رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت فارس، گفت: مطالعات نشان داده که حدود یک سوم جمعیت میانسال کشور درگیر کبد چرب هستند.
کد خبر: ۳۷۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲ 04 February 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر لنكراني در سمينار تازه هاي بيماري هاي كبدي، افزود: شايعترين بيماري هاي كبدي در ايران، كبد چرب است و اگر اين بيماري خود به تنهايي كشنده نيست اما هشداردهنده مي باشد، به طوري كه نشان دهنده چاقي بوده و روند داخلي بدن را به هم مي زند و باعث رسوب چربي در عروق و بروز مشكلات قلبي- عروقي مي شود و مهمترين علت مرگ افراد مبتلا به كبد چرب همين بيماري هاي قلبي- عروقي است.
وي يادآور شد: كنترل قند، چربي و اصلاح الگوي مصرف مواد غذايي و ورزش مي تواند از كبد چرب پيشگيري كند. درخصوص مواد غذايي، مهمترين عامل خطر بروز كبد چرب، مصرف نوشابه هاي شيرين گازدار است و با توجه به اينكه استفاده از اين نوشيدني ها در كشور ما بالاتر از متوسط جهاني است، بايد فكري به حال آن كرد.
دكتر لنكراني گفت: اين نوع نوشابه ها وقتي با حجم زيادي وارد بدن ميشود به صورت سم عمل كرده و باعث آسيب به سلول هاي كبدي ميشود. وي عنوان كرد: با توجه به اينكه شيراز قطب پيوند كبد كشور است، 2 تا 3 اتفاق هشداردهنده را داريم مي بينيم به طوري كه تعداد بيماران با كبد چرب كه دچار نارسايي كبدي شده اند روبه افزايش است.
دكتر لنكراني گفت: عوارض كبدي برخي اقلام دارويي از جمله داروهاي بدن سازي و تعداد افرادي كه به اين دليل مجبور به پيوند كبد شدهاند، هشداردهنده است و در اين خصوص از خانواده ها و مسئولان تربيت بدني خواستار توجه بيشتري هستم چرا كه افرادي كه اين جوانان را براي مصرف داروهاي بدنسازي مشاوره مي كنند آگاهي كافي ندارند و عوارض اين داروها حتي مي تواند به مرگ منجر شود.
رئيس مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس، افزود: مشكلات كبدي ناشي از مصرف الكل طي 5 سال گذشته در كشور روبه افزايش بوده و بايد بگويم كه الكل براي كبد سم است و احتمال بروز بيماري هاي كبدي و سرطان ها را افزايش مي دهد و اطلاع رساني درخصوص اين عوارض بايد جدي گرفته شود.
دكتر لنكراني يادآور شد: هپاتيت A شايع ترين نوع در كشور است كه از طريق خوراكي منتقل مي شود و عوارض جدي ندارد و ارائه واكسيناسيون اين نوع هپاتپت تحت بررسي ما است.
وي گفت: هپاتيت هاي B و C از راه خون و ترشحات بدن انتقال مييابد و تزريق واكسن در نوع B احتمال انتقال را كاهش مي دهد.
وي افزود: در اغلب مواقع، هپاتيت ها بدون علامت اند و معمولا هنگام بروز علائم، پيشرفته شده اند و به همين دليل غربالگري و شناسايي بيمار در مراحل اوليه ضروري است.
دكتر لنكراني با اشاره به پوشش 99 درصدي واكسيناسيون هپاتيت B در كشور، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري همگاني، فعاليت ها درخصوص پيشگيري از بروز بيماري هاي كبدي روزافزون باشد.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس نيز گفت: در اين سمينار يك روزه، تازه هاي كبدي با حضور اساتيد و صاحبنظران اين حيطه از سراسر كشور مورد بررسي قرار گرفت.دكتر بهنام هنرور افزود: اين سمينار براي اولين بار به صورت مجازي دوبينار، براي پزشكان عمومي و متخصص، پرستاران و فارغ التحصيلان رشته هاي مامايي قابل مشاهده بود و از محورهاي آن مي توان به كبد چرب و عوامل مرتبط با آن و راهكارهاي پيشگيري از بروز كبد چرب، بيماريهاي كبدي ناشي از ويروسها از جمله هپاتيت هاي A، B و C و مشكلات كبدي ناشي از مصرف برخي داروها اشاره كرد.اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: در اين گردهمايي، آخرين دستاوردها و نتايج تحقيقات و يافته هاي علمي درخصوص بيماري هاي كبدي، راهكارهاي تشخيصي- درماني و پيشگيري مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا زمينه ارتقاي سطح خدمات مربوطه به نحو موثري فراهم شود. دكتر هنرور گفت: جديدترين داروهاي درماني هپاتيت C و مراقبت و مديريت بيماريهاي مزمن كبدي نيز طي سخنرانيهاي تخصصي و كليدي توسط دانشمندان و پزشكان اين رشته از سراسر كشور در سمينار تازه هاي بيماري هاي كبدي ارائه گرديد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار