وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده درباره کاهش خطرات ناشی از تغییر اقلیم گفت: یکی از مهمترین موضوعات مدیریت مخاطرات و سوانح ناشی از تغییر اقلیم است که به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۳۸۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 27 February 2017
حمید چیت‌چیان امروز در حاشیه نخستین کنفرانس تغییر اقلیم در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای کاهش تغییرات اقلیم اظهار کرد: ما نیز همانند سایر کشورهای دنیا باید رویکردهایی نظیر سازگاری با شرایط جدید، تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، توجه به فناوریهای نوین و مدیریت مخاطرات را دنبال کنیم.
 
وی افزود: سازگاری با اقلیم به معنای آن است که نمی‌توانیم با شرایط جدید به جنگ و مقابله بپردازیم و باید نحوه زندگی خود را با شرایط پیش آمده تطبیق دهیم که سایر کشورها نیز چنین راههایی را مدنظر دارند.
 
وزیر نیرو یادآور شد: کاهش مصرف آب و توجه به فناوریهای نوین برای رسیدن به سازگاری یکی از راه‌های کاهش اثرات تغییر اقلیم خواهد بود.
 
وی با اشاره به انتشار گازهای گلخانه‌ای و تاثیر‌گذاری آن بر تغییر اقلیم تصریح کرد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موضوعی بین‌المللی است و در کشور ما نیز به طور حتم اثرگذار خواهد بود که به همین منظور وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت نفت و وزارت جهاد کشاورزی آن را دنبال می‌کند.
 
چیت‌چیان ادامه داد: باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از اثرات تغییر اقلیم از فناوریهای جدید چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری بهره بگیریم و در این رابطه مراکز پژوهشی، دانشگاهی و کارشناسی می‌تواند اثرگذار باشد.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت مخاطرات سوانح ناشی از تغییر اقلیم می‌تواند را هکاری برای بهبود وضعیت پیش آمده باشد، گفت: ما مدیریت مخاطرات را به طور جد دنبال می‌کنیم و نمونه بارز آن نیز سیلاب بزرگی است که در هفته گذشته (هفته آخر بهمن‌ ماه) رخ داد.
 
چیت‌چیان خاطرنشان کرد: چند روز قبل سیلاب بسیار بزر گی به وقوع پیوست و این موضوع باید مدیریت می‌‌شد چرا که این سیل اگر بدون برنامه و پیش‌بینی لازم کنترل نمی‌شد، خسارات بسیار سختی را به دنبال داشت اما خوشبختانه پیش‌بینی‌ها و عملکرد دستگاه‌ها مناسب بود.
 
وی افزود: توانستیم در این پیش‌بینی‌ها برخی روستاها برای جلوگیری از تلفات انسانی تخلیه کنیم و حتی آب برخی سدها نیز برای کنترل و ذ خیره‌سازی سیل کاهش پیدا کرد.
 
وزیر نیرو با اشاره به سد سلمان فارسی و اثرگذاری آن در جلوگیری از بروز خطرات سیلاب اظهار کرد: اگر سد سلمان فارسی آمادگی پذیرش سیلاب را نداشت شاهد تخریب کامل برخی شهرها بودیم که خوشبختانه این مسئله به طور مناسب انجام گرفت.
 
چیت‌چیان در پاسخ به این پرسش که آیا در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده اعتباری برای تغییر اقلیم و برنامه‌های آن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اعتبارات لازم برای مهندسی رودخانه‌ها، تعادل‌بخشی آبهای زیرزمینی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را مدنظر داریم.
 
وی در زمینه برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای کارون توضیح داد: تصمیمات لازم برای کارون در شورای عالی آب گرفته شده و سعی خواهیم کرد از لحاظ کیفیت آب، کارون به وضعیت قبل بازگردد.
 
وزیر نیرو افزود: آلودگیها باید در راستای بهبود کارون حذف شود و البته برنامه مدونی برای اجرای شبکه‌های فاضلاب در حوزه شهرهای کارون و تجزیه آن به همراه مدیریت آب در نظر گرفته شده است.
 
چیت‌چیان همچنین به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای چاههای غیرمجاز و مجاز اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با چاههای غیرمجاز در سطح کشور برخورد خواهد کرد و چاههای مجازی که بیشتر از پروانه آب برداشت کنند نیز مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند و کنتورهای هوشمند برای آنها تعبیه خواهد شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار