نخستین برنامه جامع پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری سمندرهای در معرض تهدید ایران در راستای برنامه ملی حفاظت از سمندرها اجرا شد.
کد خبر: ۴۲۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 20 May 2017
 گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی همگام با برنامه‌های حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و انقراض در نخستین گام در برنامه جامع کشوری، پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری از سمندرهای ایران را در دستور کار قرار داد.

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی از اجرای موفق برنامه پایش و آماربرداری سمندر غارزی گرگانی، سمندر جویباری ایران، سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، آتشین و سمندر آذربایجان در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان خبر دارد.

مقدم گفت: با توجه به ظرفیت‌های قانونی پیش بینی شده در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور و لزوم اجرایی شدن برنامه عمل حفاظت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی استان و تعیین ردیف اعتباری مستقل جهت تأمین منابع و لزوم همکاری همه‌جانبه کلیه دستگاه‌های ذیربط برای عملیاتی شدن برنامه‌های مذکور، برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت سمندر کوهستانی لرستان تدوین و همچنین شیوه نامه اجرای آن به استانهای خوزستان و لرستان که از زیستگاه اصلی این گونه هستند ابلاغ شد. امید است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استانها اقدامات عاجلی در حفاظت از این گونه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در خصوص شناسایی و پایش زیستگاه‌های سمندر لرستانی در استان لرستان و خوزستان انجام شده و اجرای برنامه آماربرداری از زیستگاه‌های منتخب به زودی صورت خواهد پذیرفت.

مسعود ابراهیم تهرانی رئیس گروه خزندگان و دوزیستان گفت: از میان ۷ گونه سمندرهای ایران، ۴ گونه آن در معرض تهدید هستند و در مورد سایر آنها نیز اطلاعات پراکنده‌ای وجود دارد. از این رو با هدف حفاظت از نسل این جانوران گروه کارشناسی خزندگان و دوزیستان با همکاری کارشناسان استانی به جمع‌آوری اطلاعات دقیق پراکنش گونه و بررسی و ارزیابی زیستگاه‌ها اقدام نموده و با بررسی پوشش گیاهی و چگونگی وضعیت چشمه‌ها و برکه‌ها و عوامل تهدید کننده، نسبت به آماربرداری سمندرها اقدام کردند.

تهرانی افزود: متأسفانه عمده‌ترین تهدید معطوف به تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها و برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد. البته ناآگاهی و عدم شناخت از وضعیت سمندرهای ایران برای جوامع بومی یکی از علل بروز چنین رفتارهایی است. آموزش و اطلاع‌رسانی در زیستگاهای سمندرهای ایران که در برنامه‌های آتی دفتر حیات وحش است در دستور کار قرار دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار