبدیل کرده است.
اما این گونه جانوری تأثیرگذار در اکوسیستم محیط زیست را عواملی چون شکارهای غیرمجاز، وفور اسلحه های شکاری و خشکسالی های مداوم تهدید می کند.
همچنین از بین رفتن زیستگاه ها بر اثر جاده سازی و ورود عشایر به زیستگاه های پلنگ از دیگر عوامل تهدید این گونه جانوری به شمار می روند.
حفاظت از پلنگ ایرانی به عنوان یکی از گونه های در معرض خطر ضروری است که انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ می تواند در حفاظت از این گونه جانوری کمک کند.
با توجه به این موضوع که آمار دقیقی از تعداد پلنگ استان لرستان در دست نیست بنابراین انتخاب استان به عنوان پایلوت پلنگ می تواند کمک شایان توجهی در این زمینه کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می گوید: در سال های اخیر گونه‌ های نادر و ارزشمند گربه سان بزرگ جثه و انواع حیات ‌وحش و جمعیت طعمه خوار و گونه ‌های پستانداران شاخص در سطح زیستگاه ها به ویژه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه افزایش یافته است.
مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر گونه‌ های حیات‌ وحش با امنیت کامل در سطح قلمرو خود جولان می دهند، بیان کرد: انتظار می ‌رود برای حفاظت بیشتر و بهتر پلنگ، همه روستائیان به ویژه اعضای شوراهای روستا، دهیاران، آموزگاران و دانش آموزان روستاهای راکن علیا و سفلی، چشمه سرنجه، دره اسپر، چم چیت، توت و گمرکش، بر آفتاب، گله، دره چنار، عمارت، دی، کشته ورزه، شاه مکان و حاشیه جنوبی منطقه همکاری داشته باشند.

** ردپای پلنگ و نشانه گذاری قلمرو
فتحی بیرانوند با تاکید بر مشارکت همگانی برای حفاظت از قلمرو گونه پلنگ در لرستان گفت: مردم محلی باید در حفاظت از گونه نادر پلنگ ایرانی و خرس قهوه ‌ای مشارکت جدی‌ تری داشته باشند چراکه طی سه سال اخیر زحمات زیادی برای تقویت وضعیت حیات و قلمرو این گونه ها کشیده شده است.
وی ادامه داد: انتظار می ‌رود همه مردم نسبت به حفظ حیات ‌وحش و محیط‌ زیست خود اعتقاد راسخ داشته باشند و روستائیان پس از رؤیت و ورود گونه پلنگ به نزدیکی روستاها و هر نقطه دیگری از منطقه از هرگونه اقدام خودسرانه و بدون تدبیر بپرهیزند و در اسرع وقت برای اطلاع‌ رسانی به مسئول محیط ‌زیست منطقه و محیط‌ بانان اقدام کنند.
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان با یادآوری اینکه گونه پلنگ و خرس قهوه‌ ای هیچ‌ گونه خطری برای انسان و روستائیان ندارند، افزود: این‌ گونه ها برای بزرگ کردن قلمرو در نقاط دیگری به ‌غیراز زیستگاه خود جولان می ‌دهند.
فتحی بیرانوند بیان کرد: برابر قانون و دستور قضایی با افراد خاطی که منجر به از بین رفتن پلنگ می شوند، برخورد قاطع می شود.
وی ادامه داد: شکار این گونه‌ های نادر طبق قانون قضایی از یک تا پنج سال حبس به دنبال دارد و متخلف جریمه‌ ای برابر 800 میلیون ریال را متحمل می شود.

** لرستان ظرفیت تبدیل به کانون پلنگ ایران را دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: خسارتی که به دام ها از ناحیه پلنگ وارد می شود نشان دهنده پراکنش مناسب این گونه جانوری در استان است.
وی افزود: با توجه به پراکنش پلنگ در همه عرصه های طبیعی استان چند بار از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده ایم که لرستان را به عنوان پایلوت پلنگ معرفی کند.
وی ادامه داد: انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ نقش مهمی در انجام مطالعات کارشناسی شده در مورد زندگی این جاندار دارد.
به گفته فتحی بیرانوند در صورت انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ با ورود تجهیزاتی مانند حلقه گذاری الکترونیکی برای کنترل جمعیت می توان به تعداد قلاده پلنگ و مشکلات پیش روی آنها پی برد.
وی ادامه داد: پلنگ به دلیل اهمیتی که در تعادل بخشی به هرم غذایی دارد باید مورد حفاظت قرار گیرد.
وی گفت: یکی از پیامدهای از بین رفتن پلنگ طغیان گونه های جانوری مانند گراز است که خسارت های فراوانی به دامداران وکشاورزان وارد می کند اما زمانی که پلنگ به تعداد کافی وجود داشته باشد تعادل گونه های جانوری حفظ می شود.

** عوامل تهدید کننده پلنگ ایرانی در لرستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: وفور اسلحه در استان و نهادینه شدن فرهنگ شکارچیان جوامع سنتی به خصوص عشایر، حیات پلنگ را در استان لرستان تهدید می کند.
وی افزود: قطع زیستگاه ها به واسطه ایجاد بدون مطالعه جاده ها و ورود عشایر به زیستگاه پلنگ به منظور چرای دام ها از دیگر عواملی است که زندگی پلنگ را با خطر مواجه می کند.
وی با بیان اینکه جریمه شکار پلنگ به 800 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع که پلنگ ازگونه های جانوری در معرض خطر می باشد افزایش جرایم شکار این گونه جانوری ضروری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: طبق قراردادی که با یکی از شرکت های بیمه ای منعقد شده پلنگ بیمه است و در صورتی که خسارتی به دامدار یا کشاورزی وارد کند مطالبات آنها پرداخت می شود.

** فراهم بودن شرایط حضور پلنگ در لرستان با توجه به تنوع ارتفاعی و اقلیمی 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: لرستان به دلیل تنوع آب و هوایی و ارتفاعی ازتنوع زیستی مطلوبی برخوردار است که این موضوع زمینه حضور گونه های جانوری از جمله پلنگ را در استان فراهم کرده است.
نبی الله قائد رحمتی بیان کرد: کمترین ارتفاع استان لرستان در پلدختر با 300 متر و بیشترین ارتفاع در اشترانکوه با چهار هزار و 80 متر است که این تنوع ارتفاعی بستر مناسبی را برای زندگی پلنگ در لرستان ایجاد کرده است.
وی گفت: تنوع آب و هوایی و وجود طبیعت بکر از مواردی است که می تواند در انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ نقش مهمی داشته باشد.

** زیستگاه های پلنگ در لرستان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: در بخش پاپی به دلیل طبیعت بکر پلنگ بیشتری زندگی می کند و اشترانکوه و قالیکوه نیز از دیگر زیستگاه های پلنگ در لرستان به شمار می روند.
وی با اشاره به نقش پلنگ در اکوسیستم محیط زیست گفت: پلنگ به عنوان گونه چتری شناخته می شود زیرا زیستن پلنگ در یک منطقه به معنی مطلوب بودن وضعیت آن زیستگاه است.
قائدرحمتی در مورد اهمیت انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ اظهار کرد: درصورت انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ علاوه بر مشخص شدن تعداد پلنگ، شناخت بیشتری از محل زندگی این جاندار پیدا می کنیم و مدیریت مطلوبی برای حفاظت از آن انجام می شود.
وی بیان کرد: در صورت موفقیت این طرح تجهیزات خوبی وارد استان لرستان می شود که می تواند در پایش این گونه جانوری نقش مهمی داشته باشد.

** تخریب زیستگاه های پلنگ ایرانی مهمترین تهدید پیش روی حیات این جانور
قائد رحمتی تخریب زیستگاه ها و جزیره ای کردن زیستگاه پلنگ را از مهمترین تهدید پیش روی حیات این جانور دانست و گفت: از بین رفتن هرم غذایی این گونه جانوری به خاطر شکارهای غیرمجاز و خشکسالی های مداوم تاثیر منفی بر حیات پلنگ گذاشته است.
وی در خصوص میزان بازدارنده بودن قوانین و جرایم در مورد شکار پلنگ افزود: میزان جرایم به ویژه با وجود قوانین جدید تاثیر قابل توجهی دارد اما جرایم برای افراد متخلف مانند زندان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

** تعداد پلنگ های موجود در لرستان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: یکهزار و 300 قلاده پلنگ در جهان وجود دارد که 900 قلاده از این تعداد در ایران زندگی می کنند.
وی بیان کرد: طبق سرشماری سال 94- 93 نیز 20 تا 25 قلاده پلنگ در لرستان برآورد شده است.
قائدرحمتی افزود: با توجه به عرصه یک میلیون و200 هزار هکتاری و همچنین 451 هزار هکتاری عرصه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست می توان گفت اکنون بین 50 تا 70 قلاده پلنگ در استان لرستان وجود دارد.
وی با ارائه آماری از تلفات پلنگ در استان لرستان ادامه داد: از سال 88 تاکنون 10 مورد تلفات داشته ایم که سن آنها بین 2 تا سه سال بوده و نشان می دهد زادآوری پلنگ در استان مطلوب است.
وی گفت: این گونه جانوری ارزشمند در معرض خطر قرار دارد بنابراین نیاز به حفاظت دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار