نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران گفت: پارلمان و مدیریت شهری باید آنقدر تقویت شود و زیرساخت‌های لازم و کافی را داشته باشد که تبدیل به قوه چهارم نظام شود.
کد خبر: ۴۲۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 17 May 2017
تنها 3 روز دیگر باقی مانده تا مردم برگ دیگری از سرنوشت چهار سال آینده شهر و کشور را به صندوق های رأی بیندازند؛ هرچه به این روز نزدکتر می شویم نیز تب و تاب و بازار انتخابات هم داغ‌تر می‌شود اما در میان جمع کثیر نامزدهای شورای اسلامی شهر تهران که قرار است 29 اردیبهشت با یکدیگر رقابت کنند افرادی هستند که ید طولایی در حوزه مدیریت شهری دارند و با کوله باری از تجربه فرصت را برای کمک به بهبود وضعیت شهر و زندگی شهروندان غنیمت شمرده اند.
 
فرهادی یکی از افرادی است که 20 سال از عمر خود را در حوزه مدیریت شهری، امور فرهنگی، کارهای اجرایی و پژوهشی گذرانده و کارنامه قابل توجهی در حوزه مدیریت شهری از جمله معاونت شهرسازی منطقه، قائم‌مقام منطقه 12 و شهردار منطقه 14 و در حال حاضر نیز قائم‌مقام حوزه معماری و شهرسازی تهران، دارد.
 
درباره انگیزه حضور خود در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: براساس تجربه‌ای که در سالیان گذشته در حوزه مدیریت شهری کسب کرده‌ام برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی و شهرسازی دارم.
 
فرهادی با بیان اینکه بنده برای خود تحلیلی از اتفاقاتی که ابتدای انقلاب تاکنون در کشور افتاده است، دارم ادامه داد: انقلاب اسلامی بعد از تمامی اتفاقات آن از جمله قیام‌های سال 42 و اتفاقاتی که امام خمینی (ره) رقم زدند و همینطور رهبری مدبرانه و الهی ایشان باعث شد فاز اجتماعی بسیار خوبی در کشور ایجاد شود.
 
قائم‌مقام حوزه معماری و شهرسازی تهران، افزود: یکی از کلید واژه‌ها «فاز اجتماعی» است وقتی که یک جامعه در این فاز قرار می‌گیرد در آن جامعه تعهد ایجاد می‌شود. وقتی یک کشور در فاز فرهنگی قرار می‌گیرد در آن کشور تفکر و اندیشه و گفتمان و مفاهیم و موانع تولید می‌شود و همه اینها تبدیل به علوم انسانی می‌شود. وقتی که یک جامعه در فاز اقتصادی باشد در آن جامعه ثروت تولید می‌شود و همچنین اگر در فاز سیاسی قرار بگیرد قاعدتا قدرت تولید می‌شود اما سیاستی که محصول یک روند اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد؛ سیاست مردم سالار و شایسته‌سالار است که در کشور ما مردم‌ سالار دینی خواهد شد چراکه نظام ما،‌ نظام جمهوری اسلامی است. اگر خدای ناکرده در هر کدام از این حلقه‌ها آن بلوغ نسبی که باید اتفاق بیفتد، رخ ندهد یا مغفول باقی بماند قاعدتا سیاستی که تولید خواهد شد سیاست سالمی نخواهد بود و باعث بروز یکسری ناهنجاری‌های سیاسی و بیماری‌های سیاسی خواهد شد.
 
قائم‌مقام حوزه معماری و شهرسازی تهران گفت: کشورمان با حرکت‌های قبل از انقلاب که با رهبری امام خمینی (ره)، وحدت مردم و علما به پیروزی انقلاب منجر شد در فاز اجتماعی قرار گرفت و و تعهد فوق العاده عجیبی صورت گرفت؛ در هشت سال دوران دفاع مقدس نیز دیدیم که زرین تری برگه های فداکاری تاریخ کل کشور که از بی نظیر ترین صحنه ها بود، تولید شد.بنابراین ما یک سرمایه بزرگ اجتماعی را با انقلاب و جنگ تولید کردیم. جنگ اصلا پدیده خوبی نیست ولی با جنگ تحمیلی از تهدید، فرصت تولید کردیم و این فرصت تعهد اجتماعی است. لازم بود که ما بعد از این دوره برای نظام مقدس جمهوری اسلامی فرهنگ را ایجاد کنیم که بنده فکر می‌کنم در این مرحله یک مقدار بی‌مهری و بی‌توجهی شد و کشور رویکرد فرهنگی را بستر قرار نداد، در واقع به سمت یک رویکرد اقتصادی حرکت کرد و این رویکرد بدون آن فرهنگ انقلابی باعث شد اتفاقاتی رقم بخورد که قشر ارزشی جامعه ما بالاخره دچار آسیب‌هایی شود.
 
نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر در آن فضای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه به بلوغ کلی رسیده بودیم و جامعه به صورت یکدست پیش‌ می‌رفت در حوزه سیاسی نیز به بلوغ لازم می‌رسیدیم.
 
هنوز به بلوغ سیاسی و  مردم‌سالاری دینی مدنظر مقام معظم رهبری نرسیدیم
 
فرهادی با بیان اینکه هنوز به بلوغ سیاسی و مردم سالاری دینی که مدنظر مقام معظم رهبری است، نرسیده  ایم، تصریح کرد: سیاست‌زدگی از آسیب‌های جدی جامعه ما است و قطعا باید فکر جدی در این خصوص داشته باشیم.
 
وی تأکید کرد: متأسفانه سیاست ما با آن بلوغی که مدنظر انقلاب اسلامی بوده است و همچنین مردم‌سالاری دینی که از اهداف این نظام بوده خیلی فاصله دارد و همین مسئله و حلقه مفقوده فرهنگی باعث شد در فاز فرهنگی به شیوه‌ای عمل کنیم که منافع شخصی و گروهی را به منافع عمومی ترجیح دهیم که این امر نیز باعث فقر و تکاثر شد.
 
فرهادی افزود: بنابراین دهک‌های پایین‌ جامعه افزایش پیدا کرد و همه این موارد باعث ایجاد شکاف اجتماعی شد. محصول این آسیب نیز در تمامی بخش‌ها از جمله اجتماع، فرهنگ و اقتصاد قابل مشاهده است.
 
 
تحقق اقتصاد مقاومتی با بلوغ فرهنگی راحت‌تر بود
 
قائم‌مقام حوزه معماری و شهرسازی تهران ادامه داد: اگر ما در بحث فرهنگی به بلوغ کامل می‌رسیدیم قاعدتاً اقتصاد مقاومتی که مدنظر نظام و مقام معظم رهبری است محقق می‌شد.  مقام معظم رهبری بارها به لزوم فرهنگ اقتصاد اشاره داشته است و در سخنرانی‌ها نیز بارها گفته‌اند که چه بسا فرهنگ ارجح‌تر از اقتصاد است. اگر فرهنگ کار و اقتصاد داشته باشیم همه ما به کار اداری رجوع نمی‌آوریم و به سمت دیگر مشاغل کارآفرین پیش می‌رویم.
 
فرهادی افزود: متأسفانه در حال حاضر برخی افرادی که مسئولیت در دست دارند منافع گروهی و شخصی را به منافع عمومی ترجیح داده‌‌اند و این مسئله باعث شده مردم اعتمادشان نسبت به مسئولین کمتر شود و آن مشارکتی که باید در سطح جامعه داشته باشند، تحت‌الشعاع قرار گیرد. محصول ایجاد این فاصله نیز در آلودگی هوا، از بین رفتن محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی و همینطور مباحث اقتصادی کاملا مشهود است.
 
نامزد پنچمین دوره انتخابات شورای شهر تهران گفت: شهر جدا از کشور نیست و همه اعضای یک کشور با هم در کلان باید کار و فعالیت خود را داشته باشند و حتی در مقیاس محلی نیز این تعاملات باید صورت بگیرد.
 
وی با بیان اینکه نکات ضعف جدی در قوانین کلان داریم، تصریح کرد: حکومت ما یک حکومت تک ساختی است و کل کشور توسط یک دولت اداره می‌شود و عملاً‌ حکمرانی در آن صورت می‌گیرد بنابراین این ساختار باید خود را مقداری کوچکتر و چابک‌تر کند و این وقتی اتفاق می‌افتد که بتوان ترتیبی را در قوانین جا بیندازیم که سطح حکومت ملی از محلی جدا شود.
 
شهرداری و شورای شهر باید به چهارمین قوه نظام تبدیل شوند
 
فرهادی ادامه داد: از این رو ما از سطح حکومت محلی باید بتوانیم زیرساخت‌هایی را مهیا کنیم که این زیرساخت‌ها باعث تبدیل حکومت محلی به قوه چهارم نظام شود در واقع باید به دنبال تحقق این رویکرد باشیم. یعنی پارلمان و مدیریت شهری که شورا و شهرداری است باید آنقدر تقویت شود و زیرساخت‌های لازم و کافی را داشته باشد که تبدیل به قوه چهارم نظام شود. اگر این اتفاق بیفتد هم دولت چابک‌تر می‌شود و هم حکومت محلی مجبور می‌شود برای اداره شهرها و اموری که در دست دارد مشارکت بیشتر را مردم جلب کند تا بتوانند نقاط قوت بیشتری داشته باشد.
 
آسیبب جدی عدم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری متوجه دولت خواهد بود
 
وی افزود: اگر واگذاری اختیارات به محلات صورت نگیرد قطعا دولت زمین‌گیر می‌شود اگر دولت وظایف‌اش را در سطح ملی و محلی جدا نکند و مدیریت یکپارچه شهری رقم نخورد حتما دولت آسیب جدی خواهد دید.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار