دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: حل بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و مذاکرات سیاسی و رسیدن به توافقات سوری - سوری با ضمانت بین المللی می تواند چاره ساز باشد.
کد خبر: ۴۴۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 19 June 2017
 سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی در ششمین گردهمایی کانون داروسازان بسیجی کشور در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران اظهار کرد:

به حول و قوه الهی ائتلاف ایران، روسیه، سوریه، عراق، حزب الله لبنان در تثبیت حکومت سوریه و انهدام وسیع گروه های تروریستی در عراق و سوریه تا کنون پیروز شده است؛ موصل در مرحله آزادسازی کامل است و نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق به مرزهای سوریه رسیده اند و احتمالا تا پایان سال وضعیت عراق تثبیت خواهد شد.

سرلشکر صفوی با تحلیل بحران های ژئوپلیتیکی غرب آسیا با تأکید بر بحران سوریه، اضافه کرد: به ندرت می توان در مقیاس جهانی، منطقه ای را مانند غرب آسیا پیدا کرد که در آن لایه های ژئواکونومیک، ژئوکالچر، ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بر هم منطبق باشد.

وی به برخی از خصوصیات منطقه غرب آسیا اشاره کرد و افزود: ناپایداری ساختارهای سیاسی(دولت های) منطقه در افغانستان، آسیای میانه و قفقاز و وجود نظام های دیکتاتوری فاقد مشارکت مردمی در حکومت(دموکراسی) رژیم های پادشاهی و امیرنشین جنوب خلیج فارس، همچنین وابستگی تعداد زیادی از این کشورها به قدرت های فرامنطقه ای در کنار پیروزی انقلاب کبیر اسلامی و به هم ریختن معادلات سیاسی منطقه ای و جهانی از خصوصیات حائز اهمیت منطقه غرب آسیاست.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، ادامه داد: بحران ها سرچشمه و انواع مختلفی دارد و از لحاظ کارکردی منجر به خروج سیستم از حالت تعادل و بروز اخلال در وضعیت عادی و فرآیندهای فضای جغرافیایی زیستگاه انسان ها می شود و منطقه غرب آسیا مورد هدف قدرت های بزرگ آمریکا، روسیه، اروپا، هند و چین قرار گرفته است، این منطقه دارای گسل های استراتژیک است و در مرحله بحران ژئوپلیتیکی به سر می برد.

سرلشکر صفوی، ائتلاف آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، برخی از کشورهای اروپایی (مانند انگلستان) کشورهای ترکیه، اردن، امارات و قطر و ائتلاف ایران، روسیه، عراق، سوریه و لبنان را از بازیگران منطقه غرب آسیا دانست .

وی در ادامه به اهداف قدرت های غربی به رهبری آمریکا و صهیونیسم و برخی از کشورهای عربی در طراحی بحران های ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: هدف قدرت های غربی به رهبری آمریکا و صهیونیسم در طراحی بحران ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا ناامن کردن و بی ثبات کردن دولت های منطقه غرب آسیا خصوصا دولت های محور مقاومت و همچنین تجزیه احتمالی کشورهای عراق، سوریه، لیبی، یمن و در دراز مدت عربستان سعودی و تسلط بر این واحدهای کوچک سیاسی است.

وی افزود: از دیگر اهداف طراحی بحران ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا می توان به ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی و غفلت ملت های اسلامی از آزادی قدس شریف و فلسطین اشغالی و همچنین فروش سلاح و تجهیزات به دولت های منطقه و در نتیجه تصاحب بخش عمده ای از دارائی های آنان ، اشاره کرد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با تبیین اهداف و اقدامات آمریکا در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: محوریت آمریکا با ظرفیت سازمان ملل و شورای امنیت، مدل ویژه ای را برای ساختار حکومتی و حاکمیتی سوریه تعقیب می کند و این محوریت بدنبال دمکراسی سازی در سوریه نیست؛ ضمن اینکه قبلا مانع روند حداقلی دمکراسی سازی در افغانستان،عراق، لبنان، شورای همکاری خلیج فارس، مصر، سودان، سومالی، اتیوبی، لیبی شده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا توضیح داد: محوریت آمریکا همه زیر ساخت های حیاتی عرصه های دولت - ملت سوریه را در پنج سال گذشته نابود کرده است و بخاطر اولویت قراردادن رژیم صهیونیستی، نابودی صددرصدی ارتش در کانون تمرکز امریکاست.

وی اظهار کرد: در حقیقت آمریکا می خواهد به دولت - ملت سوریه تکلیف بدهد و تکلیف بخواهد چون باید تعهد اجراء بدهند درحالیکه در طرف تروریست ها و بانیان تروریست ها کسی مسئولیت نخواهد پذیرفت و مطابق این برنامه قرار هم نیست مسئولیت بپذیرند.

سرلشکر صفوی با اشاره به توان مستشاری جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه و تلاش ایالات متحده در تضعیف ائتلاف ایران ، روسیه - سوریه و عراق و حزب الله گفت: محوریت امریکا بدنبال تقلیل نقش آفرینی ائتلاف ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله است و بدنبال آن است تا توان ائتلاف را تضعیف و از نابودی تروریست ها در این مقطع زمانی با راهبرد سیاسی جلو گیری کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار