نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با وزیر امور خارجه و معاونین این وزارتخانه شب گذشته (دوشنبه، 23 اسفندماه) برگزار شد.
کد خبر: ۳۹۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 14 March 2017
محمدرضاپورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین جلسه بر لزوم توجه به تقویت دیپلماسی اقتصادی تأکید کرد و گفت: بنده در مجلس، از دوره قبل ریاست جمهوری روی موضوع نقش جایگاه دیپلماسی اقتصادی در توسعه کشور تأکید داشته‌ام.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات قابل توجهی درحوزه اقتصادی در وزارت خارجه صورت گرفته، اما برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز باید این اقدامات تکمیل شود.

وی افزود: مجلس این آمادگی را دارد تا مشکلات قانونی برای تحقق اهداف اقتصادی در بخش خارجی را مرتفع کند.

پورابراهیمی داورانی افزود: یکی از اهداف برجام دستیابی به آثار اقتصادی بوده است، به عبارتی یک روی سکه برجام مربوط به حوزه مسائل اقتصادی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در بحث فاینانس‌ها عملکرد مطلوبی نداشتیم و همچنین باید در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر کار شود؛ همچنین وزارت امور خارجه و اقتصاد باید درموضوع FATF اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تعامل مشترک وزارت خارجه و کمیسیون اقتصادی مجلس به تقویت دیپلماسی اقتصادی کمک می‌کند، در برنامه ششم ظرفیت های خوبی برای ارتقای توانمندی‌های وزارت خارجه در مأموریت‌های مرتبط با دیپلماسی اقتصادی درنظر گرفته شده است.

پورابراهیمی افزود: کارگروهی درخصوص اجرای برنامه ششم توسعه با همکاری وزارت خارجه و کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل خواهد شد و به تدوین قوانین جدید مورد نیاز وزارت خارجه کمک می کند و مقرر شد همکاری های مشترک دراین رابطه ادامه یابد تا زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی فراهم شود.

همچنین سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست گفت: باید ارتباط بین کمیسیون اقتصادی و وزارت خارجه بیشتر شود و هماهنگی‌های لازم برای توسعه صادرات و تسهیل تجارت در مرزها انجام شود.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در این نشست گفت: رفتارها در خصوص مسائل اقتصادی در خارج از کشور به صورت بخشی و جزیره‌ای است؛ بنابراین سفارتخانه‌ها باید فعال تر موضوعات اقتصادی کشور را پیگیری کنند.

حسینی شاهرودی عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه با قدردانی از زحمات وزیر خارجه افزود: وزارت خارجه باید به توسعه بخش تجارت بیشتر کمک کند.

عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس در این جلسه گفت: باید به موضوعاتی مانند رژیم حقوقی اروند و لایروبی این رودخانه و توسعه بازارهای صادراتی در کشورهای دیگر توجه شود.

زهرا سعیدی مبارکه در این جلسه بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی تأکید کرد و گفت: وزارت خارجه باید هماهنگی‌های لازم را برای عملیاتی شدن پیمان‌های پولی دو و یا چند جانبه داشته باشد.

عین الله شریف پور نماینده مردم ماکو در مجلس با تأکید بر حل مسائل مرزنشینان گفت: باید اقدامات لازم درخصوص حفظ بازارهای صادراتی در کشوری مانند عراق انجام شود.

انارکی محمدی نماینده رفسنجان و انار در مجلس در این جلسه با تأکید بر لزوم توجه به قراردادهای حقوقی گفت: "پسته" یکی از محصولات استراتژیک و ارزآور برای کشور محسوب می‌شود، بنابراین باید زمینه تسهیل صادرات محصولات کشاورزی مانند پسته در خارج از کشور فراهم شود.

محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه بر تقویت ارتباط کمیسیون اقتصادی با وزارت خارجه تأکیدکرد و گفت: باید بخش اقتصادی وزارتخانه ها بیشتر با کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط باشد.

صفرعلی اسماعیلی نماینده مردم نور در مجلس نیز با قدردانی از زحمات وزیر خارجه گفت: تقویت دیپلماسی اقتصادی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات موثر است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار