قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران بر تصویب سند راهبردی مناسب‌سازی محیط شهری تأکید کرد و گفت: برای اینکه مناسب‌سازی محیط به یک دغدغه تبدیل شود باید به موضوعاتی مانند آموزش، قوانین و مطالعات تطبیقی ورود کنیم.
کد خبر: ۳۷۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 13 February 2017
محسن انصاری در همایش علمی مناسب‌سازی معابر و اماکن، گفت: بنیاد شهید به واسطه وجود جانبازان و خانواده‌های شهدا که امروز در دوره سالمندی قرار دارند با موضوع مناسب‌سازی درگیر است و این در حالی است که علیرغم گذشته که بیشتر به مبلمان‌شهری و زیباسازی بیشتر توجه می‌شد امروزه بیشتر به مناسب‌سازی محیط توجه می‌شود.
 
وی ادامه داد: معلولان باید از حقوق شهروندی، سیاسی و اقتصادی برخوردار باشند و دولت شرایطی را فراهم کند تا بتوانند این افراد به راحتی رفت‌وآمد کنند.
 
انصاری با اشاره به وجود 1.5 میلیون معلول جانباز که دچار محدودیت‌های حرکتی هستند، گفت: به دلیل وجود افراد سالمند و کسانی که دچار معلولیت‌های موقت شده یا در تصادف دچار معلولیت می‌شوند به مناسب‌سازی بیشتر توجه کردیم.  
 
قائم‌مقام بنیاد شهید و امور  ایثارگران به منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در این منشور دیده شده که افراد بدون تبعیض در جامعه باشند اما متأسفانه به دلیل اینکه ما فقط حدود 2 دهه است که به مناسب‌سازی توجه کرده‌ایم فقط 20 درصد در این مسیر موفق بو‌ده‌ایم.
 
وی از وجود سه کمیته برای مناسب‌سازی اماکن و معابر شهری خبر داد و گفت: این حوزه متولی پیدا کرده و قوانین و مقرراتی هم وجود دارد و نمی‌توان نبود قوانین را بهانه‌ای برای عدم مناسب‌سازی عنوان کرد. ما بیشتر نیاز داریم که فکر و ذهن مردم را آماده کنیم چرا که اکنون دغدغه جامعه نیست.
 
وی با تأکید بر اینکه جانبازان و معلولان باید حقوق برابر داشته باشند، گفت: متأسفانه نمونه‌هایی از نابرابری را می‌بینیم به عنوان مثال در تهران فقط یک سینما برای معلولان مناسب‌سازی شده و تعداد کمی از ایستگاه‌های مترو برای این قشر مناسب است. در حمل‌ونقل هوایی هم وضعیت مناسبی نداریم.  
 
قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اقدامات انجام شده در بنیاد شهید، گفت: 16 عنوان کتاب در این رابطه منتشر شده و تمام ساختمان‌های بنیاد مناسب‌سازی شده است همچنین یک برنامه مناسب‌سازی زیست شخصی برای 10 هزار جانباز و خانواده شهدا تهیه شده است.
 
انصاری پیشنهاد داد آموزش و فرهنگ‌سازی و ورود این موضوع در دانشگاه‌ها، ایجاد راهکارهایی برای اجرای قوانین و مقررات مربوطه و مناسب‌سازی وسایل حمل‌ونقل شهری، هوایی و دریایی در این زمینه تقویت شود. همچنین مراکزی که جذابیت سفر دارند باید مناسب‌سازی شود و سند راهبردی مناسب‌سازی محیط شهری تهیه شده باید به تصویب برسد.
 
وی ادامه داد: مطالعات تطبیقی با کشورهای دیگر نیز باید انجام دهیم تا الگوهای ما بومی شود و از تجهیزات به روز استفاده کرده تا مناسب‌سازی به یک دغدغه در شهر تبدیل شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار