رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ازاتمام پروژه مطالعاتی " آسیب شناسی کیفیت ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهر تهران و راهکارهای ارتقای آن" خبر داد.
کد خبر: ۴۴۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 14 June 2017
بابک نگاهداری در پایان جلسه بررسی پروژه خاتمه یافته "آسیب شناسی کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران و ارائه راهکار برای ارتقاء آن" گفت :  "بالا بودن تراکم جمعیتی در شهر تهران به ویژه در محدوده محلات فرسوده و همچنین وجود مشکلات محیطی ـ کالبدی، عملکردی، ترافیکی و محیط زیستی، سبب شده است که این محدوده ها از شهر به یکی از آسیب پذیرترین محدوده ها در شهر تهران بدل شوند."

از سویی دیگر تمرکز بر افزایش تعداد ساخت و سازها در این محلات در قالب سیاست های تشویقی مدیریت شهری، نه تنها سبب بهبود وضعیت کیفیت سکونت در این نواحی از شهر نشده، بلکه با کاهش چشمگیر کیفیت ساخت و ساز، سبب کاهش کیفیت ایمنی بافت و همچنین کیفیت زندگی نیز شده است . 

وی عنوان کرد : "مشکل کیفیت پایین ساخت و ساز در کشور و بطور ویژه در بافت فرسوده باعث شده است در سالهای اخیر نهادهای متولی تلاش خود را  بر استفاده از ابزارهای قانونی برای ارتقاء کیفیت ساخت و ساز متمرکز کنند. اما تاکنون و در عمل این اقدامات نتوانسته تاثیر قابل ملاحظه ای در بهبود کیفیت ساخت و ساز داشته باشد."

نگاهداری تصریح کرد : "گذار از روند فعلی به روند مطلوب نیازمند آسیب شناسی مبتنی بر واقعیات از تمامی مراحل فرایند ساخت و ساز به همراه کنشگران دخیل در فرآیند ساخت و ساز دارد. ارزیابی مدیریت ساخت و سازهای بافت فرسوده نیازمند مدلی است که بتواند تصویر مناسبی از وضعیت ساخت و سازهای این بافت ارائه دهد."

رئیس مرکز مطالعات خاطر نشان کرد : "در طرح مطالعاتی که به منظور آسیب شناسی کیفیت ساخت و ساز در بافت های فرسوده تعریف و انجام شد، بناها و ساختمان های در حال ساخت محلات بافت فرسوده مناطق ۱۴ و ۱۷ به عنوان دو منطقه نمونه، مورد ارزیابی کیفیت قرار گرفتند."

وی افزود : "در طراحی مدل ارزیابی مدیریتی ساخت و ساز در بافت فرسوده از راهنمای PMBOK شامل حوزه‌های دانش و گروه‌های فرایندی استفاده شد. فراهم آوردن چارچوب جامع برای ارزیابی، به روز بودن، قابلیت استفاده برای اغلب پروژه‌ها و نگاه فرایند محور از مهمترین دلایل انتخاب این استاندارد به شمار می‌روند. ضمن اینکه این استاندارد شناخته شده‌ترین استاندارد بین‌المللی در زمینه مدیریت پروژه محسوب می‌شود."

نگاهداری گفت : "در این پروژه کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران در ۵ گروه فرآیندی آغازین، برنامه ریزی، اجرا، نظارت و کنترل و اختتام مورد ارزیابی قرار گرفت. حوزه دانشی مدیریت پروژه از جمله مدیریت محدوده، منابع اجرایی، زمان، منابع مالی، کیفیت، منابع انسانی، ارتباطات، ریسک، تدارکات، ذی نفعان، HSE و یکپارچگی مورد بررسی قرار گرفت، برای این حوزه‌های دانش، ۴۲ معیار و ۶۶ زیر معیار تدوین شده است. در زمینه نحوه امتیازدهی نیز از مدل PEM الگوبرداری شده است، در این راستا برای هر یک از زیرمعیارها یک برگه ارزیابی (Assessment Sheet) طراحی شده است."

وی اضافه کرد : "در حوزه فرآیندی پروژه ها در آغاز پروژه ها با امتیاز ۴۷ درصد عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروه های فرایندی داشتند، در این میان حوزه نظارت و کنترل با امتیاز ۳۶ درصد عملکردی پایین تری نسبت به بقیه گروه ها داشت. در حوزه های دانش مدیریت یکپارچگی، منابع اجرایی و محدوده به ترتیب با ۴۹، ۴۷ و ۴۶ درصد بالاترین امتیاز را کسب کردند، مدیریت HSE، ارتباطات و کیفیت به ترتیب با ۱۴، ۲۴ و ۳۱ امتیاز کمترین امتیاز را کسب کردند."

براساس این آسیب شناسی ریشه‌یابی از چالش‌ها و مسائل کیفیت ساخت و ساز در حوزه‌های محیطی، حقوقی، اقتصادی، اجرایی، مدیریتی، و فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت و برنامه راهبردی به همراه راهکارهای لازم جهت ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران به همراه برنامه زمانی و نهاد متولی ارائه شد.

اولویت بندی از برنامه های اقدام  برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران صورت گرفت و در این مطالعه برای اثرگذاری بیشتر اقدامات شهرداری تهران در زمینه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، راهنمای ارتقای کیفیت فرآیند ساخت‌وساز در بافت فرسوده شهر تهران بهمراه برنامه پیاده سازی نظام کنترل و نظارت در سطح سازمانی و اجرائی تدوین شده است.
منبع: مهر
برچسب ها: بافت فرسوده ، تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار