رییس منطقه حفاظت شده کویر در استان تهران از رهاسازی یک گونه کمیاب زیستی زرده بر توسط محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست در این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۳۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹ 20 May 2015
محمودرضا خسروی در گفت و گو با ایرنا گفت: یک عدد زرده بر کمیاب که توسط یکی از شهروندان دوستدار محیط زیست به اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان ورامین تحویل داده شده بود، پس از انجام معاینات پزشکی و اطمینان از سلامت جسمانی آن، صبح امروز چهارشنبه در محدوده پاسگاه محیط بانی مبارکیه در منطقه حفاظت شده کویر در محل زیستگاه اصلی خود رهاسازی شد.

وی افزود: زرده بر یا عروس موش از گونه های با اهمیت پستانداران کوچک در استان مرکزی است که در فهرست سرخ سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) در طبقه آسیب پذیر ثبت شده است. 

خسروی با اشاره به اینکه این گونه جانوری پستاندار گوشتخوار است، گفت: خاستگاه اصلی این حیوان از سیستان تا شمال خراسان، گرگان، سمنان، ورامین، چهارمحال بختیاری، آذربایجان، کردستان و در استان مرکزی در دشت های فراهان و اطراف تالاب میقان اراک کشیده شده است.

به گفته وی کاهش تعداد این جانور که در کنترل جمعیت جوندگان نقش مهمی در چرخه زیست محیطی ایفا می کند، منجر به افزایش تعداد گونه های جوندگان مزاحم می شود.

رییس منطقه حفاظت شده کویر در مورد علت کاهش زرده بر گفت: تخریب زیستگاه طبیعی این جانور و تبدیل آن به مزارع کشاورزی و همچنین وجود کک و شپش و عفونت درقسمت فوقانی اندام این حیوان از عوامل کاهش جمعیت آن در محیط زیست محسوب می شود.

زرده بر از گونه راسو ها است که به عناوینی نظیر پلنگ موش، عروس موش، موش هفت رنگ و، بوگندو و به زبان های ترکی ساری سوسار و کردی فَسوس نیز نامیده می شود و از جوندگان، خرگوش، پرندگان و خزندگان تغذیه می کند.

این جانور شبگرد که به صورت انفرادی در لانه متروک سایر جانوران ساکن می شود و یا به کمک پنجه های قوی و بلندش لانه زیرزمینی حفر و در آن زندگی می کند، در هنگام احساس خطر نیز در حالی که دندان هایش را نشان می دهد، خرناس کشیده و دمش را حلقه می کند و بوی نامطبوعی را از خود منتشر می کند.

زرده برپس از یک سالگی قادر به جفتگیری است و به هنگام زاد ولد از یک تا هشت بچه می زاید و طول عمر این حیوان در اسارت حدود نه سال است.

منطقه حفاظت شده کویر با مساحت 250 هزار هکتار در بین استان های تهران، قم و اصفهان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار