هر چند در روز های اولیه ی مشاهده ی این بیماری ، برخی مسئولین مصاحبه های انجام داده و هشدارهایی هم داده بودند اما چند نکته وجود دارد که نشان از عدم توجه کافی مسئولین به اقداماتی که می توانستند انجام دهند و انجام ندادند.
کد خبر: ۳۸۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 24 February 2017
چند ماهی است که یک هشدار سراسری در کل کشور در خصوص یک بیماری خطرناک منشر شده است و از همان موقع هم هشدارهایی در خصوص خطر شیوع آن در استان صادر شد اما متاسفانه از آنجا که فرهنگ رعایت نکات بهداشتی در اینگونه در استان ما چندان قابل دفاع نیست ، بالاخره اتفاق افتاد آنچه نباید می افتاد.
ورود بیماری به کهگیلویه و بویراحمد
روزهای پایانی بهمن بود که مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان در یک کانون مشاهده شده است.
عبدالله بهمنش افزود: این بیماری خطرناک از طریق وارد کردن مرغ زنده توسط یک واحد مرغ فروشی سیار در روستایی "بن زرد" بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا مشاهده شد. 
کار به همین جا ختم نشد و از آنجا که متاسفانه مردم روستاها نسبت به دام و طیور خود حساسیت زیادی دارند ، معدوم سازی طیور آن ها با مشکل زیادی همراه است به گونه ای که برخی از افراد حاضر نیستند طیور خود را معدوم کنند! هر چند مسئولین ذی ربط اعلام کرده اند دولت هزینه ی پرندگانی که توسط کارشناسان دامپزشکی معدوم می شوند را خواهند پرداخت.
 
وضعیت حاد استان به علت بیماری حاد/فروشنده ای که از آن نباید خرید کرد/قیمت منصفانه برای پرندگان معدوم شده/ نکته ی مهمی که مسئولین از آن غافلند + تصاویر 
 
عبدالله بهمنش در خصوص اولین کانون شناسایی این بیماری گفت :  وقتی موردی از این بیماری مشاهده می شود باید تا شعاع یک کیلومتری منطقه معدوم سازی صورت گیرد، که در این روستا معدوم‌سازی توسط اکیپ‌های عملیاتی در حال انجام شدن است و تا کنون 1000قطعه مرغ و کبوتر معدوم شده اما برخی از اهالی روستا در این زمینه همکاری نمی کنند این درحالی است که غرامت طیورشان داده می شود.
اتفاق افتاد آنچه نباید می افتاد
در حالی که مسئولین بهداشتی از اولین روزهای مشاهده ی این بیماری ، در حال اطلاع رسانی هستند و به شدت مردم را از خرید مرغ زنده منع می کردند ، متاسفانه رئیس دامپزشکی شهرستان کهگیلویه از مشاهده و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دهدشت خبر داد.
«کرم‌الله کیانی» حدود 5 روز بعد از اعلام مشاهده ی بیماری در بن زرد دنا در جمع خبرنگاران گفت : با وجود همه تمهیدات، پیشگیری‌ها و مراقبت‌های لازم که از طرف اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با همکاری ادارت ذی‌ربط در سطح شهرستان انجام شد اما متأسفانه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهر دهدشت مشاهده شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از انجام آزمایش و نمونه‌گیری از 7 قطعه مرغ  بیمار و مشکوک به ابتلای این بیماری در خیابان جهاد دهدشت و ارسال  نمونه‌های آنها به تهران نتیجه آزمایش مثبت اعلام و مشخص شده که این مرغ‌ها مبتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و این بیماری به شهر دهدشت سرایت کرده است.
 
معدوم سازی در دهدشت 
در پی مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خیابان جهاد دهدشت عملیات معدوم سازی مرغ‌های آلوده  و دفن لاشه‌های انها تا شعاع یک کیلومتری  از صبح دیروز و پس از اعلام قبلی آغاز شد. اما باز هم همان فرهنگ عدم همکاری مردم با کارشناسان مشاهده شده است به گونه ای که برخی افراد حاضر به همکاری با مامورین دامپزشکی جهت معدوم سازی طیور خود نیستند.
بنا بر این گزارش در روزهای گذشته در کوی ازادگان و کمربندی صداوسیما و همچنین محله پشت اب و فاضلاب نیز تعدادی از مرغ های محلی از , بین رفته اند که به احتمال زیاد به بیماری فوق حادپرندگان الوده شده اند.
اقدام برخی از مردم در گزارش نکردن تلفات طیور خود و یا همسایه ها زنگ خطری است که اگر اگاه سازی نشود در روزهای اینده سلامت مردم شهردهدشت تهدید خواهد شد.
قیمت منصفانه برای پرندگان معدوم شده
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مسئولین مربوطه در خصوص جبران خسارت طیور معدوم شده ی مردم که توسط کارشناسان ، انجام گرفته باشد ، اعلام کرده اند ،اقدام خواهند کرد .برپایه گزارش صدای جنوب تمامی مرغ های معدوم شده قیمت گذاری شده و به ازای هر قطعه مرغ ۳۵تا۵۰هزارتومان پرداخت می شود.از این رو نیاز است که  مردم و مسیولان باهوشیاری بیشتری عمل کنند.
کم کاری در اطلاع رسانی و اقدامات قانونی توسط مسئولین
هر چند در روز های اولیه ی مشاهده ی این بیماری ، برخی مسئولین مصاحبه های انجام داده و هشدارهایی هم داده بودند اما چند نکته وجود دارد که نشان از عدم توجه کافی مسئولین به اقداماتی که می توانستند انجام دهند و انجام ندادند.
نکته ی اول عدم کنترل فروشندگان دوره گردی است که به راحتی تا دور ترین نقاط استان تردد می کنند و در کمترین زمان ممکن ، این گونه قرق های بهداشتی را می شکنند و باعث دردسرهای زیاد می شوند ! ضمن اینکه تا آن جا که در حوزه ی خبری منتشر شده است ، فروش مرغ زنده در همه  حالت غیر قانونی است اما چندان توجهی به این موضوع نشده است به گونه ای که در برخی ورودی شهرهای بزرگ هم می توان با فروشندگان مرغ زنده روبرو شد که به راحتی در حال فروش ماکیان هستند.
نکته دوم نوع اطلاع رسانی بسیار ضعیف است که مسئولین انجام داده اند . عمده ی اطلاع رسانی مسئولین بواسطه ی سایت ها و خبرگزاری ها بوده است در صورتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد ، ضریب نفوذ سایت های خبری محدود به برخی نخبگان و سیاسیون و در مجموع درصد کمی از افراد جامعه است . این در حالی است که بهترین شیوه اطلاع رسانی در اینگونه مواقع استفاده از بلندگوهای مساجد است که مردم به شدت نسبت به تذکراتی که در بلندگوهای مساجد ، خصوصا در روستاها حساس بوده و سعی در همکاری می نمایند.
حال با توجه به نکاتی که در این گزارش آمده است باید دید ک مسئولین توانایی یک بسیج عمومی در استان را دارند و یا باید به همین صورت منتظر تلفات و خسارات بیشتر و البته نفوذ به مناطق دیگر این بیماری باشیم!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار