مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به سهم 85 درصدی خودروها در آلودگی هوای پایتخت، بر لزوم تفکیک دو مقوله ترافیک و آلودگی هوا در برنامه ریزی های شهری تاکید کرد.
کد خبر: ۳۸۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 26 February 2017
دکتر وحید حسینی روز یکشنبه در سمینار سهم آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: پایش های صورت گرفته طی 10 تا 12 سال اخیر نشان می دهد که حداقل در یک سوم روزهای سال، هوای تهران ناسالم بوده است و در سال 1381، تعداد 163 روز که عمدتا مربوط به نیمه دوم سال بوده، ناسالم گزارش شده است.
 
وی ادامه داد: در سال 81 با فشار سازمان محیط زیست وقت، خط تولید خودروی پیکان متوقف شد و سال 82 نیز شاهد اعمال استاندارد یورو 2 در خودروهای تولیدی بودیم که این دو اقدام، تاثیر بسیار زیادی در کاهش برخی آلاینده های ناشی از خودروها در هوای تهران برجای گذاشت.
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با توضیح این که آلاینده های هوای تهران از دو منبع ذرات معلق و گرد و خاک در تابستان و مونوکسید کربن در زمستان نشات می گیرد، گفت: بشر هزاران سال است که با پدیده گرد و خاک سر و کار دارد و هرچند برخی مشکلات تنفسی به دلیل آن ایجاد می شود ولی این مضرات اصلا با تاثیرات مخرب مواد سمی تولیدی از منابع متحرک (خودروها) بر سلامتی انسان، قابل مقایسه نیست.
 
وی با بیان این که مدیریت آلودگی تهران در سال های گذشته در دست باد بوده است، خاطرنشان کرد: در ماه های خرداد تا مرداد هر سال به دلیل وزش باد، شاهد انتقال گرد و خاک از مناطق حاشیه ای به تهران هستیم و در ماه های پایانی پاییز تا نیمه زمستان نیز به دلیل ساکن بودن هوا و نبود باد، هوای تهران مملو از آلودگی های تولیدی خودروها می شود.
حسینی به نتایج برخی مطالعات صورت گرفته در مرکز کنترل کیفیت هوای تهران اشاره کرد و گفت: یکی از تحقیقات که مربوط به شمارش ذرات در هوای منطقه یوسف آباد تهران است، نشان می دهد که در کنار بزرگراه ها، 800 هزار ذره در هر سانتیمتر مکعب وجود داشته و این میزان به تدریج در خیابان های اصلی، خیابان های فرعی و کوچه ها کاهش یافته و نهایتا به 200 هزار ذره در هر سانتیمتر مکعب رسیده است، درحالی که میزان استاندارد این ذرات برای هوای سالم، بین 10 تا 15 هزار ذره در هر سانتیمتر مکعب است.
 
***97 درصد مونوکسید کربن هوای تهران توسط خودروها تولید می شود
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به مطالعه انجام شده درخصوص سهم بندی منابع متحرک در کل شهر تهران، گفت: 85 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک (خودروها) و 15 درصد به منابع ساکن برمی گردد و درباره مونوکسید کربن، 97 درصد این گاز توسط خودروها تولید می شود.
وی ادامه داد: سهم خودروها در ایجاد آلاینده اکسیدهای نیتروژن NOx و همچنین ذرات معلق، تقریبا 50 درصد است و نیمی از این آلاینده ها توسط منابع ساکن مانند کارخانجات و صنایع و حتی ساختمان های مسکونی ایجاد می شود.
به گفته حسینی، نتایج آنالیز شیمیایی آلاینده های هوای تهران نشان می دهد که 9 درصد این آلودگی، شامل کربن سیاه یا دوده است که در نتیجه احتراق ناقص در خودروهای کاربراتوری و دیزلی ایجاد می شود.
 
** نمایشگرهای سنجش دوده در تهران نصب می شود
وی اضافه کرد: از آنجا که کربن سیاه، یکی از سمی ترین مواد موجود در هوا به شمار می آید، به زودی نمایشگرهای سنجش کربن سیاه را در برخی نقاط تهران راه اندازی و نصب خواهیم کرد.
حسینی در خصوص آلاینده های تبخیری در هوای تهران نیز گفت: گاز سمی بنزن که عمدتا از خودروها و پمپ بنزین ها تبخیر و در فضا منتشر می شود، یکی از مشکلات ماست و میزان بنزن موجود در هوای تهران، 2 برابر حد مجاز استاندارد سلامت کشور است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف به تردد یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران هم اشاره کرد و گفت: در یکی از تحقیقات خود از 80 دستگاه موتورسیکلت یورو 3، تست شاسی گرفتیم که نتایج آن نشان داد حجم مونوکسید کربن تولیدی هر یک از این موتورسیکلت ها 15 گرم بر کیلومتر بود، درصورتی که میزان استاندارد و قابل قبول آن، 2.7 گرم بر کیلومتر است.
وی افزود: دلیل زیاد بودن تولید مونوکسیدکربن در موتورسیکلت های درحال تردد در تهران، احتراق ناقص سوخت در آنها است به طوری که فقط 60 درصد کربن آنها به سوخت تبدیل می شود و 40 درصد به صورت دوده وارد هوای تهران می شود.
حسینی تصریح کرد: به این ترتیب، هر موتورسیکلت به اندازه 4 خودرو، آلودگی ایجاد می کند و این وسایل نقلیه، یکی از مقصران اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می آیند.
وی توسعه حمل و نقل عمومی از طریق افزایش ظرفیت مترو، خطوط اتوبوس تندرو (بی آرتی)، ایجاد پیاده راه های مناسب و فراهم کردن زمینه ترویج دوچرخه سواری را از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوای پایتخت ذکر کرد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین بر اجباری شدن نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی و استفاده از کاتالیست برای خودروهای بنزینی تاکید کرد و گفت: دولت در راستای گسترش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، سوبسیدها و مشوق های بسیار خوبی درنظر گرفته است اما همچنان این خودروها گران تمام می شود و همین موضوع، مانع استقبال چشمگیر از این خودروها در سطح گسترده شده است.
وی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی، دو مقوله کاملا جدا از هم هستند، گفت: بسیاری از کلانشهرهای دنیا که با مشکل ترافیک روبه رو هستند به دلیل استاندارد بودن ناوگان حمل و نقل، مشکل آلودگی هوا ندارند و ما هم می توانیم در عین داشتن ترافیک، از طریق تمیز کردن ناوگان خود، هوایی سالم داشته باشیم.
سمینار یک روزه نقش آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران به میزبانی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار