هنوز حریق هولناک پلاسکو کاملا سرد و آتش نشانان قهرمان آن تشییع نشده، خبر می رسد که پالایشگاه تهران طعمه حریق شده و شعله های آن اهالی جنوب شرق تهران نگران و مضطرب کرده است. حریقی که ظاهرا بر اثر برخورد صاعقه با یک مخزن پدید آمده و گسترش یافته است.
کد خبر: ۳۶۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸ 31 January 2017
هنوز حریق هولناک پلاسکو کاملا سرد و آتش نشانان قهرمان آن تشییع نشده، خبر می رسد که پالایشگاه تهران طعمه حریق شده و شعله های آن اهالی جنوب شرق تهران نگران و مضطرب کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، کمی از نیمه شب گذشته، خبر وقوع آتش سوزی نسبتا گسترده در جنوب تهران در شبکه های اجتماعی منتشر شد تا بار دیگر نگرانی ها از وقوع رویدادی شوم به اوج برسد. به ویژه اینکه محل وقوع این حادثه، پالایشگاه تهران است.
 
 
البته این خبر تا این لحظه توسط مسئولان تایید یا رد نشده اما آن گونه که خبر می رسد، آتش نشانان برای اطفای آن راهی محل شده اند و هم اکنون مشغول انجام وظیفه هستند. وظیفه ای که امیدواریم به وارد آمدن گزندی به ایشان منجر نشود و هرگز وضعیتی شبیه پلاسکو رقم نخورد.
 
این پالایشگاه در 15 كيلومترى جنوب تهران واقع گرديده و مشتمل بر دو پالايشگاه جنوبى (شماره 1) و شمالى (شماره 2) است. این مجموعه که در سال 1344-1347 تاسیس شده (سال تاسیس پالایشگاههای شماره 1 و شماره 2)، تا سال 1389 پالایشگاه تهران نامیده می شد که پیرو پیشنهاد مدیرعامل وقت و موافقت وزیر نفت دولت دهم، به «شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران» تغییر نام داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علت بروز این آتش سوزی، اصابت صاعقه به یک مخزن سوخت در پالایشگاه شهید تندگویان گزارش شده که به ذوب شدن این مخزن و سوراخ شدن آن منجر شده و موجب پخش شدن سوخت در محوطه پالایشگاه و شدت گرفتن حریق شده است.
 
بر اساس این گزارش، این حادثه تلفات جانی نداشته اما مخزن یاد شده در حال سوختن و بدنه آن نیز در حال ذوب شدن است. این در حالی است که در روی مخزن برداشته شده و به این دلیل خطر انفجار وجود ندارد.
 
این در حالی است که مخزن نفت خام در فاصله حدود 10 متری این مخزن قرار دارد و گروه های آتش نشان مشغول سرد نگه داشتن این مخزن هستند. 
 
تکمیلی: اطفای حریق در ساعت 4:15 

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران به فارس گفت: در ساعت 19 دقیقه بامداد امروز حادثه آتش‌سوزی مخزن مایعات نفتی در پالایشگاهی در جنوب تهران به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و ماموران 9 ایستگاه به همراه تانکر آب و خودروهای فوماتیک به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: مخزنی حدودا 500 هزار لیتری نفت خام کاملا شعله‌ور بود و شعله‌ها از فواصل دور قابل رویت و این مخزن به حالت شکسته تبدیل شده بود. در کنار این مخزن، مخزن نفت دیگری وجود داشت که آتش‌نشانان با عملیات‌های مختلف توانستند جلوی توسعه آتش‌ را بگیرند و در ساعت 4:15 حریق اطفاء شد و پس از ایمن سازی، آتش نشانان در ساعت 5:30 به عملیات خود خاتمه دادند.

وی با اشاره به اینکه آتش‌نشانی باقرشهر نیز در محل حضور داشت، گفت: در این حادثه مورد مصدومی نداشتیم ولی خسارت زیادی برجای گذاشت و 45 دستگاه خودرو و همینطور 125 آتش‌نشان برای اطفای حریق حضور داشتند.
 
حریق پالایشگاه مصدومی نداشت

آتش گرفتن مخزن بزرگ نفت خام و سرایت حریق به نقاط دیگر و خطر سرایت آن به دیگر مخزن ها موجب شد نیروهای امدادی فراوانی راهی محل حادثه شوند. از جمله آتش نشانان 15 ایستگاه آتش نشانی و پرسنل اورژانس. انبوهی از نیروهای امدادی که نگرانی از سلامتی شان، به ویژه پس از رویداد دردناک فروریختن پلاسکو، بسیاری را نگران کرده بود.
 
در این رابطه حسن عباسی، سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی تهران با تشریح اعزام نیروهای اورژانس و آمبولانس به محل حریق پالایشگاه جنوب تهران به تسنیم گفت: خوشبختانه این حادثه مصدومی در بر نداشت.
 

00:0001:45
 دانلود 
 
** پس از انتشار خبر آتش سوزی در پالایشگاه نفت که بامداد امروز منتشر شد، متعاقباً اخباری تکمیلی از سوی مسئولان این پالایشگاه به رسانه ها مخابره شد که حاکی از بی ارتباط بودن این آتش سوزی به پالایشگاه نفت تهران داشت.
 
در همین رابطه شرکت پالایشگاه نفت تهران جوابیه ای را با امضای «حمیدرضا جعفری» رئیس روابط عمومی برای «تابناک» ارسال کرد که عیناً در ادامه درج می شود:
 
مدير مسئول محترم خبرگزاري تابناك

باسلام
احتراماً پيرو درج خبر مبني بر آتش سوزي شركت پالايش نفت تهران در آن رسانه محترم به اطلاع مي رساند آتش سوزي بامداد امروز يكشنبه 10/11/95 هيچ ارتباطي با شركت پالايش نفت تهران نداشته وآتش شنانان اين شركت جهت اطفاء حريق با همكاري آتش نشانان شهري در ساعت 4:10 صبح به طور كامل موفق به اطفاء حريقي كه مربوط به شركت هاي همجوار بوده شده اند.همچنين واحدهاي توليدي اين شركت كمافي السابق با حداكثر توان درحال توليد فرآورده هاي نفتي مي باشند.لذا شايسته است بر اساس قانون مطبوعات بمنظور تنوير افكار عمومي و جلوگيري از قلب واقعيت تكذيبيه مذكور در آن رسانه وزين منتشر گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار