محققان کالج لندن توانستند با استفاده از اسکن ام.آر.آی راهی برای بررسی تداوم فعالیت ویروس اچ.آی.وی در مغز پیدا کنند.
کد خبر: ۳۹۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 14 March 2017
ویروس اچ آی وی حتی در زمانی که بوسیله درمان‌های مختلف تحت کنترل باشد باز هم در مغز فعالیت می‌کند و محققان به دنبال راهی برای بررسی وضعیت فعالیت این ویروس در مغز بوده‌اند و با گرفتن مایع نخاعی این موضوع را بررسی می‌کنند.

راوی گوپتا استاد کالج لندن و محقق ارشد این پروژه گفت: پیش از آنکه روش‌های درمانی مربوط به درمان این ویروس کشف شود این بیماری سبب به وجود آمدن حالت جنون در افراد می‌شد در حالی که امروزه این حالت بسیار کم دیده می‌شود اما مشکلاتی از این دست و با شدت کمتر همچنان برای بیماران مبتلا به این ویروس رخ می‌دهد.

وی افزود: در پنجاه درصد بیماران مبتلا به اچ.آی.وی این ویروس در مغز آنها فعال می‌شود.

گوپتا خاطرنشان کرد: تا پیش از این تحقیق برای بررسی فعالیت این ویروس در مغز بیماران باید چندین ساعت در بیمارستان بستری می‌شدند و با سوراخ کردن کمر و گرفتن مایع نخاعی و آزمایش آن به نتایجی از فعالیت ویروس در مغز دست می‌یافتیم در حالیکه از این به بعد می‌توانیم با استفاده از ام.آر.آی و در زمانی بسیار سریع‌تر و با هزینه کمتر این افراد را شناسایی کنیم.

در تحقیقات محققان این دانشگاه انگلیسی 146 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که مدارکی از فعالیت ویروس اچ.آی.وی در مغز 22 نفر از آنها وجود داشت و محققان دریافتند میزان تغییر ماده سفید در  مغز افراد احتمال فعالیت این ویروس در مغز را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

استاد کالج لندن در مصاحبه خود با مدیکال اکسپرس گفت: با استفاده از این روش ما می‌توانیم روند درمان بیما را تغییر دهیم و قبل از اینکه میزان فعالیت ویروس در مغز از میزان مشخصی بیشتر شود فعالیت آن را تا مرز توقف کاهش دهیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ایدز ، اچ آی وی ، ام آر آی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار