رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضای فیزیکی، معلم و فضای بیرونی و محیطی در مجموع هرسه روی روند آموزش اثرگذارند عنوان کرد: اگر به این موارد توجه کنیم مدارس ما با نشاط خواهند بود و دانش آموز از حضور در مدرسه استقبال می کند. وقتی مدارس جدید می سازیم باید با این نگاه بسازیم که البته هزینه آن با مدارس سنتی تفاوت چندانی ندارد.
کد خبر: ۳۸۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 25 February 2017
نظرپور در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش ملی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی ترتیب داده شده بود تاکید کرد: باید دقت کنیم کمبودهایی که در سطح مدارس داریم را تا حدممکن جبران کنیم، انتظار نمی‌رود در جمهوری اسلامی دانش آموزانی باشند که نتوانند در فضایی مناسب تحصیل کنند و این امر بر عهده ماست.
وی افزود : مدارس ناایمن باید ایمن شوند و مدارسی که نیازمند تخریب و بازسازی اند باید تخریب و نوسازی شوند. در این میان باید به سبک معماری ایرانی اسلامی و ایجاد مدارس مقاوم و مطابق با شرایط محیطی را هم باید در نظر گرفت.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه تعداد مدارس اینگونه هنوز به تعداد کافی وجود ندارد گفت: مدرسه باید فضای بانشاطی باشد. آیا این نشاط و شادابی به راحتی بدست می آید؟ چه عواملی در آن دخیل است؟ معماری مدارس باید چگونه باشد و ویژگی های مدارس بانشاط چیست؟

نظرپور با اشاره به اینکه فضای معماری مدارس می تواند تاثیر خوبی در نشاط افزایی داشته باشد گفت : باید فضاهای آموزشی متناسب با روانشناختی محیط و سن دانش آموزان طراحی شود. در معماری داخلی فضای آموزشی باید به ابعاد، صدا، بافت، مصالح و حضور طبیعت در یادگیری را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: مدرسه فقط کلاس درس و معلم نیست بلکه درودیوار مدرسه می توانند در تعلیم دانش آموز نقش آفرینی کنند و حتی حیاط مدرسه هم می تواند تاثیر خود را بگذارد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضای فیزیکی، معلم و فضای بیرونی و محیطی در مجموع هرسه روی روند آموزش اثرگذارند عنوان کرد: اگر به این موارد توجه کنیم مدارس ما با نشاط خواهند بود و دانش آموز از حضور در مدرسه استقبال می کند. وقتی مدارس جدید می سازیم باید با این نگاه بسازیم که البته هزینه آن با مدارس سنتی تفاوت چندانی ندارد.

نظرپور افزود: کمتر از 100 مدرسه ماندگار در سطح کشور داریم. آیا نمی توانیم اغلب مدارسی که می سازیم ماندگار باشند؟، اگر نمی توانیم همه مدارس را با ویژگی مدارس ماندگار بسازیم حداقل باید طوری عمل کنیم تا در هر منطقه و استان مدارس ماندگاری داشته باشیم. وقتی از مصالح با کیفیت استفاده و از آنها به صورت احسن نگه داری کنیم، مدارس ماندگار رقم می خورند. حتی با خیرین مذاکره کردیم تا برای نگه داری ابنیه و تعمیرات آن مشارکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی گفت: شش دوره از این همایش قبلا برگزار شده بود و اکنون بعد از وقفه ای مجدد در دانشگاه تهران شنبه هفته آینده برگزار می شود. 90 مقاله به این همایش رسیده و 93 چکیده مقاله نیز پذیرفته شده است. 86 طرح از ادارات کل نوسازی استانها به دست ما رسیده و 59 طرح دانشجویی داشتیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در سال 95، خیرین حدود 900 میلیارد تومان تعهد کردند گفت: این در حالی است که در بودجه حدود 200 میلیارد تومان برای ساخت مشارکتی تخصیص داده بودند که پیشنهاد کردیم این رقم به هزار میلیارد تومان برسد و اگر هزار میلیارد تومان نیز خیرین مشارکت کنند می توانیم سال آینده بخش عمده فضاهای نیمه تکمیل را به سرانجام برسایم.

وی افزود: 1572 میلیارد تومان بودجه مصوب ما در سال 95 بوده است که تا امروز 30 درصد تخصیص بودجه داشتیم و امیدواریم افزایش یابد تا بخشی از تعهدات  استانها را عملیاتی کنیم.

نظرپور درباره اصلاح شرایط فیزیکی مدارس عنوان کرد: در فضاهایی که مقاوم سازی انجام می‌دهیم اصلاح شرایط را هم انجام می دهیم اما در مجموع مقاوم سازی با کندی پیش می رود علت آن است که مدرسه باید خالی باشد تا بتوانیم مقاوم سازی کنیم و فضا در اختیار ما باشد اما این امر مشکل است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره کلاس های درس کپری نیز اظهار کرد: فی نفسه کلاس های کپری را از منظر معماری کلاس های بدی نمی بینم و اعتقادی به حذف آنها نمی بینم زیرا فضای بومی مناسب شرایط زندگی آن منطقه است.

وی درباره لزوم ایمن‌سازی مدارس در تهران و برنامه جدی آموزش و پرورش برای مقابله با حوادثی چون آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو گفت: باید درس های بزرگی از پلاسکو بگیریم. در ارتباط با مدارس به دلیل اینکه ساختمان ها بلند نیستند و یا کم هستند نگرانی جدی در تخلیه دانش آموزان در زمان آتش سوزی نداریم اما باید در اعلام و اطفای حریق سریع عمل کنیم. اطفای حریق صحیح کمک می کند اگر آتش سوزی در غیر زمان حضور دانش آموزان رخ دهد سریعا آتش خاموش شود و از سرایت آن به نقاط دیگر جلوگیری کند.


وی افزود: اما ساختمان های اداری بلند داریم که به لحاظ اطفاء، شرایط مناسبی ندارند و در شورای مدیران بحث شد تا سازمان نوسازی مکانی را درنظر بگیرد و ادارات آموزش و پرورش تجمیع شوند و مجموعه ساختمان های اداری را در آنجا تجمیع کنیم که گزارش مکان یابی را باید تا پایان سال ارائه کنیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: میانگین سرانه فضای آموزشی 5.15 مترمربع به ازای هر دانش آموز است. بر اساس آمارها، پایین ترین سرانه فضای آموزشی مربوط به سیستان و بلوچستان با 3.23 مترمربع است. 12 استان شرایطشان از متوسط کل کشور پایین‌تر است و مابقی در شرایط قابل قبولی قرار دارند. در تهران سرانه فضای آموزشی 4.37 درصد است. نرخ میانگین تراکم دانش آموزی در هرکلاس در کشور نیز 27 نفر است در حالی که این نرخ در تهران 32 نفر در هر کلاس است.

نظرپور با بیان اینکه با نمایندگان مجلس برای اختصاص ردیف اختصاصی در بودجه برای نگه داری و تعمیرات مدارس مذاکراتی انجام شده است، درباره لزوم ورود روش‌های نوین تدریس در مدارس گفت: تجهیزات جدید و ورود روش‌های نوین تدریس، نیاز به فضای آموزشی مناسب دارند اگر فضاها مناسب باشند و امکان استفاده از تجهیزات را بتوان در آن لحاظ کرد مطمعنا می توان روش های نوین تدریس را مورد استفاده قرار داد.

به گفته وی، اگر سالانه 100 تا 150 میلیارد تومان برای امر نگه داری مدارس اختصاص یابد می توانیم در برنامه ششم توسعه به بخشی از اهداف خود برسیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه البته باید بحث نگه داری مدارس را با تعمیرات آن تفکیک کرد گفت: پاکسازی و نظافت مدرسه ها به عهده سازمان نوسازی نیست اما تعمیر اساسی مدارس بر عهده ماست به عنوان مثال ایزوگام ساختمان یا تعویض سیستم های لوله کشی از این جمله هستند.

وی افزود: در این میان ایرادی به ما وارد است، هر وسیله ای که می‌خریم حاوی اطلاعات راهنماست در حالی که وقتی مدارس را تحویل می دهیم هیچ اطلاعات و نقشه‌ای از مدرسه و طرز استفاده و نگه داری فنی آن را در اختیار مدیر نمی گذاریم؛ اگر دفترچه راهنمایی پس از ساخت تهیه و تحویل مدیران شود بسیار خوب خواهد بود.

نظرپور درباره ممانعت از حضور خیران در مدارس خیرساز گفت: نباید این اتفاق رخ دهد و اگر اینگونه است حتما باید فرهنگسازی شود.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عمر مدارس ما بالا نیست و مدارس خوب، کم داریم اظهار کرد: 36 درصد مدارس ما طول عمر 20 ساله، 47 درصد عمر 20 تا 40 ساله و تنها 16 درصد عمر بالای 40 سال دارند. . برای ساخت مدارس تجمیعی باید فرهنگسازی کنیم.

وی درباره روند استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز اظهار کرد: 316 هزار و 722 کلاس درس داریم. تا امروز 158 هزار و 361 کلاس درس به سیستم گرمایشی مجهز شده است. عملکرد ما در سال 95 تا دهه فجر تجهیز 22 هزار و 677 کلاس است و استانداردسازی 135 هزار کلاس درس باقی مانده است. در مجموع می توان گفت 57 درصد کلاس های درس استانداردسازی شده‌اند و 43 درصد هنوز باقی مانده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آموزش و پرورش ، تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار