رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«سیاستهای دولت روحانی مسکن را به رکود برد»،«هشدار توئیتری حسام‌الدین آشنا به انتخابات‌ستیزان»،«تبریک نوروزی اردوغان به زبان فارسی»،«نامه زاکانی به جمنایی ها»،«مصاحبه اصغرفرهادی با یک روزنامه صهیونیستی!» ،... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹ 22 March 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ثبت نام بیش‌ از ۵۶۰۰۰ نفر در انتخابات شوراها تا پایان روز سوم

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در سومین روز ثبت نام انتخابات شوراها و تا ساعت ۱۶:۴۰، ۱۸ هزار و ۵۲۸ نفر در کل کشور ثبت نام کرده‌اند که در مجموع سه روز گذشته، ۵۶ هزار و ۹۰ نفر در کل کشور در انتخابات شوراها ثبت نام کرده‌اند. آماری در مقایسه با دوره چهارم انتخابات شوراها حکایت از استقبال بی‌نظیر و افزایش چشمگیر داوطلبان دارد. از ۵۶ هزار و ۹۰ نفر داوطلبان حضور در انتخابات شوراها، ۵ هزار و ۲۰۳ زیر ۳۰ سال و ۲۹۴ نفر بالای ۷۵ سال هستند. از لحاظ میزان تحصیلات نیز ۲۷ هزار و ۳۱۷ نفر قادر به خواندن و نوشتن، ۳۸۶ نفر تحصیلات دکترا و ۲۹۹ نفر تحصیلات در مقطع حوزه‌های علمیه دارند. مابقی نیز دارای تحصیلات فوق دیپلم، دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس هستند. در تهران تا این لحظه ۷۹۵ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۷۸ نفر مرد و ۱۱۷ نفر زن هستند. ۱۵ هزار و ۳۱۹ نفر برای شوراهای شهر کل کشور ثبت نام کرده‌اند ۴۰ هزار و ۷۷۱ نفر برای شوراهای روستاها ثبت نام کرده‌اند. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

 

شکایت خانواده رابرت لوینسون از ایران

خانواده مامور پیشین سازمان سیا که ادعا می‌شود در ایران ناپدید شده است، از دولت ایران شکایت کرد. رابرت لوینسون یک مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود که حدود یک دهه پیش برای انجام یک ماموریت جاسوسی به ایران سفر کرد و از آن زمان تاکنون خبری از وی در دست نیست. از زمان ناپدید شدن رابرت لوینسون در سال ۲۰۰۷ هیچ اطلاعاتی از وضعیت وی وجود ندارد و تنها یک ویدئو و چند عکس از او منتشرشده که به گفته ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) هیچ نشانی از ربایندگان احتمالی وی در آن‌ها نیست. خانواده او معتقدند که لونیسون زنده است و هم اکنون ۶۹ سال دارد اما کارشناسان می گویند که وی در طول این سالها از دنیا رفته است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

 

ممنوعیت حمل لوازم الکترونیکی در پروازهای خاورمیانه

واشنگتن و لندن تصمیم گرفتند که از ورود لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها در پروازهایی از کشورهای خاورمیانه یعنی پنج کشور عربی و ترکیه جلوگیری کنند. در همین راستا فرانسه و کانادا نیز اظهار کردند که درباره چنین اقدامی فکر خواهند کرد. یک مسافر در فرودگاه JFK در نیویورک بیان کرد که در یک هواپیما افراد با ملیت‌های مختلف سفر می‌کنند. شخصی که بخواهد اقدامی انجام دهد، لپت‌تاپ خود را برمی‌دارد و به یک شرکت هواپیمایی دیگر مراجعه می‌کند. من خیلی مطمئن نیستم که این تصمیم واقعا یک اقدام هوشمندانه باشد. قرار است این اقدام از شنبه آینده در خصوص حدود ۲۰ شرکت هواپیمایی اعمال شود.

 

نامه وزیر اقتصاد به رهبرانقلاب

طیب‌نیا در نامه‌ای به رهبرانقلاب تاکید کرد: امیدواریم پس از رهنمود حضرتعالی شاهد تحول اساسی در تولید و اشتغال باشیم. نام‌گذاری‌های چند سال اخیر، نشان‌دهنده اهمیت و اولویت اساسی حل و فصل مشکلات اقتصادی بر مبنای یک نقشه راه بلندمدت، یعنی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. استمرار روند کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، بهره‌برداری از سامانه جامع گمرکی، تکمیل طرح جامع مالیاتی، گسترش و تعمیق بازار سرمایه و افزایش اتکای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به این بازار، افزایش بهره‌برداری از میادین مشترک هیدروکربوری، ارتقاء امنیت غذایی با اتکای بیشتر بر تولید محصولات کشاورزی داخلی، از جمله اقدامات مهمی بود که در سال ۱۳۹۵ در چارچوب برنامه‌های مصوب برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ثمر نشست

.

به اصرار همسرم وزیر خارجه شدم

تيلرسون رییس کهنه کار شرکت عظیم اکسون موبیل گفته به پست وزارت خارجه فكر نمي كرده و علاقه اي هم به آن نداشته؛ اصرار همسرش باعث قبولي پيشنهاد ترامپ شد. رویداد این خبر را منتشر کرد.

 

سیاستهای دولت روحانی مسکن را به رکود برد

‏حسن محتشم رئیس انجمن انبوه سازان گفت: مسکن در حال ورود به پنجمین سال رکود خود است. سهم مسکن به‌ طور واقعی در اقتصاد کشور ۱۶ درصد است پس اگر مسکن از رکود خارج شود، اقتصاد کشور نیز تکان خواهد خورد. این رکود مسکن، چندان عادی و معمولی نیست و دولت نیز به خوبی می‌داند که مسکن به خاطر شرایط حاکم بر اقتصاد کلان کشور و متأثر از این سیاست‌های دولت دچار رکود شده است. فردا این خبر را منتشر کرد.

 

٢ نفر از اعضای شورای شهر بومهن بازداشت شدند

دادستان عمومی و انقلاب پردیس گفت: ۲ نفر از اعضای شورای شهر بومهن در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تحکیم سلامت اداری و با پیگیری دستگاه قضایی و همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شدند. این افراد با سوء استفاده از موقعیت شغلی، از پیمانکارانی که کارهای شهرداری را به عهده می‌گرفتند، رشوه دریافت می‌کردند. همشهری این خبر را منتشر کرد.

 

هشدار عمان به سران عرب درباره ایران

مسئولان بلندپایه عمانی با ارسال پیامی ویژه به اردن اعلام کردند، در صورتی که بیانیه پایانی نشست سران عرب در امان پایتخت اردن، موجب بروز مشکل و تنگنا شود، سطح حضور خود را در این نشست را کاهش می دهند.منابع دیپلماتیک عمان اعلام کردند، مسئولان بلندپایه عمانی پیام ویژه ای را برای اردن ارسال کردند با این مضمون که چنانچه متن بیانیه پایانی نشست سران عرب در امان موجب بروز مشکل و تنگنا شود، عذرخواسته و سطح حضور خود را در این نشست را کاهش می دهند.هرچند در این پیام توضیح داده نشده است که منظور از متنی که باعث بروز تنگنا می‌شود چیست، اما بنابر اعلام منابع آگاه به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به مواضع افراطی عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

محسن هاشمی: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم

به رغم اظهارات علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی، محسن هاشمی اعلام کرد که کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد.محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی‌رفسنجانی دقایقی پیش و در حاشیه ثبت‌نام انتخابات شورای شهر در فرمانداری تهران در پاسخ به خبرنگارانی که از او احتمال ثبت‌نام محسن هاشمی در انتخابات شوراها را سوال کرده بودند گفت که "طبق تصمیمی که گرفته شده ایشان (محسن هاشمی) کاندیدای شورای شهر نمی‌شود و قرار است کاندیدای ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم شود. بنا شده اگر کاندیدای دیگری در کنار روحانی باشد، آن فرد آقای محسن هاشمی است."در پی این خبر، خبرنگار خبرگزاری تسنیم با محسن هاشمی تماس گرفت. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفته‌های محمود علیزاده طباطبایی را تکذیب و اعلام کرد که کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شود.

 

آغاز سفرهای استانی احمدی‌نژاد و بقایی

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان همراه با حمید بقایی یکی از معاون رئیس جمهور در دولت دهم برای بازدید از مناطق جنگی دوران دفاع مقدس به خوزستان سفر کرد.

 

اصولگرایان قطعاً به وحدت نمی‌رسند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که اصولگرایان قطعاً به وحدت نمی‌رسند، به تشریح تاکتیک این جریان سیاسی برای مقابله با تک کاندیدای اصلاح‌طلبان پرداخت و ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه و علت اعلام‌ کاندیداتوری خود، گفت: جمع‌بندی مردم‌سالاری این بود که یک اصلاح‌طلب درکنار روحانی کاندیدا شود.مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین اقدامات اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: به نظر می‌رسد همه احساس تکلیف کرده‌اند و به هر حال نمی‌توانیم مانع این مسئله باشیم.

 

هشدار توئیتری حسام‌الدین آشنا به انتخابات‌ستیزان

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور گفت: انتخابات‌ستیزان منتظر مداخله حکیمانه رهبری باشند.حسام‌الدین آشنا در توئیتر خود نوشت:انتخابات ستیزان از هر دسته و سازمانی که هستند بدانند باید منتظر مداخله حکیمانه رهبری و مواجهه قاطعانه مردمی باشند.

 

تبریک نوروزی اردوغان به زبان فارسی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن بهار و عید نوروز، این مناسبت را به زبان فارسی و شش زبان دیگر تبریک گفت.به گزارش ایرنا، اردوغان در پیام خود که به صورت جداگانه در شبکه توییتر به هفت زبان از جمله فارسی منتشر شد، آورده است: 'نوروز، روزی است که در جغرافیای گسترده نماد بیداری زمین، رسیدن بهار، برادری، دوستی و همبستگی می باشد.'در پیام نوروزی اردوغان همچنین آمده است: 'روز نوروز را به تمامی برادران عزیزم تبریک می گویم و امیدوارم نوروز امسال برای تمامی مردم دنیا سرشار از صلح، آرامش، ثبات و رفاه باشد.'رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه عید نوروز را به هفت زبان ترکی، انگلیسی، آذربایجانی، کردی، زازایی، سورانی و فارسی تبریک گفته است.

 

نامه زاکانی به جمنایی ها

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس طی نامه‌ای خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری جبهه انقلاب تاکید کرد: باید به درکی مشترک از سرعت تحولات جهانی، منطقه‌ای و داخلی برسیم و تطبیق هوشمندانه جبهه انقلاب با این تحولات را دنبال کنیم.در بخشی از این نامه تصریح شده است: همه باید متعهد شویم به افراد پیشتاز در گام دوم و نیز فرد نهایی در گام آخر در همه مراحل و برای همه نیازهای رقابت جدی و پر اثر کمک کنیم تا بتواند جبهه انقلاب را به پیروزی برساند، با تاکید بر حضور تنها یک نامزد از جبهه انقلاب در روز انتخابات، هر یک از این جمع که پیشتاز شد خود را مستغنی از حمایت سایرین نداند و کار تیمی را مدنظر قرار دهد.

 

«دونالد ترامپ» نیز پیام تبریک نوروز صادر کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز (چهارشنبه) در پیامی به تمام کسانی که در دنیا عید نوروز را جشن می‌گیرند تبریک گفته و برای آنها بهترین آرزو را داشت.ترامپ در پیام نوروزی خود گفت: «میلیون‌ها نفر از مردمان ایران، عراق، ترکیه، جنوب آسیا و مرکز آسیا با خانواده‌های خود در این زمان گردهم می‌آیند تا آمدن بهار را جشن بگیرند.»وی در تعریف نوروز نوشت: «در زبان فارسی به معنای روز جدید است. آن موقعیتی است تا آغاز جدیدی را جشن بگیرند، احساسی که برای بسیاری از ایرانیان که در دهه‌های اخیر به کشور ما آمده‌اند تا شروع تازه‌ای در یک سرزمین آزاد داشته باشند، معنای ویژه‌ای دارد.»رئیس جمهور آمریکا بابیان اینکه به مدت طولانی از دوستی فوق‌العاده با ایرانیان آمریکایی لذت برده است، افزود: «آنها یکی از موفق‌ترین گروه‌های مهاجر در تاریخ کشور ما هستند. آنها از ترکیب مذاهب متعددی شامل مسلمان، مسیحی، یهودی و زرتشتی هستند اما همگی به میراث اجدادشان علاقه دارند.کوروش کبیر، رهبر امپراطوری باستانی ایران، گفته بود آزادی، عزت و ثروت باهم بزرگترین شادی را برای بشریت دارد و اگر آنها را برای خود به ارث بگذاری، عشقشان به تو هرگز نمی‌میرد.»ترامپ در پایان به نیابت از تمام مردم آمریکا، جشن نوروز را به تمام ایرانیان تبریک گفته و برایشان آزادی، عزت و ثروت آرزو کرد.وی در حالی در این پیام ایرانی‌ها را جزو موفق‌ترین گروه‌های مهاجر به آمریکا توصیف کرده که تاکنون دو بار تلاش داشته ورود ایرانی ها به امریکا را ممنوع کند.

 

مصاحبه اصغرفرهادی با یک روزنامه صهیونیستی!

خبرگزاری صدا و سیما با انتشار خبر و تصویری از روزنامه هاآرتص نوشت: اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده اسکار، قبل از برگزاری مصاحبه قابل تامل اصغر فرهادی !مراسم اسکار، در جشنواره کن با خبرنگار این روزنامه که به صراحت خود را اسرائیلی معرفی می کند علاوه بر مسائل مربوط به اسکار درباره مسائل سیاسی نیز با وی صحبت کرده است .وری کلین خبرنگار هاآرتص نوشت: من ماه مه گذشته فرهادی را در جشنواره فیلم کن و در فضایی کاملا متفاوت در زمانی که به نظر می رسید نامزدی ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا فقط یک حماقت گذرا بود، دیدم و با او ملاقات کردم. بنابر این گزارش خبرنگار هاآرتص به فرهادی گفت: من از اسرائیل آمده ام بنابراین من می دانم که شما از چه چیزی و درباره چه چیزی صحبت می کنید. نظرتان درباره نقش مردان و زنان چیست؟ آیا شما بطور برابر با آنها برخورد می کنید؟ زنان در کارهای شما خیلی مهم هستد.فرهادی جواب داد: خودم، زمانی که بعد از گذشت زمان، به فیلم هایم نگاه می کنم، احساس می کنم که زنان مهمترین نقش را دارند - صادقانه بگویم من به زنان اهمیت و اعتبار بیشتری می دهم.

 

توصیه سیف به بانکها

رئیس کل بانک مرکزی در راستای عمل به منویات رهبر انقلاب به نظام بانکی توصیه کرد اولویت را در هدایت منابع تسهیلاتی به سمت فعالیتهای مولد و اشتغالزای دارای توجیه فنی و اقتصادی قرار دهند.

 
 

درخواست کی‌روش و بی‌اعتنایی قطری‌ها

خواسته منطقی کاروان ایران و کارلوس کی روش قبل از دیدار حساس برابر قطر باعث خشم قطری‌ها و اعتراض آن‌ها شده است.به گزارش ایسنا، در یکی از حساس‌ترین بازی‌های دور برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تیم ملی فوتبال ایران روز پنج‌شنبه باید مهمان تیم ملی فوتبال قطر باشد.به نظر می‌رسد قطری‌ها به هر طریقی می‌خواهند سه امتیاز این دیدار را به دست آورند. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تاکید دارد که تا قبل از برگزای این دیدار حساس باید تمرین شاگردانش پشت درهای بسته و به‌دور از حضور دوربین‌ها و رسانه‌ها باشد.با وجود اصرار کی‌روش براین خواسته خود، مسوولان فدراسیون فوتبال قطر زمین تمرینی را به تیم ملی ایران اختصاص داده‌اند که از هر طرف باز است و امکان فیلم گرفتن از آن به راحتی وجود دارد که این باعث اعتراض کاروان تیم ملی فوتبال ایران شده است.روزنامه الشرق قطر با مطرح کردن این موضوع نوشت که ایرانی‌ها همواره به دنبال بهانه تراشی و جنجال‌سازی هستند و به چنین کارهای عادت کرده‌اند.

 

ظریف مشغول مذاکره با همسر درباره سفر عید!

وزیر امور خارجه کشورمان به شکست در مذاکرات نوروزی خود اذعان کرد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعطیلات عید به کجا سفر می‌کنید، اظهار کرد: هنوز مشغول مذاکره با همسرم هستم و چون در مذاکره حرف آخر را می‌زنم و چشم می‌گویم منتظر هستم همسرم تصمیمات لازم را اتخاذ کند تا من هم تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و چشم بگویم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار