تابناک تهران - محمد مهدی تندگویان در گفت و گو با تابناک تهران گفت: " برای بحران های تهران باید سازمان مدیریت بحرا تجهیز شود و همچنین تمام بازیگران مؤثر در این عرصه در یک راستا و هماهنگ عمل کنند، چراکه کارآمدی پایین، نتیجه عدم هماهنگی میان بازیگران عرصه مدیریت بحران است."
کد خبر: ۴۲۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 17 May 2017
با هر حادثه ای به یاد می آوریم ایران یکی از ١٠ کانون حادثه‌خیز در جهان است که از ٤٣ نوع حادثه شناخته‌شده در جهان، ٣٣ نوع آن را در ایران شاهد بوده یا خواهیم بود 
 
یک سال طوفان و سال بعد سیلاب و سال گذشته نیز پلاسکو به یادمان آورد در بخش مدیریت بحران این شهر کاستی هایی وجود دارد. با یادآوری این کاستی ها تن و بدنمان هم می لرزد که اگر در تهران زلزله ای بیاید چه خواهیم کرد. هنوز قانون مدیریت بحران تعیین تکلیف نهایی نشده است. 
کارآمدی پایین، نتیجه عدم هماهنگی میان بازیگران عرصه مدیریت بحران
اجرای قانون مدیریت بحران کشور در مرحله آزمایشی است و تازمانی که لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه به عنوان قانون دایمی تعیین تکلیف شود این قانون آزمایشی ملاک مقابله بابحران در کشوری خطرپذیر است.

سابقه قانون مدیریت بحران و درج آن در کتاب‌های قانونی به سال ۸۷ باز می‌گردد، که هنوز به شکل آزمایشی در حال اجراست و تا پایان سال ۹۶ ادامه خواهد داشت تا در این مدت لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه به عنوان قانون دائمی تعیین تکلیف شود.

عرصۀ مدیریت بحران بازیگرانی دارد که برخی بیشتر نمود دارند و برخی کمتر؛ ولی باید اذعان کرد که این بازیگران تقریبا وسعتی به اندازۀ کل نهادهای حکومتی دارند از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی گرفته تا نیروهای مسلح و سایر نهادهای عمومی‌غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و در نهایت بخش خصوصی. برخی بازیگران اصلی‌تر عرصۀ مدیریت بحران عبارتند از: پلیس، آتش نشانی، اورژانس 115 و بیمارستان‌ها، جمعیت هلال احمر و به ویژه سازمان امداد و نجات آن، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نیروهای مسلح.

شاید اولین و مهمترین مشکل این سازمان، مشکل ساختاری آن است، قرار نبوده و نیست که سازمان مدیریت بحران متولی اجرای وظایف تک تک بازیگران این عرصه باشد، بلکه قرار بوده این سازمان نقش سیاستگذار و هماهنگ‌ کنندۀ این سازمان‌ها را ایفا کند. امر مهمی‌که به دلایل متعدد تا کنون نتوانسته در عرصۀ عمل محقق شود.

محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره عدم هماهنگی تمام بازیگران در مدیریت بحران گفت: "مهم تری کمبود مدیریت بحران عدم هماهنگی میان متولیان این سازمان است، کسانی که باید برای مدیریت بحران با هم یکدست باشند اما اینگونه نیست."
 
وی ادامه داد: "اگر قرار باشد این روند ناهماهنگی ها ادامه داشته باشد هیچ وقت شهرداری تهران نمی تواند در مدیریت بحران موفق باشد."

تندگویان با اشاره به تنها راهکار حل این مشکل اظهار کرد: "تنها راه حل این مسئله این است که لیست کاملی از متخصصین مفید برای مدیریت بحران در اختیار شورای شهر قرار بگیرد، تا با بررسی های اعضا و سیاست گذاری های دقیق مدیریت بحران کارآمدی داشته باشبم."

وی همچنین افزود: "در گام بعدی نیز باید لیست سازمان هایی که با شهرداری برای هماهنگی مدیریت بحران همکاری نمی کنند تهیه شود و برخورد لازم صورت گیرد."

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران دراره دیگر کاستی های مدیریت بحران تصریح کرد: "برای کارآمدی و کاهش کمبود ها و ضعف های مدیریت بحران، باید در زمان های آرام مانورهای سخت اجرا شود و کاستی ها و ضعف ها بررسی و تصحیح شوند."

وی همچنین با اشاره به مشکل کمبود تجهیزات مدیریت بحران بیان داشت: "یکی دیگر از مشکلاتی که سازمان مدیریت بحران با آن رو به روست و خود دلیل برخی عدم کارآیی هاست، کمبود جهیزات است که باید رفع شود."

تندگویان در پایان تأکید کرد: "قطعا برای مدیریت بحران های تهران باید این سازمان تجهیز شود و همچنین تمام بازیگران مؤثر در این عرصه در یک راستا و هماهنگ عمل کنند."

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار