فرهنگ سازی و برنامه ریزی کارآمد برای تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده و خرید کالای ایرانی می تواند سبب ارتقای کیفیت تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی شود و زیر بنای اقتصاد، اشتغال و دستیابی به بازارهای منطقه ای را تقویت کند.
کد خبر: ۳۹۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴ 13 March 2017
اقتصاد کشورها همواره به طرف جهانی شدن پیش می رود و این روند تا زمانی ادامه دارد که تولید داخل را به عنوان تولید ملی مطرح کنند و در سطوح جهانی به نمایش بگذارند. حمایت از تولید ملی باید دغدغه اصلی همه مردم و مسوولان باشد تا مصرف کننده ایرانی هم با اختیار خود کالای ایرانی را بر موارد مشابه خارجی ترجیح دهد. 

هرچه به طرف تقویت تولید حرکت کنیم، حضور و ظهور بیشتری در عرصه بین المللی پیدا می کنیم و در آن صورت تولید ملی نشان اقتصاد ایرانی در جهان خواهد شد. 

ارزش افزوده بالا، قیمت تمام شده معقول و قابل رقابت، قابل قبول بودن کیفیت و استانداردهای تولید و زیست محیطی وفناوری ‌های نوین و پیشرفته در فرآیند تولید محصولات از جمله ویژگی های ارایه محصولات داخلی در عرصه جهانی است. 

مروری بر سند چشم انداز 1404 کشور حاکی از این است که دستیابی به قدرت اول اقتصادی همراه با علم و فن آوری در سطح کشورهای منطقه‌ باید به عنوان آرمان ملی ملاک اقدام‌ها، برنامه‌ها، تدابیر و سیاستگذاری ‌ها باشد و این مهم با حمایت از تولیدات ملی و با اتکا به سرمایه‌های ایرانی میسر می شود. 

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با توجه به ضرورت توجه به تولید ملی درگزارشی میدانی به بررسی این موضوع پرداخته است. 

در بخش پایانی این گزارش می خوانیم: 

** بلور، چینی و لوستر داخلی همرده با محصولات خارجی 
نور یکی از لازمه های زندگی امروزی انسان محسوب می شود که در انجام بسیاری از کار ها به آن احتیاج است. یکی از این جنبه های زیبایی استفاده از لامپ ها با اندازه ها و طرح های مختلف در رنگ بندی های متفاوت به شمار می رود که وقتی بر روی لوستر نصب می شوند می توانند جلوه بسیار زیبا تری به آن اعطا کند. 

«رضایی» فروشنده ای که فقط لوسترهای تولید داخل را در مغازه اش دارد، معتقد است که یک فروشنده ایرانی در هر صنفی که فعالیت می کند باید کالای ایرانی عرضه کند، او در این باره می گوید: هنگامی که تولید کنندگان داخلی کشور می توانند این چنین لوسترها وآویزهای روشنایی با کیفیت بالا، ظرافت خاص و هنرمندانه تولید کنند مردم دیگر نباید به طرف خرید اجناس خارجی بروند زیرا با این عمل تولید از رونق می افتد و عده زیادی از افراد بیکار می شوند و این گونه زمینه برای قاچاق کالاها پدید می آید. 

در همین زمینه «احمد رحمانی» رییس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر حمایت دولت در زمینه تولید را بسیار موثر دانست و بیان داشت: حمایت در این صنعت می‌تواند جایگاه ویژه‌ ای در بازارهای جهانی ایجاد کند و همین امر به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند. 

وی با اشاره به وضعیت مطلوب کارخانه های تولید کننده بلور، چینی و لوستر اظهار داشت: کارخانه های تولید کننده بلور، چینی و لوستر عملکرد بسیار مطلوبی دارند و در رقابت با کشورهایی مانند ژاپن که در صنف بلور و چینی صادرکننده اصلی در دنیا هستند، جایگاه مناسبی را برای خود بدست آورده‌اند. دولتمردان با نگاه تخصصی ‌تر به این صنعت و صنعتگران هم با علاقه و نوآوری محصولات خود را تولید می کنند و می توان گفت که روزهای بهتری در انتظار این صنعت زیبای ملی و ایرانی خواهد بود. 

رحمانی در پایان گفت: نیازهای مشتریان داخلی و خارجی یکی از نکات مهمی است که در صنعت بلور، چینی و لوستر وجود دارد و به رشد چشمگیر صادرات آن کمک می‌کند و همین امر سبب می شود تا تولید کنندگان داخلی برپایه فرهنگ خاص منطقه و درخواست ‌های جامعه هدف، اقدام های لازم را پیش ببرند. برخی از تولید کنندگان با بهره‌ گیری اطلاعات مناسب و استفاده از تکنولوژی، نوآوری و تحول ویژه‌ ای را در محصولات خود برای مشتریان بین ‌المللی ایجاد کرده‌ اند که باعث افزایش صادرات و مشتریان شده است. 

** پوشاک؛ نیاز اولیه انسان 
پارچه و پوشاک جزو نیازهای اولیه انسان است و آنها از همان روزگار نخستین برای محافظت یا به ‌دلایل اخلاقی جسم خود را در پوشش لباس قرار می‌دادند. از این رو می ‌توان گفت که تاریخچه تولید و تجارت این کالا قدمتی به اندازه تاریخ و زندگی انسان‌ها دارد. البته این روزه ها مشاهده می شود که عمده پارچه ‌های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل است. 

«سهامی» یکی از فروشندگان پارچه و چادر مشکی در خصوص تولید کم چادر مشکی در کشور گفت: متاسفانه تولید چادر مشکی در کشور بسیار پایین است و با توجه به اینکه یک کشور اسلامی هستیم اما بیشتر چادرها وارداتی از کشورهایی مثل امارات و ژاپن و ... است در حالی که می توانیم تولید داخلی با کیفیت و مطلوب به مشتری عرضه کنیم. همه اینها در گرو عزم مسوولان و تولید کنندگان این کالا است. برخی تولیدکنندگان با توجه به نوسان هایی که در عرصه اقتصادی به وجود می آید قیمت ها را افزایش می دهند و همین مساله مهمی است که از تعداد مشتریان محصول کاسته شود. 

«امیر قدیمی ‌نژاد» رییس اتحادیه بنکداران و طاقه ‌فروشان پارچه با اشاره به اینکه عمده پارچه های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل هستند، بیان داشت: واردات پارچه به کشور ارزان‌ تر از تولیدات داخل آن تمام می‌شود و این خود عاملی است برای اینکه تولیدکنندگان تمایلی به تولید پارچه و خریداران تمایل به خرید آن نداشته باشند. طبق آمار بانک مرکزی صنعت نساجی و به ویژه پوشاک در کشور ما روبه نزول است تا حدی که باعث شده پوشاک و پارچه قاچاق به راحتی در بازار عرضه شود. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، بخش زیادی از واردات پارچه به ایران شامل پارچه ‌های لباسی، چادر مشکی و کت شلواری است که در تمامی این اقلام تولید داخل باکیفیت وجود دارد اما برای تجهیز و نوسازی ماشین ‌آلات این واحدها با سرمایه‌ گذاری می تواند رونق گیرد و این عمل جز با همدلی و همزبانی مسیر نمی شود. 

** فرجام سخن 
برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند تا ایرانیان با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار