تابناک تهران - قرارداد خواهر خواندگی بین تهران و بوداپست در سال گذشته به امضای شهرداران دو پایتخت رسیده است. بسیاری از اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان معتقدند خواهرخواندگی تعبیری از حسن روابط بین دو شهر است اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و بیشتر جنبه سیاسی موضوع مطرح است تا کارهای عملیاتی!!! اما مسئولین مدیریت شهری نظر دیگری دارند....
کد خبر: ۳۷۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 05 February 2017
اردیبهشت ماه سال 94 بود که تفام نامه خواهرخواندگی تهران و بوداپست توسط شهرداران هر دو شهر در برج میلاد تهران به امضاء رسید، که در آن بر همکاری در بخش های مدیریت شهری، حمل و نقل عمومی، گردشگری و حمایت از فعالیت های اقتصادی تاکید شده است.
 
خواهرخواندگی پیمان همکاری بلند مدت و رسمی دو شهر است که بین شهرداران دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می شود. برنامه‌های شهرهای خواهرخوانده شامل نوع منحصربفردی از همکاری و مشارکت در سه بخش اصلی یک جامعه زنده و پویا یعنی مدیریت محلی، تجارت و بخش‌های خصوصی می‌شود. این برنامه بیش از هر برنامه بین‌المللی دربرگیرنده فعالیت‌ها و پروژه‌ها و تبادلات متنوع و گسترده است. تقریباً هر نوع فعالیتی که در یک اجتماع انجام می‌شود، برای مثال بهداشت و مراقبت‌های پزشکی، محیط زیست، هنر، آموزش، توسعه اقتصادی و تجاری، امنیت عمومی، مباحث فرهنگی وآموزش‌های شهری، جوانان و غیره هر یک می‌توانند موضوع یکی از پروژه‌های شهرهای خواهرخوانده باشد.
 خواهرخواندگی تهران و بوداپست بیشتر در تبادل تجربیات عمرانی است
تهران تا به امروز ۱۹ خواهر خوانده داشته است. از خواهر خواندگی با  شهر سئول پایتخت کره جنوبی در سال ۱۹۶۳ تا شهرهای بیشکک قرقیزستان، پکن، هاوانا، پرتوریا، مسکو، کاراکاس، مینسک، استانبول، صنعا،خارطوم، برازیلیا، دوشنبه، مانیل، آنکارا،تفلیس و بوداپست. البته اکثر این خواهر خواندگی تنها در حد یک سند مانده و به قول برخی خواهرخواندگی ها در شهر تهران در حد هدیه ای است که به یک دوست می دهیم  و یعنی رسمی که ما تنها به دوستمان یادآوری می کنیم به یادش هستیم
 
حالا این خواهر خواندگی به تولد یک سالگی اش نزدیک می شود.... هرچند بسیاری از اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان معتقدند این خواهر خواندگی ها تاکنون سود چندانی برای تهران نداشته و تنها در حد یک سند باقی مانده است، اما مسئولین شهرداری تهران نظر دیگری دارند.
 
علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره خواهرخواندگی تهران و بوداپست گفت: "خواهرخواندگی تهران و بوداپست زمینه‌ای مناسب برای تبادل درس‌آموخته‌ها و تجربیات عمرانی است."
 
وی با اشاره به اینکه رکن اصلی این خواهر خواندگی بر پایه توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی(مترو) استوار شده  ادامه داد: "تجربیات مدیریت شهری بوداپست می‌تواند در زمینه تکمیل خطوط مصوب توسعه مترو، طراحی خطوط جدید و مطالعه به منظور بهره‌گیری از قطارهای سبک شهری مثمر ثمر باشد."
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری شهر تهران با تأکید برتحقق 90 درصدی اسناد توسعه شهری تهران در زمینه تکمیل شبکه معابر بزرگراهی پایتخت تصریح کرد: "شهر تهران تا 10 سال پیش تجربه قابل ملاحظه‌ای در زمینه احداث تونل‌های ترافیکی نداشت، اما در حال حاضر از 4 تونل فعال ترافیکی برخوردار است که در این میان تونل نیایش با توجه به ویژگی‌های شاخص فنی، پروژه‌ای قابل ارائه در مقیاس‌های جهانی است."
 
وی با اشاره بر تلاش مدیریت شهری برای جهانی شدن تهران، افزود: "استفاده بهینه از فضاهای زیرسطحی نمونه‌ای از تلاش در جهت حرکت به سوی شهری جهانی است.به طور مثال احداث دریاچه شهدای خلیج فارس با حدود 150 هکتار پهنه آبی در غرب شهر تهران، ساخت باغ پرندگان با وسعت حدود 6 هکتار در شرق، تکمیل برج میلاد به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان و همچنین توسعه فضای سبز تا سرانه 16 متر مربع برای هر نفر، نشان می‌دهد که تهران از حیث جاذبه‌های گردشگری نیز کلانشهری در مقیاس شهرهای جهانی است."
 
علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در پایان از بهره برداری 4 تونل ترافیکی جدید در سطح شهر تهران تا 8 ماه آینده خبر داد و گفت: "تهران با برخورداری از جمعیت و مساحتی معادل 4 برابر جمعیت و مساحت شهر بوداپست، با مسائل و پدیده‌های شهری پیچیده‌تری مواجه است اما خواهرخواندگی این 2 پایتخت می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال و تبادل تجربیات باشد."


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار