تابناک تهران - معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان تهران از ابطال پروانه کار نیمی از مؤسسات خیریه در سطح استان تهران، به دلیل غیرفعال بودن خبر داد.
کد خبر: ۴۲۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 09 May 2017
هر روز در گوشه و کنار شهر، شرکت ها و موسساتی را می بینیم که با هدف کمک به مستمندان، زنان سرپرست خانوار، نیازمندان، کمک به ایتام و... ایجاد شده اند، و صندوق های کمک به این اقشار را علاوه بر صندوق هایی که کمیته امداد امام خمینی(ره) در سطح شهر گسترانده است،پخش می کنند که در این میان برخی از این موسسات با سوءاستفاده از احساسات و عواطف انسان دوستانه و خیرخواهانه مردم و با تکیه بر اعتقادات مذهبی هموطنان نوع دوست، وجوهی را که مردم صادقانه و با نیت های خیر برای دستگیری از نیازمندان، درمان دردهای صعب العلاج و... به این موسسات می دهند، در راه هایی غیر از موارد مذکور هزینه می کنند.
پروانه کار نیمی از مؤسسات خیریه استان تهران باطل شد
اولین موسسه خيريه در تاريخ 24/3/1344 توسط مرحوم حسين همدانيان تأسيس گرديده، اما هیچکس فکرش را نمیکرد که در آینده این مؤسسات خیریه منجر به سوء استفاده برخی از افراد و بدنامی برای خیریه های توانمند و معتبر شود. 

برخی از مدیران خیریه ها با اشاره به آیه 60 سوره توبه که وجوه صدقات را برای عاملان جمع آوری صدقات توصیه کرده است اقدام می کنند و هزینه حقوق کارکنان و امور جاری خود را از این منابع تامین می کنند در حالی که این آیه در مورد وجوه زکات است نه صدقات مستحبی.
در این میان یکی دیگر از مشکلات این مؤ سسات خیریه غیرفعال بودن برخی از آنهاست، که در حال حاضر سازمان بهزیستی اقدام به لغو پروانه کار این مؤسسات کرده است، تا با سوداگری های برخی از آنها برخورد کند.

نورالدین فائقی، معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان تهران، درباره ابطال پروانه کار مؤسسات خیریه غیرفعال گفت: "نیمی از موسسات خیریه فعالند به همین دلیل موسسات و مراکزی که غیرفعال باشند، پروانه تأسیس آنها ابطال خواهد شد."

وی با بیان اینکه طرح ویژه بازدید سرزده از مراکز تحت نظارت بهزیستی با اهداف پیشگیرانه و در جهت افزایش نظارت، رفع کاستی‌ها و بهبود خدمات ارائه شده توسط مراکز اجرا می‌شود، اظهار کرد: "در این طرح تیمی متشکل از نماینده معاونت‌های تخصصی بهزیستی، دفتر ارزیابی عملکرد و معاونت امور مشارکت‌ها به طور سرزده از مراکز تحت نظارت بهزیستی در 16 شهرستان استان تهران بازدید و اقدامات لازم را بعمل خواهند آورد."

فائقی با اشاره به فعالیت قریب 3 هزار مرکز بهزیستی اعم از خیریه‌ها، مهدهای کودک، توانبخشی، سالمندان، مراکز نگهداری از کودکان، مراکز مشاوره، مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد و... در سطح استان تهران، افزود: "از ابتدای سال 96 با توجه به مصوبه شورای سیاستگذاری موسسات خیریه استانداری تهران تیم‌های نظارتی ما تمرکز خود را در ابتدا بر روی مراکز خیریه استان قرار داده‌اند و آنها را براساس شاخص‌های نظارتی ارزیابی می‌کنند و به صورت موازی دیگر تیم‌ها نیز به نظارت بر سایر مراکز تخصصی شامل حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری خواهند پرداخت."

معاون امور مشارکت‌ها، اشتغال و موسسات خیریه بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 600 موسسه خیریه در استان تهران از بهزیستی پروانه تأسیس دریافت کرده‌اند، تصریح رد: "از این تعداد تنها 300 موسسه فعالند که تیم‌های نظارتی براساس شاخص‌های نظارت آنها را ارزیابی می‌کند و موسسات و مراکزی که غیرفعال باشند، پروانه تأسیس آنها ابطال خواهد شد."

فائقی در پایان تأکید کرد: "پیش از این نیز بازدیدهای سرزده به صورت هفتگی از مراکز مختلف بهزیستی در حال انجام بود اما بنا داریم با اجرای این طرح ضمن توجه و تمرکز بر بهبود فرآیندها و فعالیت‌های مراکز و موسسات خیریه، از بروز کاستی‌ها و وقوع تخلفات احتمالی پیشگیری کنیم."
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار