تابناک تهران - رئیس کمیسیون شورای شهر تهران درباره دلایل جایگزینی تاکسی ها به جای مینی بوس های فرسوده پایتخت به تابناک تهران گفت: " در درجه اول ساخت این مینی بوس ها مشکل داشت، و در درجه دوم در برآورد هزینه های مقدماتی، اجرای این طرح با جایگزینی تاکسی ها 17درصد کاهش داشته است."
کد خبر: ۴۰۹۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 18 April 2017
مینی بوس های تهران، قصه پر غصه ای دارند. در سال های نه چندان دور که هنوز از مترو، خطوط بی آر تی و خودروهای ون خبری نبود، خطوط مینی بوس رانی در تهران برای پُر کردن فاصله عملکردی بین خطوط تاکسی رانی و اتوبوس رانی راه اندازی شد، اما حالا سالهاست که همان مینی بوس ها به وصله ناجور پایتخت بدل شده بودند.
دلایل جایگزینی تاکسی ها به جای مینی بوس های فرسوده پایتخت
در سال های اخیر مشکلات عدیده ای برای جایگزینی تاکسی های فرسوده پایتخت با نمونه های جدید وجود داشته است، مشکل مشابهی هم در خصوص مینی بوس ها وجود دارد، با این تفاوت که هزینه خرید یک مینی بوس نو به مراتب از تاکسی بیشتر است و همین اختلاف قیمت فاحش پروسه جایگزین این مینی بوس ها را مشکل تر از جایگزینی تاکسی کرده است.

بنا بر آمار های موجود بیش از یک هزار دستگاه مینی بوس در سن فرسودگی در تهران در حال تردد بودند، که طرح جایگزینی 750 دستگاه از آن ها در سال پیش اجرا شد و حالا خر از روشن شدن تکلیف بیش از 300 دستگاه دیگر در راه است.

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران درباره روند اسقاط کردن مینی بوس های فرسوده پایتخت گفت: "عملیات از رده خارج کردن مینی بوس های فرسوده از سال گذشته آغاز شد، این مینی بوس ها بیشتر در محورهای شرقی استان تهران فعالیت داشتند."

وی ادامه داد: "هدف شورای شهر و مسئولی این است که وسیله حمل و نقل اصلی در تمام استان مترو باشد، اما در حال حاضر تا ساخت وتکمیل مترو باید از حمل و نقل عمومی مثل تاکسی ها استفاده شود."

دنیامالی با اشاره  به انتخاب تاکسی برای جایگزینی این مینی بوس ها اظهار کرد: "در جلسات مختلف نوع جایگزین این مینی بوس ها بررسی شد، که به دلایل متفاوت طرح جایگزینی مینی بوس های فرسوده با مینی بوس های جدید رد شد، و تصمیم گرفته شد که تاکسی ها جایگزین شوند."

وی دلایل این انتخاب را اعلام کرد و افزود: "مهم ترین دلیل این جایگزیی مشکل تأمین مینی بوس های جدید به جای قبلی ها بود که هم زمان بر و هم بر هزینه بردار بود."

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: "متأسفانه  در درجه اول ساخت این مینی بوس ها مشکل داشت، و در درجه دوم در برآورد هزینه های مقدماتی، اجرای این طرح با جایگزینی تاکسی ها 17درصد کاهش داشته است."

وی درباره طرح جایگزینی خودورهای ون به جای مینی بوس ها تصریح کرد: "البته در جلسات طرح جایگزینی خودروهای ون به جای مینی بوس های فرسوده هم مطرح شد، اما به دلیل وارداتی بودن این خودروها و عدم استقال شهروندان در استفاده از ون این پییشنهاد رد شد." 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به میزان بودجه حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران افزود: "در شورای چهارم علاوه بر بودجه حمل و نقل، بودجه ای هم برای توسعه حمل و نقل تخصیص داده شد، تا حمل و نقل عمومی در سطح شهر توسعه و پیشرفت داشته باشد."

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، در پایان گفت: "شورای شهر تهران توانست حدود 40درصد از منابع را به مقوله حمل و نقل عموی اختصاص دهد، که خوشبختانه با همین بودجه حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کرده است. این 40 درصد بودجه حدود 40هزار میلیارد تومان بود."

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار