وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه یک روز پس از آنکه دولت هلند از سخنرانی وی در این کشور به نفع همه پرسی در ترکیه جلوگیری کرد، هلند را مرکز فاشیسم توصیف کرد.
کد خبر: ۳۹۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹ 13 March 2017
حدود 800 شهروند ترکیه که پرچم های کشورشان در دست داشتند، برای شنیدن سخنرانی مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به نفع ایجاد تغییرات در قانون اساسی این کشور گرد آمدند که قدرت و اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را افزایش می دهد. 
این سخنان چاوش اوغلو بازتاب سخنان روزهای شنبه و یکشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بود که برخورد مقام های هلند را با وزیران ترک به رفتار نازی ها تشبیه کرده بود. 
به گفته سابان کیپر معاون یک گروه دربرگیرنده انجمن های ترک های مقیم فرانسه، با اینکه گردهمایی متز که با حمایت مقام های فرانسوی برگزار شد، چند هفته پیش برنامه ریزی شده بود، اما به علت بروز اختلاف و منازعه میان آنکارا و لاهه، بعد دیگری یافت. 
وی افزود: پاریس در مقایسه با هلند با متانت و آرامش بیشتری با موضوع همه پرسی قانون اساسی ترکیه برخورد می کند. 
ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه اعلان کرد: هیچ دلیلی برای جلوگیری از برپایی این گردهمایی وجود ندارد، زیرا در زندگی و صحنه سیاسی فرانسه مداخله نمی کند. 
در همین حال آیرو با توجه به تنش های جاری میان آنکارا و چند کشور عضو اتحادیه اروپا، به آنکارا هشدار داد: پاریس از مقام های ترکیه می خواهد که از بر زبان آوردن سخنان افراطی و تحریک آمیز، پرهیز کند.
حدود 700 هزار شهروند ترک در سراسر کشور فرانسه زندگی می کنند که 160 هزار تن از آنان در بخش شرقی این کشور سکونت دارند.
منبع: ايرنا
برچسب ها: ترکیه ، هلند ، فاشیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار