مهناز فتاحی در گفتگو با تابناک:
نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس و جنگ اولین خاطره ای را به ذهنم می آورد صدای خمسه خمسه هایی است که در شهر قصرشیرین برسرمان فرود می آمد و پدری که رئیس پاسگاه بود و ما از او دور بودیم، گفت: من بچه ی جنگم. من مثل خیلی از هم سن و سالانم جنگ را از نزدیک دیدم وحس کردم و جنگ بخش زیادی از کودکی و جوانیم را فرا گرفت.
کد خبر: ۴۱۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 03 May 2017
مهناز فتاحی امروز در گفتگو با خبرنگارتابناک از کرمانشاه، اظهارداشت: جنگ بخشی از زندگیمان بود و به همین خاطر وقتی بخواهید بنویسید ناخودآگاه جنگ و ماجراهای آن به سراغ شما خواهد آمد.

وی بااشاره به اینکه ظرفیت استان برای نوشتن بسیار بالاست،افزود:  جنگ از استان ما شروع شد و در استان ما به پایان رسید  البته هنوز هم مین ها در استان ما با ما سر جنگ دارند  آن قدر موضوع برای نوشتن هست که اگر همه ی نویسندگان ما شروع به نوشتن کنندهرگز نمی توانند گوشه ی کوچکی از آن را هم نشان بدهند اما متاسفانه در این زمینه کم کار شده است که همت بلند می و عزم گروهی می طلبد.

این نویسنده ی حوزه ی دفاع مقدس ادامه داد:  در این حوزه استقبال نویسندگان جوان خوب است اما بایددستشان را گرفت و به آن ها کار سپرد . و باید حمایت و سرمایه گذاری کرد.
فتاحی خاطرنشان کرد: این جا درست مثل زمان جنگ باید رفتار کرد یک بسیج عمومی برای نشان دادن آن چه که شایسته ی استان کرمانشاه است آن همه دلاوری و شجاعت باید نشان داده شود .

وی با بیان اینکه  استقبال مسئولان استان را خودشان بهتر است پاسخ بدهند، تصریح کرد: کتابی مثل کتاب *فرنگیس*  بجز موارد معدود چقدر در استان حمایت شد ؟ کتابی که نامزد جایزه ی *جلال آل احمد * شد که باعث افتخار است کتابی که جز صد کتاب برتر دفاع مقدس شناخته شد این کتاب به سه زبان ترجمه و نمایش رادیویی و فیلم آن  تهیه شده که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت اما در شهر خودش غریب است حتی ماجرای فرنگیس را در برخی موارد زیر سوال می برند و حمایت چندانی از سوی برخی از مسئولان نمی شود
البته من کار خودم را انجام دادم.

مهناز فتاحی گفت: آن چه وظیفه ی من به عنوان یک زن نویسنده ی کرمانشاهی بود که وظیفه داشتم خاطرات این زن را که نمونه ای از زنان کرد سرزمین من است به تصویر بکشم بقیه ی موارد به عهده ی دیگران می ماند والان کتاب*  اردیبهشتی دیگر * که خاطرات یکی از آزادگان سرافراز شهر من است او که موفق شده از زندان عراق فرار کند. 

این نویسنده با اشا ره به کتاب پناهگاه بی پناه ، اظهارداشت: منتظرم ببینم با این کتاب چه برخوردی می شودآ یا مسابقه کتابخوانی برای آن برگزار می شود؟ آیا از این کتاب برای ادارات و اراگانها خریداری می شود؟ آیا در معرفی آن خواهند کوشید ؟ آیا این کتاب از طریق همشهریانم به دیگر استانهای کشور به خوبی معرفی می شود 

باز خورد هرچه باشد من راه خودم را ادامه می دهم و تا بتوانم در ثبت و نوشتن ماجراهای دفاع مقدس تلاش خواهم کرد

 فتاحی گفت: از دوازده سالگی آثارم در مجلات به چاپ رسیده است، ویازده کتاب دارم  برخی از کتابها چندین چاپ شده اند، هشت کتاب هم زیر چاپ دارم .  برای هرکتاب زمان زیادی صرف می کنم .

او بابیان اینکه من فردی ریز بین هستم و تلاشم آن است که کتاب به بهترین شکل نوشته شود، عنوان کرد: از آثارم می توان به کتاب طعم تلخ خرما، اردیبهشتی دیگر ،عروسهای جنگ ، پناهگاه بی پناه، قلب کوچک سپهر،فرنگیس ،‌  لایکم کن و ...اشاره کرد.

 این نویسنده ی کرمانشاهی با اشاره به اینکه سوژه هایم را از زندگی خودم یا دیگران پیدا کرده ام، خاطرنشان کرد: برای نوشتن جای دوری نمی روم  کافی است اطرافم را خوب نگاه کنم  تندیس فرنگیس در پارک شیرین کرمانشاه بود  پناهگاه فقط چندخیابان تا محل زندگیم فاصله دارد هرجای شهر را نگاه کنی موضوعات خوب را برای نوشتن پیدا می کنی و آدمهایی که دور و برت هستند و حرفهایی که روزانه می شنوی . 

او تاکید کرد:برای نوشتن باید دقت کنی موضوعی که می نویسی تازه باشد یا این که آن را با زبانی تازه و نو و خلاق ارایه دهی در کتاب فرنگیس می خواستم خصوصیات زنان کرد و شجاعت مردم کرمانشاه را در جنگ نشان دهم  و خواستم تاریخ جنگ کرمانشاه را مرور کنم و به معرفی شهدا و شیرزنان و شیرمردان*  گیلانغرب * بپردازم 

در کتاب فرنگیس هدفم فقط معرفی فرنگیس نبود  من می خواستم تصویری روشن و درست از زنان کرد نشان دهم .

فتاحی بیان کرد: من به لطف خداباز هم خواهم نوشت حتی اگر باز هم بی مهری ببینم چون به کارم ایمان دارم حتما نوشتن را ادامه خواهم داد  هرلحظه که در شهر راه بروم دنبال ایده ها و سوژه هایی هستم که بتوانند نقش مردم را در جنگ بهتر نشان دهند.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار