مروری بر روزنامه های چهارشنبه سی ام فروردین؛
روزنامه های امروز، موضوع نامه نگاری رئیسی به روحانی و رئیس صدا و سیما و همچنین مجادلات اقتصادی بر سر عملکرد دولت را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که وضعیت اضطراری در کره شمالی و سفر معاون ترامپ به این منطقه از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۴۱۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ 19 April 2017
روزنامه های امروز، موضوع نامه نگاری رئیسی به روحانی و رئیس صدا و سیما و همچنین مجادلات اقتصادی بر سر عملکرد دولت را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که وضعیت اضطراری در کره شمالی و سفر معاون ترامپ به این منطقه از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز موضوع عملکرد اقتصادی دولت و دولت گذشته را در کانون توجه قرار داده اند.

رقیب اصلی روحانی به روایت یک اصلاح طلب/ سفر معاون ترامپ به مرز کره شمالی 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «اعتراف دولت به نگرانی از طرح مطالبات اقتصادی مردم در انتخابات» نوشت: «رئیس‌جمهور در جمع روسای دانشگاه‌های کشور نگرانی خود از طرح مطالبات اقتصادی مردم در انتخابات را بروز داده و گفت‌: عده‌ای چنین تبلیغ می‌کنند که باید نظر مردم روی موضوعات اقتصادی کشور باشد ولی همه زندگی مردم اقتصاد نیست! گفتنی است، دولتی که در زمینه عمل به وعده‌های اقتصادی خود در تبلیغات انتخاباتی سال 92 موفقیتی کسب نکرده طبیعی است که از محوریت اقتصاد در انتخابات گلایه داشته و به انتظارات و مطالبات بحق مردم حمله کند.»

رقیب اصلی روحانی به روایت یک اصلاح طلب/ سفر معاون ترامپ به مرز کره شمالی 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «روحاني: سالي 700‌هزار شغل ايجاد کرديم / مرکز آمار: 100 تا 350‌هزار بود» با اشاره به اینکه در حالي مسئولان دولت يازدهم از رئيس‌جمهور تا وزرا و معاونان اخيراً مدعي ايجاد سالانه ۷۰۰هزار شغل در اين دولت شدند كه گزارش مركز آمار خلاف ادعاي مسئولان را اثبات كرده و نشان مي‌دهد در اين دولت سالانه حداكثر ۳۵۰هزار و حداقل ۱۰۰هزار شغل ايجاد شده است. در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: «در اين بين هيچ چیز بدتر از آن نيست كه مردم مشكلات و دغدغه‌ها و چالش‌ها و ترس و بيم از آينده خود و فرزندانشان را با مسئولان و دولتمردان در ميان بگذارند و در مقابل مسئولان يك مشت آمار و ارقام به آنها نشان دهند كه بگويند وضعيت اقتصاد و معيشت و اشتغال آنطور كه شما مي‌گوييد نيست و شرايط به گونه‌اي ديگر است، دقيقا فاصله دولت و ملت به واسطه آمارسازي در همين جا‌ها شكل مي‌گيرد. وضعيت ميداني اقتصاد ايران نشان مي‌دهد كه اغلب آمارهاي اقتصاد كلان كشور دچار اشكال اساسي است به طور نمونه واقعيت‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي و افراد بيكار در جامعه و خانوارها با آمار اشتغال اعلامي همخواني ندارد.»

 

اما روزنامه ایران به نقد عملکرد اقتصادی دولت نهم و دهم پرداخته است و در گزارشی با تیتر «تعطیلی 3 هزار کارخانه صنعتی در دولت های نهم و دهم» نوشته است: «در حالی برخی از رسانه‌ها در فضای انتخاباتی موجود با تلاش بسیاری به دنبال رکود و تعطیلی در اقتصاد کشور می‌گردند که در دولت قبل برای این گونه اخبار سوژه‌های بسیار زیادی وجود داشت که خواسته و ناخواسته از چشم تیزبین این رسانه‌ها دور مانده است. گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران از تعداد کارگاه‌های صنعتی با بیشتر از 10 نفر کارکن در فاصله سال‌های 1386 تا 1392 گویای آن است که نزدیک به 3 هزار واحد (2906 واحد) تعطیل و از چرخه تولید خارج شده‌اند. البته همانگونه که مشخص است براساس تقسیم‌بندی مرکز آمار ایران در طرح‌های آمارگیری خود این آمار تنها به کارگاه‌های صنعتی مربوط می‌شود و باید هزاران بنگاه تولید و اقتصادی در سایر بخش‌ها مانند خدمات، بازرگانی، کشاورزی و... را نیز به آن اضافه کرد.

طبق گزارش‌های مرکز آمار، شمار کارخانه‌های متوسط و بزرگ از 17 هزار و 603 واحد در سال 1386 به 14 هزار و 787 واحد در سال 1391 رسیده که افت 16 درصد نشان می‌دهد. براین اساس در سال‌هایی که درآمد فروش نفت کشور به ارقام افسانه‌ای رسیده بود، به طور متوسط سالانه 480 کارخانه تعطیل شده است.»

طرح از روزنامه شهروند

 

واکنش به نامه نگاری رئیسی

 http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1396/1/30/714057_857.png

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «آنتن صدا و سیما به نفع کیست؟» گزارش تطبيقي و تحليلي «درباره فضاي خبري در رسانه ملي ارائه کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «با تمام اينها اما رييسي در كنار قاليباف دو كانديداي پركار اصولگرا هستند كه هيچ فرصتي را براي حمله به اقدامات دولت از دست نمي‌دهند. ابراهيم رئیسي كه رييس‌جمهور را از فعاليت‌هاي تبليغاتي برحذر داشته با حضور زودهنگام در جمع‌هاي انتخاباتي ديروز در جمع فعالان اقتصادي كارآفرين بخش خصوصي، تعاوني و اصناف حاضر شد و عملكرد اقتصادي دولت را زير سوال برد. از جمله گفته بود: وضع فعلي مناسب اقتدار اين نظام و شايسته مردم نيست كه جوان بيكار ما از خانواده خود خجالت بكشد. يا اينكه چرا دولت فقط از ۳۰ درصد ظرفيت متخصصان بهره مي‌برد؟ هرچه هست ظاهرا رقابت براي ابراهيم رييسي جدي است. اما او با اين حمله زودهنگام انتخاباتي به رقيبش پيروز خواهد شد؟ بايد منتظر ماند و ديد.»

 

حمیدرضا جلایی پور در گفت و گو با روزنامه آرمان با عنوان «احتمالا قالیباف رقیب اصلی روحانی است» گفت: «در حال حاضر نمی‌توان در مورد چندوجهی بودن انتخابات سخنی ‌گفت. لازم است مبارزات انتخاباتی آغاز شود، بعد تحلیل واقعی از انتخابات ارائه شود. به نظر من رقیب واقعی جناح اصلاح‌طلب با محوریت روحانی، قالیباف است. حتی این احتمال وجود دارد که رئیسی به نفع قالیباف از صحنه انتخابات‌ کنار رود یا قالیباف به نفع رئیسی کنار برود و معاون اول او باشد. چند روز دیگر معلوم خواهد شد. هرچند قالیباف، قبلا در جمنا اعلام کرده بود که به نفع آقای رئیسی ثبت‌نام نخواهد کرد اما به یکباره درانتخابات ثبت‌نام کرد! البته اصولگریان تندرو در نظر دارند چند کاندیدا را در برابر روحانی قرار دهند تا انتخابات دو مرحله‌ای شود. ما اصلاح‌طلبان هم تلاش می‌کنیم روحانی در مرحله اول پیروز شود.»

سفر معاون ترامپ به مرز کره شمالی

 رقیب اصلی روحانی به روایت یک اصلاح طلب/ سفر معاون ترامپ به مرز کره شمالی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با تیتر «سفر جنگی نفر دوم آمریکا به مرز کره شمالی» نوشت: «سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل از احتمال جنگ هسته‌ای خبر داد. به گزارش سی‌ان‌ان کره‌شمالی در چند دهه اخیر مدام ایالات‌متحده را تهدید به جنگ کرده اما ترامپ گفته است خط بطلانی بر «استراتژی صبر» در برابر پیونگ‌یانگ خواهد کشید و در اظهارنظری بی‌سابقه نیز تاکید کرده است که اگر چین برای حل مشکل کره‌شمالی یاریگر ایالات‌متحده نباشد، واشنگتن یکجانبه علیه این کشور اقدام خواهد کرد. این در شرایطی است که «کیم این ریونگ» سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل روز دوشنبه در کنفرانس خبری ایالات‌متحده را تهدید به حمله کرد و گفت پیونگ‌یانگ می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد. این کنفرانس خبری یک ساعت پس از دیدار مایک پنس از مرز بین دو کره برگزار شد. پنس در این دیدار به کره‌شمالی هشدار داده است که صبوری آمریکا یا قدرت نیروی نظامی واشنگتن را مورد آزمایش قرار ندهد. در نیویورک اما کره‌شمالی هم وارد جنگ زبانی با مقامات آمریکایی شد. کره‌شمالی نیز حضور ناو جنگی ایالات‌متحده را در آب‌های شبه‌جزیره کره محکوم و افزون بر آن کیم تصریح کرد: این عمل آمریکا موقعیت خطرناکی در شبه‌جزیره کره به‌وجود آورده است و هر آن امکان دارد یک جنگ هسته‌ای به راه بیفتد و صلح و ثبات در دنیا با خطر مواجه شود.

در حالی که گزارش‌ها پیش از این حکایت از جنگ لفظی مقامات کره‌ای با آمریکا داشته اما این ‌بار سطح این تهدیدات بالاتر رفته است. نماینده کره‌شمالی که در کنفرانس خبری بیانیه دولت متبوعش را می‌خواند، تاکید کرد: ایالات‌متحده صلح و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد و همچنان از منطق گنگستری پیروی می‌کند که همانا تاکید بر اشغال دیگر کشورها است. از این‌رو واشنگتن به‌دنبال این است که نظم مورد نظر خود را به شبه‌جزیره کره تحمیل کند. ناو جنگی «یو ای‌اس کارل وینسون» هم‌اینک در شبه‌جزیره کره مستقر شده است. همین موضوع موجب شده تا مقامات کره‌ای به حضور این ناو جنگی انتقاد داشته باشند. سفیر کره‌شمالی می‌گوید که این عمل بی‌پروای آمریکا برای اشغال کره‌شمالی صورت گرفته و موضوع را وارد فاز دیگری کرده است.»/م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار