رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با تکمیل ظرفیت کاروانهای حج تمتع ۹۶ آموزش حجاج از ماه مبارک رمضان آغاز می‌‌‌شود، گفت: آموزش کارگزاران حج امسال شامل مدیران هتلها، کاروانها ، آشپزخانه‌ها و پزشکان حج هم اکنون در استانها در حال انجام است.
کد خبر: ۴۲۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ 23 May 2017
حمید محمدی درباره فراهم سازی مقدمات اعزام زائران ایرانی به حج تمتع 96 اظهار کرد: کارشناسان حوزه مسکن، تغذیه و تدارکات سازمان حج و زیارت با حضور دو ماهه در کشور عربستان و تلاش جدی توانستند امکانات بسیار خوبی را برای حجاج ایرانی فراهم آورند.

وی در رابطه با ثبت‌نام از واجدین تشرف به حج سال جاری توضیح داد: ثبت نام نهایی کاروانهای حج تمتع از 23 اردیبهشت به مدت پنج روز برای کسانی که ودیعه حج خود را تا مبلغ 10 میلیون تومان تکمیل کرده بودند، انجام شد و از روز 30 اردیبهشت ماه فرآیند تکمیل ظرفیت کاروانها آغاز شد که دارندگان اسناد ودیعه‌گذاری حج تا پایان آبان ماه سال 85 می‌توانند برای نام‌نویسی در ظرفیتهای خالی کاروانهای حج اقدام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: واجدین شرایط تشرف به حج سال جاری می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی در سراسر کشور و یا با مراجعه به سامانه HAJ96.HAJ.IR برای نام نویسی در کاروانهای حج سال جاری اقدام کنند.

محمدی ضمن تاکید بر اینکه دارندگان اسناد اولویت دار حج تمتع 96 هر چه سریعتر برای نام نویسی در کاروانهای حج اقدام کنند، گفت: با تکمیل کاروانهای حج آموزش حجاج نیز آغاز خواهد شد.

وی درباره احتمال اعلام اولویتهای جدید برای نام نویسی در کاروانهای حج، اظهار کرد: استقبال زائران برای نام نویسی در کاروانها رضایت بخش بوده و به‌نظر می‌رسد با روند جاری طی روزهای آینده ظرفیت کاروانهای حج تکمیل شود و عملاً برنامه‌های آموزشی و معاینات پزشکی حجاج آغاز شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره زمان آغاز برنامه‌های آموزشی حج نیز اظهار کرد: برنامه‌های آموزشی حجاج از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود اما آموزش کارگزاران حج شامل مدیران مجموعه و کاروانها، مدیران آشپزخانه‌ها و همچنین پزشکان حج هم اکنون هم در استانها و هم به‌صورت متمرکز در حال اجرا است.

محمدی افزود: آموزشهای زائران در حوزه مسائل اجرایی و دانستنیهای سفر و ویژگیهای حج امسال از جمله گرمای هوا و ازدحام جمعیت که زائران با آن مواجه خواهند بود و همچنین مسائل فرهنگی کاملاً مدون شده که این مسائل در جلسات آموزشی کاروانها و همچنین همایشهای متمرکز به زائران آموزش داده خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به برخی نگرانیهای زائران اظهار کرد: موضوع حج بر اساس نظر مسئولین ارشد نظام مجزا از روابط سیاسی ما با کشور عربستان دنبال شده و بر این اساس راهکارهای اجرایی برای رفع نگرانی های حجاج دیده شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: به‌عنوان مثال یکی از دغدغه‌های مردم، سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری ازدحام جمعیت به‌خصوص در ایام تشریق در منا و جمرات بوده که برای اینگونه موارد جدای از برنامه ریزیهای عربستان ما هم به‌طور ویژه برنامه‌ریزی کرده‌ایم به‌گونه ای که عزیمت کاروانها از منا به جمرات کاملاً برنامه‌ریزی شده و زمان بندی شده باشد.

محمدی ادامه داد: امسال جدول زمان بندی را تنظیم کرده‌ایم و بر اساس این جدول زمانی عزیمت زائران از منا به جمرات ممکن است تا بعدازظهر روز دهم به‌طول بیانجامد بگونه‌ای که عزیمت زائران ایرانی به جمرات با زمان ازدحام جمعیت زائران دیگر کشورها تلاقی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه زمان‌بندی جدیدی نیز برای ذبح قربانی در نظر گرفته شده که متناسب با عزیمت کاروانها به جمرات صورت می‌گیرد که زائران به‌تدریج و بر اساس یک برنامه زمان بندی شده اقدام کنند که با این تدابیر امیدواریم حجاج در کمال آرامش و آسایش و رفاه و امنیت، حج خود را بجا بیاورند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار