هشدار جدی مدیرکل منابع طبیعی ایلام؛
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در مراسم آغازین هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت:متاسفانه درختان و جنگلهای ما امروز تک نسلی شده و با این رویه آیندگان ما از این نعمات ارزشمند بی بهره خواهند ماند.
کد خبر: ۳۸۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹ 05 March 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر احمدی اظهار کرد:بهترین کمک و یاری را مردم می توانند به ما و عرصه های طبیعی داشته باشند.همه تلاش ما باید بر احیاء جنگلها متمرکز بوده و پس از آن به حفظ عرصه های موجود هم بپردازیم.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت: امروزه طبیعت با چالش های مهمی چون تغییرات اقلیمی و گرمایش زیاد زمین مواجه است که این چالش ها آثار زیان باری نظیر خشکسالی، گرد وغبار، آتش سوزی جنگل ها، خشکیدگی درختان بلوط و نابودی اکوسیستم طبیعی گیاهی و جانوری در پی دارد.
 
رضااحمدی افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی باید با انجام کارهای آبخیزداری منابع آبی موجود استان و نیز نزولات جوی مدیریت و سفره های زیرزمینی تغذیه و تامین آب شود.
 
احمدی ریزگردها را برای درختان مضر دانست و افزود: یکی از مهمترین و وسیع ترین کانون های تولید ریزگرددر استان واسط در شرق عراق و همسایگی استان ایلام قرار دارد.
 
وی تاکید کرد: این کانون تولید ریزگرد که استان ایلام را تحت تاثیر قرار داده امسال با همکاری استانداری های ایلام و واسط در سطح یک هزار و 600 هکتار در حال اجرا است که در مرحله نخست آن 82 کیلومتر از مهران تا شهر کوت مرکز استان واسط در حال اجرا است.
 
احمدی در ادامه شناسایی 62 کانون آسیب زا برای عرصه های طبیعی استان ایلام، تولید شش میلیون اصله نهال گرم و سردسیری مقاوم، ایجاد پنج هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی، کشت گیاهان دارویی در 50 هکتار، ایجاد نخستین نهالستان تخصصی گل محمدی در کشور در شهرستان سرابله، 250 هکتار خلع ید تصرف اراضی ملی، واگذاری 9 هزار هکتار از اراضی ملی به مردم، مبارزه با گیاه نیمه انگلی در سطح 10 هزارهکتار را از جمله برنامه ها و فعالیت های این اداره کل در سال جاری ذکر کرد.

ما در عمل به جنگلها بدهکاریم

استاندار ایلام هم در این مراسم گفت:همه ما در عمل به جنگلها و عرصه های طبیعی بدهکار بوده و باید برای حفظ و احیاء آنها تلاش کنیم.در کلام همه محافظان خوبی برای جنگل هستیم ، ولی در زمان عمل آنطور که باشد ورود پیدا نمیکنیم.
 
مروارید ادامه داد:برنامه ها و فعالیت های آبخیزداری باید جدی تر از گذشته و علاوه بر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری توسط دستگاه های مرتبطی چون امورآب دنبال شود.
 
وی همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی و آب هوایی که در همه جهان از جمله استان ایلام نمود دارد، افزود: در این راستا باید کارهای پژوهشی و مطالعاتی با همکاری دانشگاهیان در این خصوص انجام شود.
 
مروارید در مورد ریزگردها هم یادآور شد: مقابله با این پدیده نوظهور با روال های اداری حل نمی شود و تنها راه حل مهار و مقابله با آن همکاری و اقدام کشورهای منطقه در کانون هایی با منشا خارجی و مشارکت و بسیج عمومی در کانون های داخلی است.
 
وی تاکید کرد: مردم نسبت به سال های گذشته آگاهی و بینش آنها در برابر محیط زیست و منابع طبیعی افزایش یافته است و باید این فرهنگ حفاظت از طبیعت در سطح جامعه اشاعه بیشتری یابد.
 
وی اظهار کرد: همه ما اعم از مسئولان و اقشار مختلف مردم باید در حراست از منابع طبیعی و محیط زیست بیانات و صحبت های مقام معظم رهبری را به عنوان کلامی جامع و اثرگذار مد نظر قرار دهیم.
 
انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه ایلام و منابع طبیعی،تجلیل از همیاران طبیعت،غرس نهال توسط استاندار و دیگر مسئولین و بازدید از نمایشگاه از دیگر برنامه های روز اول هفته منابع طبیعی در دانشگاه ایلام بود.
 
هرساله از 15 تا 21 اسفندماه یک هفته به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار