تابناک تهران - رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران، در گفت و گو با تابناک تهران درباره باغستان های تهران گفت: "تهران در گذشته انارستان های بسیاری داشت که حالا دیگر در زیر ساختمان ها مدفون شدند، این روزها دیگر بسیاری از باغستان های تهران تغییر کاربری دادند، و باقی مانده این باغات هم دیگر در معرض خفگی قرار دارند."
کد خبر: ۴۲۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰ 20 May 2017
تهران، جهنمی است که هیچ کسی نمی‌تواند در آن زندگی کند، تهران نه چنارستان و نه انارستان، بلکه دودستان است، در 227 سال گذشته، در تهران سه باغ مهم و بزرگ ایجاد شدند که 167 سال نخست صرف نگهداری یا توسعه و ایجاد این باغ‌ها و 60 سال بعد، برای تخریب این باغ‌ها صرف شد. اکنون نیز در دوره‌ی سوم تخریب باغ‌ - شهرهای تهران، مانند باغ - شهر شمیران قرار داریم.
 
در زمان‌های گذشته، همه‌ی باغ‌های تهران در سفارتخانه‌های خارجی بودند؛ اما به‌محض این‌که مالکیت این باغ‌ها به ایرانی‌ها منتقل شد، تخریب این باغ‌ها نیز آغاز شد. در واقع، افزایش 15 برابری جمعیت در تهران باعث شد مردم نخست همه‌ی فضاهای خالی را تصرف کنند، سپس به سراغ باغ‌ها بروند.
 تهران دیگر انارستان ندارد /  باغات باقی مانده ی شهر در معرض خفگی
دومین نقشه‌ی تهیه‌شده در تهران که 20 سال بعد توسط "کرشیش" تهیه شد، نشان می‌دهد که در این 20 سال، نخستین باغ - شهر تهران چگونه تخریب شده است. در واقع، بیشتر فضاهای خالی و باغ‌های شهر، زیر ساخت ‌و ساز نابود شدند.
 
محمدحسین بازگیر، رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران، در گفت و  گو با خبرنگار تابناک تهران درباره باغستان های تهران گفت: "این روزها دیگر بسیاری از باغستان های تهران تغییر کاربری دادند و تبدیل به برج ها و ساختمان های مسکونی شدند، و باقی مانده این باغات هم دیگر در معرض خفگی قرار دارند."
 
وی ادامه داد: "تهران در گذشته انارستان های بسیاری داشت که حالا دیگر در زیر ساختمان ها مدفون شدند، و تنها تعداد اندکی از آن درختان انار باقی ماندند."
 
بازگیر با اشاره به وضعیت درختان چنار ولیعصر اظهار کرد: "نه تنها انارستان ها و توستان ها که دیگر با وجود ساختمان سازی ها و کانال سازی های پایتخت که باعث خشک شدن ریشه درختان چنار شده، شاهد از بین رفتن این چنارهای خیابان ولیعصر هم هستیم."
 
وی درباره قانون حفاظت از این باغات شهری بیان داشت: "طبق قانون تصویب شد که شهرداری تهران وظیفه ی حفظ و حراست باغات شهری، و شورای شهر تهران وظیفه نظارت بر کار شهرداری را داشته باشند."
 
رئیس حفاظت محیط زیست استان تهران، در پایان گفت: "طبق این قانون شهرداری هیچ کاری بدون تأیید شورای شهر نمی تواند نجام دهد."
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار