تابناک تهران - رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خواستار ارائه گزارش جامع و آسیب‌شناسانه از وضعیت طرح ساماندهی محله هرندی و مشکلات آن در جلسه پیش روی دیدار اعضای شورا با مقام معظم رهبری شد.
کد خبر: ۴۰۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 18 April 2017
فقر، سرنگ و آتش، سه ضلع مثلث محله هرندی است. محله ای که به اصالت مردمانش معروف بوده و حالا غبار اعتیاد و تنگ دستی روی خیلی از خانه های این محل، ساکنان را رنج می دهد.

از بازار بزرگ تهران تا عودلاجان و پامنار و هرندي و... روزگاري، هم ‌محل زندگي تهراني‌هاي قديم بود و هم‌ محل كسب و روزي. حالا دیگر شب ‌مردگي در منطقه غالب شده  و ساکنان جدید چهره ی محله را تغییر دادند.

هرندی سالهاست در آتش اعتیاد و کارتن خوابی می سوزد، آتشی که دیگر نمایشگاه فساد دائمی شده آن هم در ملأ عام!!!! آنقدر این نمایش عظیم و دردناک شده که دیگر کسی باور نمی کند اینجا همان محله شیخ رجبعلی خیاط است، محله هرندی هاست، اینجا با اصالت است، اینجا گود معصومی نیست، اینجا چاله حصار و حمام چال و باغ چالی و زنبورک خانه نیست. از بازار تا عودلاجان و پامنار و تا هرندی و دروازه غار و شاپور، هویت هران است. شناسنامه هرانی های اصیل است. اگرچه حال و هوای این محله را غبار غمرنگ و شبگرفته و دردآلود گرفته است، اما هنوز نشانه های هویت اسلامی و ایرانی اش از لابه لای "دیوارهای گچ مرده و پراندوه اش" پیداست. هنوز در این محله پرچم و بیرق بزرگترین و قدیمی ترین هیات های تهران بالاست. حسینیه سادات اخوی و ترک ها و بنی فاطمه و آقا اشرف و تکیه رضا قلی خان و غیره هنور هم محل آمد و شد هیاتی های اصیل و مردم متدین طهران قدیم است.

برای قلب تهران باید فکری کرد!!! اما امروز مشکلی اضافه بر اینهاست آن هم سرریز شدن معتادان منطقه هرندی به منطقه 16 تهران است!!!!!
گزارش محل هرندی به دست رهبر انقلاب می رسد
امروز در شورای شهر تهران مشکلات مردم منطقه ۱۶ تهران با حضور دبیر شورایاری منطقه و اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح و بررسی شد.

خیلی مسائل مطرح شد از به نتیجه رسیدن برای بستن کارخانه روغن نباتی تا نبود ورزشگاه برای جمعیت 5-هزار نفری محله، از ساماندهی راه آهن تا کمبود سرانه فضای سبز، اما شاید هیچ کدام از این مشکلات دردآور تر از این نبود که مردم منطقه 16 تهران حضور نیروهای انتظامی در محلات این منطقه بود.

در منطقه ای با این حجم از آسیب های اجتماعی، حضور کانکس های پلیس در فاصله های کم از واجبات و الزمات است، اما انگار کاملاٌ به فراموشی سپرده شده تا جایی که مردم محله خود درخواست بدیهی ترین نیازشان را کنند.

مجتبی شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران، درباره این منطقه گفت: " سرریز شدن آسیب های اجتماعی و معتادان بی‌خانمان هرندی به منطقه ۱۶از زرگترین مشکلات است که باید طی گزارشی جامع در جلسه پیش روی اعضای شورای شهر و سایر مسئولین با مقام معظم رهبری ارائه شود."

وی با اشاره به اینکه نخستین نوبتی که به این منطقه رفته، پیش از آغاز به کار رسمی شورای چهارم بوده است، اظهار کرد: "در آن جلسه مدیرعامل وقت سازمان نوسازی شهر تهران گزارشی از برنامه‌های نوسازی بافت فرسوده منطقه 16 ارائه داد اما امروز بعد از گذشت چهار سال حرکت چندانی صورت نگرفته و به نوعی در نزدیکی همان نقطه درجا می زنیم."

شاکری ادامه داد: " بخشی از این مشکل به شورای شهر باز می‌گردد. در واقع باید مطالبات شورایاران را در برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی به نحوی دخالت دهیم تا مناطقی مانند منطقه 16 از این محرومیت رها شوند."

وی با بیان اینکه باد دست شهردار منطقه باز باشد، افزود: "شهردار بدون بودجه نمی‌تواند کار کند. باید دست او را باز بگذاریم تا بتواند نسبت به رفع مشکلات منطقه اقدام کند. به ویژه اینکه منطقه 16 یکی از مناطق شهیدپرور و خط‌شکن در اعزام نیرو در دوران دفاع مقدس و حال حاضر است که شهدای مدافع حرم نیز در دل آن پرورش یافته‌اند."

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به مشکلاتی نظیر فقدان سوله مدیریت بحران، عدم برخورداری از فضای سبز کافی و بافت فرسوده متراکم در منطقه 16، تصریح کرد: "خوب بود شورایاران در ابتدا فهرستی از مطالباتی را که در جلسه قبلی شورا مطرح کرده بودند ارائه و اعلام می‌کردند که کدام موارد در برنامه‌ها گنجانده شده و کدام موارد همچنان بر زمین مانده است."

وی با اشاره به حضور اخیر خود در برنامه تلویزیونی 180 درجه با موضوع ساماندهی محله هرندی، ادامه داد: "در آن برنامه نیز دبیر شورایاری محله باغ آذری از حضور معتادان هرندی در محله خود گلایه مند بود. بحث سرریز آسیب‌دیدگان اجتماعی به مناطق همجوار منطقه 12 به دلیل فقدان برنامه جامع مقابله با آسیب و عدم همراهی دیگر دستگاه‌های متولی امر با شهرداری تهران بوده است. از این رو آسیب از یک منطقه دور شده اما به مناطق دیگر سرریز کرده که مشکلات فرهنگی و تربیتی گوناگونی به دنبال دارد."

مجتبی شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران، در پایان تأکید کرد: "باید گزارش جامع و آسیب‌شناسانه از وضعیت طرح ساماندهی محله هرندی و مشکلات آن در جلسه پیش روی دیدار اعضای شورا با مقام معظم رهبری ارائه شود."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار