معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست عصر ديروز در نهمين سفر خود به شهرستان هاي استان تهران از چند طرح زيست محيطي بازديد و در همايش نقش مردم در نظارت و پيشبرد برنامه هاي زيست محيطي دولت شركت كرد
کد خبر: ۴۲۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 13 May 2017
 معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از شهرستان شهریار استان تهران با بیان اینکه شهریار نه تنها به عنوان یک مرکز جمعیتی مهم، بلکه به عنوان منطقه ای که از دیرباز به دلیل برخورداری از فضای سبز و باغات وسیع که از قدیم به عنوان فضای تنفسی و پشتبانی برای استان تهران مطرح بوده است، از اهمیت بالایی در حوزه محیط زیست برخوردار است، ابراز امیدواری کرد: تقویت اداره محیط زیست شهرستان شهریار همراه با رویکرد جامع و برخورداری منطقه از برنامه های منسجم و صحیح مدیریتی در حوزه های مختلف همچون محیط زیست منجر به حفظ این منطقه در برابر آسیب ها و تخریب ها شود.
وی افزود: آلودگی هوا، پایش صنایع، مکان یابی و آمایش، نظارت بر عملکردهایی همچون مدیریت پسماند از جمله اولویت های منطقه است و البته پسماند وظیفه مستقیم شهرداری ها است و شهرداری ها باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل های قانون مدیریت پسماند در این زمینه اقداماتی همچون آموزش تفکیک زباله، بازیافت و کمپوست با سرمایه گذاری بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: در موضوع فاضلاب خوشبختانه دولت یازدهم برنامه ریزی های بسیار خوبی داشته است و در بازدید امروز هم شاهد اراده ای جدی در این زمینه بودیم که بخشی از آن محقق شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به پایش صنایع داشت و اظهار کرد: پایش ضربتی صنایع آلاینده در سطح استان تهران که از اواخر سال گذشته و به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران آغاز شد باید همچنان ادامه داشته باشد و تمامی واحدهای صنعتی و به تبع آن واحدهای صنفی که گرچه در قالب واحد صنعتی نیستند اما فعالیت صنعتی دارند و در برخی موارد نیز دارای آلودگی بیش از آلودگی واحدهای صنعتی هستند، الزاما باید تحت پایش مداوم قرار گیرند.
ابتکار خاطرنشان کرد: طی همکاری مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد نسبت به تعیین تکلیف حقوقی و مبحث پایش واحدهای در حال فعالیت بدون مجوز و پروانه، اقدام شود. زیرا عدم برخورداری یک واحد از مجوزهای لازم، نافی مسئولیت های دستگاه های مرتبط در ساماندهی صنایع و اصناف و پایش و نظارت بر آن ها نیست.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اگر با رویکرد برنامه ای به موضوع محیط زیست پردازیم و به ویژه مسئله مکان یابی فعالیت ها و نگاه آمایشی را در اولویت قرار دهیم شاهد چالش های کمتری در این حوزه خواهیم بود، گفت: به طور نمونه در شهرستان شهریار، باغ های و اراضی کشاورزی بسیار ارزشمندی داریم که به نظر می رسد در شرف تغییر کاربری قرار دارند و این در حالی است که بسیاری از این اراضی دارای ارزش بسیار بالایی است و ضروری است نگاه و تفکر حفظ این اراضی در میان مردم رواج یابد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نگاه دیگر این است که اراضی و باغ های ارزشمند به عنوان ذخیرگاه های استان مورد حفاظت و حمایت قرار گیرد.
به گفته وی، به منظور پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی، تعرض به اراضی کشاورزی و باغ ها و تلاش برای تغییر کاربری این مکان ها که قطعا آسیب های بسیاری برای شهرستان شهریار و استان تهران به همراه خواهد داشت، باید هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی و برنامه ریزی برای حفظ آن ها اقدام شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم دولت یازدهم در حوزه آموزش و جلب مشارکت مردمی برای اداره درست کشور در تمامی حوزه ها از جمله محیط زیست است، خاطرنشان کرد: استقبال بسیار خوب جامعه از این رویکرد،منجر به توسعه آموزش های محیط زیستی در سطح مدارس کشور شد ولی باید بتوانیم از این فرصت، بهره بیشتری بگیریم.
ابتکار ضمن اشاره به جمعیت بالای دانشجویان شهریار، از آن به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب یاد کرد که باید در مسیر جلب مشارکت مردمی در حوزه حفاظت از محیط زیست و فعالیت در این حوزه از آن بهره گرفت.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به برنامه ها و اقدام های دولت یازدهم برای حمایت از نهادهای مردم نهاد و بسط و توسعه این نهادها در جامعه، باید ارتباط مستمر و مناسبی با تشکل های محیط زیستی برقرار شود. 
زیرا این نهادها در حال حاضر رشد چشمگیری داشتند و از حضور در شوراهای برنامه ریزی استان و شهرستان ها با حق رای  تا تشکیل شبکه سمن های محیط زیستی در سطح کشور و استان از جمله دستاوردهای این حوزه است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد: با توجه به دانشگاه های موجود در شهریار، همچنین جمعیت دانشجویی این منطقه و دانشگاه های آن، طی نشست های مستمر در سطح شهرستان با دانشگاهیان و در واقع تشکیل اتاق فکر دانشگاهیان و نخبگان شهریار، نقدها، پیشنهادها و راهکارهای آن ها در مباحث مختلف حوزه محیط زیست شنیده شود و در صورت فراهم شدن ظرفیت برای اجرایی شدن پیشنهادهای مثبت و سازنده، حمایت لازم از آن ها صورت پذیرد.
وی همچنین تکرار این نشست ها و اتاق های فکر با گروه های مشابه همچون صنایع، واحدهای HSE، نمایندگان بخش خصوصی را از جمله راهکارهای چاره اندیشی برای رفع مشکلات برشمرد و افزود: این اقدام ها منجر به اجرای برنامه های توسعه پایدار در شهریار با همکاری و مشارکت بخش ها و قشرهای مختلف همچون دانشگاهیان، صنایع و بخش خصوصی خواهد شد.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی پسماند شهرستان به ویژه در بخش نخاله های ساختمانی، تصریح کرد: ساماندهی سامانه جابه جایی و مدیریت پسماند و نخاله، ساماندهی فعالیت های صنعتی و ارتقاء کیفیت هوا از جمله مسائل مهمی است که باید در راس برنامه ریزی های محیط زیستی شهرستان قرار گیرد.
گفتني است در اين سفر ابتكار از يك واحد لبني و تصفيه خانه فاضلاب شهرستان شهريار بازديد كرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار