نخستین فروند از چهار فروند هواپیمای ATR (ای تی آر) که قرار است امروز در فاصله زمانی 4 دقیقه ای وارد ناوگان هوایی کشور شوند، هم اکنون در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. نخستین هواپیمای ATR در مهرآباد به زمین نشست/ ورود 7فروند هواپیمای نو به کشور در 5 ماه
کد خبر: ۴۲۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 17 May 2017
این هواپیماها روز گذشته در فرودگاه بلانیاک شهر تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به طور رسمی تحویل داده شدند.
ایران ایر 20 فروند هواپیمای ای تی آر 72 نفره خریداری کرده که 4 فروند آن امروز ( 27اردیبهشت ماه) بتدریج وارد ناوگان هوایی ایران ایر می شود.
سازمان هواپیمایی کشوری روز سه شنبه (دیروز) گواهینامه های این هواپیماهای کوچک مسافری را برای پرواز در مسیرهای داخلی صادر کرد.
برای انتقال این هواپیماها و انجام روند اداری تحویل به ایران ایر، «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر 3 روز پیش و گروه کارشناسی فنی و خلبانی این شرکت از چند هفته پیش در شهر تولوز فرانسه حضور داشته اند.
با تحویل این 4 فروند هواپیمای ای تی آر (شرکت زیرمجموعه ایرباس) در مجموع پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان که با تلاش دولتمردان دولت تدبیر و امید محقق شد 7 فروند هواپیمای نو و با فناوری روز از معتبرترین شرکت های هواپیماسازی جهان وارد ناوگان هوایی کشور شد. 
فقط دو ماه پس از اجرایی شدن برجام (دی ماه 1394)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی در اسفند ماه 1394 به کشور فرانسه رفت و در این سفر پیش قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس بین شرکت ایران ایر و شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه منعقد شد.
با نهایی شدن این قرارداد، نخستین فروند از هواپیماهای 321 خریداری شده از ایرباس در اواخر دی ماه 1395 وارد ناوگان هوایی ایران ایر شد. پس از آن یک فروند هواپیمای 330 در اسفند ماه 1395 و یک فروند دیگر از این نوع در پنجم فروردین ماه سال 1396 وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پروازهای خود را آغاز کنند. 
امروز با ورود چهار فروند هواپیمای ای تی آر به ناوگان هوایی ایران ایر، در مدت 5 ماه هفت فروند هواپیمای نو و مدرن وارد ناوگان هوایی این شرکت شده که جان تازه ای به ناوگان قدیمی هوایی کشور بخشیده است.
علاوه بر قراردادهای امضا شده با شرکت های ای تی آر و ایرباس ، همزمان قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ با شرکت هواپیماسازی بوئینگ امریکا در تهران منعقد شد و نخستین فروند آن در سال 2018 به ایران ایر تحویل داده می شود.
ارزش قرارداد خرید این 200 فروند هواپیمای نو کمتر از 18 میلیارد دلار است که ایران ایر همه آنها را به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری کرده است تا همه آنها در مدت 15 سال آینده به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شوند.
«اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در گفت وگو با ایرنا درباره ورود 4 فروند هواپیمای ای تی آر گفت که این چهار فروند امروز وارد ناوگان هوایی کشور می شوند.
وی افزود: این چهار فروند با ریجسترEP-ITAو BCD وارد کشور می شود که پس از سوختگیری در فرودگاه آتن یونان در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین می نشینند.
وی گفت: تمام پیش پرداخت های مورد نیاز این 4 هواپیما به شرکت ای تی آر پرداخت شده و 15 تا 20درصد مبلغ 400 میلیون دلاری آن توسط ایران و مابقی 80 تا 85 درصد آن از طریق فاینانس خارجی تامین می شود.
شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR در سال1981 و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ایرباس و Leonardo شکل گرفت.
ای ‌تی ‌آر 72 هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان ‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت 1500 تا 1600 کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند. شرکت ایران ایر در نظر دارد از این هواپیماها برای پرواز به فرودگاه های نزدیک استفاده کند.
این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.
از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.
سری 600 ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5 درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.
موتور هواپیماهای ATR توسط یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از مدرن ترین و ایمن ترین موتورهای هواپیماهای دینا را تولید می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار