نامزد اصلاح‌طلب شورای پنجم تهران و معاون سابق سازمان شهرداریها، در خصوص انتخاب شهردارتهران برای سه دوره متوالی گفت: در زمان انتخاب شهردار تهران پس از دو دوره متوالی، بنده اعلام کردم که این کار خلاف قانون است اما بار دیگر با لابی‌های انجام شده این کار به صورت غیرقانونی انجام شد.
کد خبر: ۴۲۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 16 May 2017
علی نوذرپور، در میزگرد تبیین برنامه ها و اولویت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب برای شورای پنجم، ضمن تاکید بر تفکیک وظایف محلی و ملی در سطح کشور گفت: شورای شهر تهران به واسطه اهمیتی که دارد تنها نقش محلی نداشته و در حوزه ملی نیز ایفای نقش کرده است. البته در ایفای نقش حوزه ملی چندان قوی نبوده است.

وی افزود: ضعف‌هایی که در قوانین و مقررات وجود دارد در وزارت کشور در قالب لایحه مدیریت شهری دنبال شد اما کمترین همکاری را در این لایحه، شورای شهر تهران داشت. در حقیقت اعضای شورا برخورد فعالی در این لایحه نداشتند و بعضا اظهار نظرهای غیر کارشناسانه‌ای از آنها شنیده می شد که حاکی از عدم مطالعه این لایحه بود.

وی ادامه داد: برخی از اعضای شورای شهر تهران تصور می‌کردند این لایحه در راستای ایجاد محدودیت از سوی دولت برای شوراها و شهرداری‌هاست در حالیکه چنین نبود و این لایحه تبدیل شدن شورا به شورای شهر واقعی را دنبال می‌کرد.

شهر تهران در حوزه ایجاد منابع درآمدی پایدار از سایر شهرها عقب‌تر است

نوذرپور با تاکید بر اینکه هنوز شهر تهران 65 درصد از منابع مالی خود را از درآمدهای ناپایدار کسب می‌کند افزود: این نسبت در کشور 50 درصد است. در حقیقت شهر تهران در حوزه ایجاد منابع درآمدی پایدار از سایر شهرها عقب‌تر است.

وی در خصوص تشکیل تشکل‌های غیر رسمی در تهران نیز گفت: بعضا شاهد تشکیل تشکل‌های غیر رسمی در تهران بودیم که افرادی آنها را مدیریت می‌کردند که هیچ جایگاهی در مدیریت شهری کشور نداشتند و متاسفانه بعضا شاهد خروجی‌های نامناسبی از این تشکل‌ها بودیم.

وی ادامه داد: در مباحث مختلفی در حوزه شهرداری‌ها از جمله مقررات اداری استخدامی شهرداری‌ها، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و متاسفانه هنوز در این حوزه‌ها تعیین تکلیف اساسی نشده است. در همین حوزه سه بار طرح مقررات اداری استخدامی شهرداری‌ها را به مجلس بردیم که شهرداری تهران با لابی‌های قدرتمند خود در مجلس مانع رای آوردن این لایحه شد.

در حالیکه شهرداری باید 15 هزار نیرو داشته باشد اکنون 65 هزار نیرو دارد

نوذرپور  تاکید کرد: این در حالیست که شهرداری تهران که بر اساس چارت معین شده خود باید 15 هزار نیرو داشته باشد در حال حاضر 65 هزار نیرو را به کار گرفته که برخی از آنها اهداف دیگری به غیر از اهداف و وظیفه‌های شهرداری را دنبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عدم تعامل مناسب میان شهرداری و دولت اشاره کرد و افزود: در برخی از موضوعات علاوه بر اینکه تعامل مناسبی میان شهرداری تهران و دولت وجود نداشت به واسطه برخی اظهار نظرات درست همانند عدم پرداخت تعهدات دولت در حوزه حمل و نقل شاهد تقابل منفی میان دولت و شهرداری بودیم.

وی در خصوص عملکرد مدیریت شهری در سطح محلی نیز به موضوع حمایت از سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: عدم توجه به سازمان‌های مردم نهاد تنزل جایگاه شورایاری‌ها را به همراه داشت. در حالیک ه شورایاری‌ها در قانون جایگاهی ندارند و همین شکل ناقص تشکیل آنها نیز با شکل گیری هیات امنا توسط شهرداری در حوزه انتسابی تقویت شد و جنبه انتخابی آن را تقلیل داد.

معنای اکثریت و اقلیت در ساختار موجود شورا به درستی طراحی نشده است

نوذرپور در خصوص نقض قانون در حوزه معنای اکثریت و اقلیت در ساختار شورا و طراحی نادرست برای تصویب طرح ها را یکی دیگر از نقص‌های شورای شهر خواند و افزود: باید حقوق افراد در شورا رعایت شود. لذا در این حوزه باید مکانیزم مناسبی تعیین شود. برای مثال می‌توان از طریق افزایش حق رای کمیسیون‌ها فضایی را ایجاد کرد که در شورا حقوق افرادی که از نصف +1 کمتر هستند رعایت شود و در تصمیم گیری‌های شورا سهیم باشند.

وی تاکید کرد: در ساختار موجود شورا ما معنای اکثریت و اقلیت را هم به درستی درک نکرده‌ایم. اکثریتی از یک گروه سیاسی موفق می‌شوند نصف + 1 شورا را به دست بیاورند که در پی آن شهردار را انتخاب می‌کنند. از او پشتیبانی می‌کنند و نمی‌گذارند استیضاح هم بشود. هر مصوبه‌ای هم که نیاز باشد تصویب و مصوبات طرف مقابل را رد می‌کنند. در چنین شرایطی نصف -1 شورا عملا بیکار می‌شوند این یک اشکال محسوب می‌شود لذا باید آئین‌نامه‌های درونی شورا بازتعریف شود شاید نیاز باشد در تصویب مصوبات کمیسیون‌ها تعیین کننده باشند. قطعا باید در مورد این مسائل فکر کرد و راه حل مناسب پیدا کرد.

با وجود انحصار اطلاعاتی شهرداری تهران، نظارت سازمان یافته‌ای توسط شورا اعمال نشده است

انتخاب شهردار برای سومین دوره متوالی با لابی‌گری و غیرقانونی انجام شد

این کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در ارزیابی عملکرد نظارتی شورای شهر تهران نیز گفت: متاسفانه با وجود انحصار اطلاعاتی شهرداری تهران، نظارت سازمان یافته‌ای توسط شورا اعمال نشد و نظارت‌ها به صورت اتفاقی و موردی بوده است. برخی اطلاعات در شهرداری تهران شفاف نیست. برای مثال در حوزه فضای سبز هر چه در وزارت کشور تلاش کردیم که سرانه واقعی فضای سبز را پیدا کنیم موفق به این کار نشدیم.

وی افزود: نظارت شورای شهر تهران به سازمان‌های خارج از شهرداری همانند شرکت‌های فرهنگی و یا شرکت آب و فاضلاب نظارت الزام آوری نیست اما در مورد شهرداری این نظارت استصوابی است و اعضای شورا می‌توانستند به صورت جدی و با ایجاد ساز و کار مناسب حین، قبل و بعد از پروژه‌ها تدبیر مناسبی اتخاذ می‌کردند.

نوذرپور در خصوص انتخاب شهردار برای سه دوره متوالی نیز تصریح کرد: در زمان انتخاب شهردار تهران پس از دو دوره متوالی بنده اعلام کردم که این کار خلاف قانون است اما با لابی‌های انجام شده این کار به صورت غیر قانونی انجام شد.

هوشمندسازی به شفاف‌سازی کمک می‌کند

باید برنامه‌ای تدوین شود تا براساس آن بودجه‌های محلات را به شورایاری‌ها بدهیم

 به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، علی نوذرپور در مورد راهکارهای نظارت بر شورا عنوان کرد: برنامه‌های توسعه در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود ما برای شهرداری برنامه پنجساله داریم که می‌تواند از اهرم‌های نظارتی باشد. برنامه‌های توسعه‌ای، راهبردهای توسعه را مشخص می‌کند و اگر این راهبردها بخواهند به برنامه تبدیل شوند نیاز به فشار افکار عمومی دارند.

وی ادامه داد: برای تدوین سند چشم‌انداز شهری مردم، NGOها و سایر نهادها باید مشارکت داشته باشند تا این سند با مشارکت آحاد مردم تنظیم شود. از دل چشم‌انداز راهبردی و توسعه می‌توان برای شهر و شهرداری برنامه تدوین کرد و به دنبال آن می‌توانیم برنامه پنج ساله شهرداری را ببینیم این خود یک احکام نظارتی است و شورا براساس برنامه پنج ساله می‌تواند نظارت کند.

کاندیدای شورای شهر پنجم اضافه کرد: در طول این سال‌ها بیش از 11 برنامه تدوین شد ولی کدامیک از آنها مورد ارزیابی قرار گرفت تا مشخص شود اهداف آنها محقق شده است؟.

نوذرپور به هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: این مساله بسیار مهم است که باید در حمل و نقل، مدیریت پسماند، فضای سبز و مدیریت اداری  اجرا شود. هوشمندسازی به شفاف‌سازی کمک می‌کند. همچنین باید به تولید اطلاعات کمی نیز توجه کنیم تا با تحلیل آنها بدانیم در چه وضعیتی قرار داریم. مساله بعدی که باید به آن توجه شود، ایجاد سازو کار موثر برای شورایاری‌هاشت.  باید برنامه‌ای تدوین شود تا براساس آن بودجه‌های محلات را به شورایاری‌ها بدهیم.

کاندیدای شورای شهر پنجم در مورد نواقص قانونی مربوط به شورایاری‌ها عنوان کرد: در این زمینه مشکلات قانونی داریم که باید اصلاح شوند ولی از همین ظرفیتی که وجود دارد باید در شورا استفاده شود.

نوذرپور در مورد اولویت‌های شورای پنجم عنوان کرد: دستگاه‌های متولی شهری موظف به ارائه برنامه‌هایشان به شورای شهر هستند ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است. در مجموع دادن اطلاعات به مردم و رسانه‌ها به اعضای شورای شهر کمک می‌کند تا با دست بازتری مدیریت و نظارت را انجام دهند.

نظارت ضعیف وزارت کشور بر شورا و شهرداری تهران

علی نوذرپور در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که نظارت وزارت کشور بر مدیریت شهری تهران چگونه بوده است؟ گفت: در برخی از قوانین وزارت کشور در خصوص شهرداری‌ها، کلانشهر تهران به عنوان یک استثناء در نظر گرفته شده است. این اتفاق در سه دهه اخیر وجود داشته و مربوط به دوره مدیریت فعلی شهر نیست.

وی افزود: شهرداری تهران به واسطه وزن اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که داشته است. توسط وزارت کشور برایش جایگاه خاصی قائل شده‌اند. اما در حوزه‌هایی که باید نظارت دولت بر شورا و شهرداری اعمال می‌شد متاسفانه در خصوص تهران، توسط وزارت کشور این نظارت ضعیف بوده است. برای مثال در مورد کاهش تعداد سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری‌ها هر چند که تهران در این خصوص به عنوان یک استثناء مد نظر قرار گرفته شده اما باید اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران برای تصویب به وزارت کشور ارسال می‌شده که این اتفاق نیفتاده است. در حقیقت در این مورد نظارت وزارت کشور ضعیف بوده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار