کد خبر: ۴۰۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ 12 April 2017
یک قرن از شعار بگذار مرزها آزاد باشند می گذرد، شعاری که منجر به آغاز عصر مصرف گرایی نوین در جهان گردید و بوق وکرنای رسانه ها در تبلیغ محصولات مختلف تجاری، مردم را به سمت بازار مصرف کالاها سوق داد. تا آنجا که خرید وسایل و لوازم  بدون توجه به نیاز واقعی و تناسب با سطح در آمد افراد به ظهور مسائل اقتصادی و معیشیتی ویژه ای در جوامع مختلف منجر شد.
در کشور ما نیز علیرغم شعارهای مذهبی و ارزشهای معنوی، در دهه اخیر بازار مصرف کالاهای لوکس و غیر ضروری افزایش چشمگیری یافته است. صاحبان صنایع مصرفی با بهره گیری از شیوه های متنوع اقناعی، بهره گیری از نشانه های تجاری و ضروری جلوه دادن خرید وسایل از طریق تبلیغات غیر مستقیم رسانه ها مردم را به سمت و سوی خرید بدون توجه به نیاز و ضرورت آن سوق داده است. این بازار رنگارنگ مصرف علاوه بر مشکلات اقتصادی در جامعه مسائل و آسیبهای جدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی را نیز شامل شده است. جابجایی طبقات اجتماعی و ترویج مصرف به همه اقشار جامعه از جمله موضوعاتی است که زندگی افراد را دستخوش تحولات جدی نموده است.  
تبلیغات محیطی در سطح شهر، ظهور و بروز فروشگاههای چند ملیتی از برندهای مختلف، رواج مدگرایی در بین اقشار مختلف جامعه و بخصوص زنان ، خرید و فروش محصولات مصرفی در بستر شبکه های اجتماعی به منظور تسهیل در تهیه اقلام را می توان از نشانه های جدی مصرف گرایی نوین در جامعه دانست. در جوامع مختلف خرید وسایل تجملاتی توسط زنان و برپایی عرصه ای برای نمایش قدرت خرید افراد یکی از نشانه های جدی درگیری جوامع با این معضل اجتماعی است. مساله ای که روانشناسان اجتماعی در  کشورهای مختلف درصدد حل آن برآمده اند.
بی شک این مساله در کشوری همچون کشور ما پس از بحران های ناشی از سالهای جنگ و در بحبوحه تحریمهای کلان اقتصادی ، معضل قابل تامل¬تری به شمار می¬رود. ورود کالاهای تجاری و در بسیاری موارد بی کیفیت خارجی در عرصه ای که صنایع ابتدایی کشور نیازمند حمایت و تقویت داخلی است موجب بحران بیکاری خیل عظیمی از کارگران و ورشکستگی صاحبان مشاغل گردیده و امکان سرمایه گذاری در  بسیاری از صنایع را از بین برده است.
اهمیت این موضوع تا بدانجا است که در سالهای اخیر رویکرد مقام معظم رهبری در نامگذاری سال از شاخص های فرهنگی به سمت و سوی بهبود معیشت مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی تغییر نموده است. اوج این موضوع را می توان در بیانات ایشان در نوروز 96 دانست ، اشاره ای صریح به مسائل اقتصادی مبنی بر ضرورت تکیه‌ی بر ظرفیّتها و توانایی‌های بالقوّه‌ی کشور،  توجه به بازار اجناس ایرانی و تقویت بازار داخلی تا آنجا مورد تاکید قرار گرفت که از دیدگاه ایشان واردات  کالاهایی که در  داخل به اندازه کافی تولید می شوند حرام قانونی و شرعی شناخته می¬شود.
آنچه مسلم است تنها راه برون رفت جامعه از این بحران اقتصادی در گرو توجه به بهبود الگوی مصرف و زياده طلبی نداشتن در خرید است که در روایات اسلامی  از آن به قناعت یاد می¬شود. خرید برحسب ضرورت، بی توجهی به برندها، دوری از نمایشهای تجملاتی میان افراد ، بها دادن به کالای ایرانی از یک سو و تولید محصول با کیفیت ایرانی و قابل رقابت با نمونه¬های مشابه از سوی دیگر را می توان یک رابطه دوسویه برای حل این مساله دانست. در این میان نقش محوری زنان در بهبود سبک زندگی  در موضوعاتی نظیر عدم توجه به کالاهای لوکس و تجملاتی، خرید به اندازه مصرف، تناسب هزینه و محصول بسیار قابل تامل و توجه جدی است و امید می رود با برنامه-ریزی اصولی و آموزشهای فرهنگی گام موثری در این مسیر برداشته شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
کاملا دقیق و درست. واقعا مجاهدته بتونیم تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار