تابناک تهران - اختلاف میان موافقان و مخالفان طرح جداسازی ری از تهران این روزها به اوج خود رسیده است. اعضای شورای شهر تهران با اعتراض به این طرح درحالی دولت را به تلاش برای تجزیه پایتخت متهم می‌کنند که فرمانداری تهران به نمایندگی از دولت جداشدن ری از تهران را از هر لحاظ به نفع شهرری و ساکنان آن می‌داند.
کد خبر: ۳۷۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 31 January 2017
بحث جداسازی شهر ری از تهران چند سالی است که مطرح است و هربار هم اغلب اعضای شورای شهر و در راس آن ریاست این شورا با این اقدام مخالفت کرده‌اند. اگرچه طرح مزبور در میان برخی نمایندگان مجلس هشتم هم طرفدارانی داشت. ولی قاطبه اعضای شورای شهر با آن مخالف بودند.

به عنوان نمونه مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در گذشته این طرح را آغاز یک فاجعه بزرگ خوانده و در باب مخالفتش با این موضوع هم گفته بود که جدایی ری از تهران مثل جدایی یک استان از کشور خطرناک است. او در عین حال متذکر شده بود که دفاع از عدم جداسازی به منظور بزرگ کردن یک امپراتوری نیست.

موضوع جداسازی هم البته هر از گاهی طرح می‌شود و بعد دوباره به محاق می‌رود. استاندار پیشین تهران در سال 91، جداسازی شهرستان ری از تهران را بدون مشکل خواند و برای ری فرماندار ویژه معرفی کرد، لازم به ذکر است که فرمانداری‌ ویژه یک سطح بالاتر از فرمانداری است چراکه فرماندار ویژه معاون استاندار است و ادارات در فرمانداری ویژه از لحاظ تشکیلاتی توسعه پیدا می‌کند.

معاون عمرانی استاندار تهران در همان سال نیز گفته بود که این شهرستان پس از انتخابات آینده شورای شهر و با تشکیل شورای جدید مستقل خواهد شد.
زمان جدایی شهرری از پایتخت رسیده؟؟؟؟
اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که دولت به جدایی شهرری از تهران رای داد. شورای شهر تهران هم مخالفت کرد، این مخالفت اما باعث نشد که دولت در مصوبه خود تجدید نظر کند. در واقع دولت نه تنها از مصوبه خود چشم پوشی نکرد که بر رای خود پای فشرد و حتی استاندار تهران طی دو ابلاغ جداگانه، معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری و فرماندار شهرستان ری را مامور اجرای این مصوبه کرد.

در سوی دیگر ماجرا، اعضای شورای شهر تهران مصوبه "انتزاع شهر ری از تهران" را در تناقض با مصوبه سال 86 دولت که به امضای رییس‌جمهور رسیده بود، ارزیابی کرده اند. به گفته رییس شورای شهر تهران، شهر ری براساس طرح جامع تهران به این کلانشهر متعلق است و عضوی از مناطق 22 گانه پایتخت به حساب می‌آید که مطابق سند مصوب سال 86، جدایی آن از تهران امکان‌ناپذیر است.

البته شاید مخالفت ها برای این جداسازی تجربه های تلخ گذشته باشد، زیرا شهرهایی که پیش از این از تهران جدا شده‌اند دچار مشکلات اقتصادی اجتماعی بسیاری شده‌اند و تا کنون چندین بار درخواست کرده‌اند مجددا به تهران متصل شوند.
شهرهایی مانند شهر قدس پس از جدایی از تهران دچار آسیب‌های اجتماعی و امنیتی شد،  پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی مانند مهاجرت‌پذیری و... برای تهران نیز ایجاد کرد.

اقبال شاکری، رئیس کمیسین عمران شهرداری تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره جداسازی شهرستان ری از تهران، گفت: "این روزها همزمان با آغاز انتخابات شورای شهر موضوع جدایی شهرری از تهران مطرح می‌شود، به همین دلیل تقاضا داریم فرماندار شهرری در خصوص این موضوع در صحن شورا حضور یابد و در خصوص این موضوع شفاف سازی کند."

وی با اشاره به مشکلات جدی در شهرری ادامه داد: "باید نسبت به افزایش بودجه سال آینده منطقه 20 اقداماتی انجام دهیم، بدون شک اگر امکان جابه‌جایی و افزودن اعتبارات به منطقه 20 وجود داشته باشد به آن‌ها کمک خواهیم کرد."

رئیس کمیسین عمران شهرداری تهران با بیان اینکه همه معضلات و مشکلات شهر تهران به شهرری سرازیر می‌شود افزود: " به همین دلیل باید در خصوص رفع آن تدابیری اندیشیده‌ شود، به طور مثال با ساخت یک ایستگاه مترو می‌توانیم بسیاری از مشکلات حمل و نقل شهرری را برطرف کنیم."

شاکری در ادامه با اشاره به وجود دکل فشارقوی برق در محله جوانمرد شهرری تصریح کرد: "دکل‌های فشار قوی برق برای شهروندان این محله مشکلات زیادی را ایجاد کرده، به همین دلیل باید هر چه سریعتر نسبت به جمع‌آوری آن اقداماتی صورت گیرد. بدون شک اگر اتفاقی در خصوص این موضوع رخ دهد با حادثه‌ای مانند حادثه پلاسکو روبه‌رو خواهیم شد."

با توجه به مسائل مطرح شده و کشمکش های بسیار درباره این جداسازی، پیگیری های تابناک تهران از شورای شهر تهران و فرمانداری ویژه ری، هم چنان ادامه دارد، تا صحبت ها و نظرات فرمانداری شهرری نیز شنیده شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار