روستای «فشتکه»، از توابع بخش خمام، به‌عنوان «روستای ملی حصیر» کشور ثبت ملی شد. ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از ۱۶ کشور تولیدکننده‌ حصیر به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۴۴۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 24 June 2017
سلمان شاه‌محمدی - معاون صنایع‌دستی استان گیلان، اظهار کرد: به‌منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری امسال به‌عنوان ”اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال"، توجه به ظرفیت‌های جوامع روستایی و جهت‌دهی آن‌ها به‌سوی افزایش نرخ اشتغال و تولید در دستورکار اداره‌کل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه روستاها توان مناسبی برای اجرای طرح‌های اقتصادی زودبازده با قابلیت خوداتکایی دارند، صنایع‌دستی را رکنی اثرگذار در تحقق این مهم عنوان کرد و افزود: در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع‌دستی مرسوم است و مواد اولیه آن به‌صورت طبیعی تأمین می‌شود.
 
شاه‌محمدی حصیر را شاهدی برای این ادعا خواند و گفت: از صنایع‌دستی مهم برخی روستاهای گیلان که به‌ویژه در پاییز و زمستان رایج‌ است یکی حصیربافی است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک است که در زبان محلی”لی" خوانده می‌شود و در حاشیه روستای فشتکه می‌روید.
 
وی فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری خواند و بیان کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری، این ثبت‌ملی به‌انجام رسید.
 
شاه‌محمدی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت‌های بزرگی در قالب نمایشگاهی و کارگاهی انجام می‌دهند افزود: به‌یقین، تلفیق جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای فشتکه با توانمندی‌های حوزه صنایع‌دستی موجب حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و رغبت بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.
 
گفتنی است، ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از 16 کشور تولیدکننده‌ حصیر به‌شمار می‌رود. پیشینه‌ تاریخی این تولیدات در ایران نشان می‌دهد که استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند. امروزه کاربرد حصیر در ظروف، بیشتر از کاربری اصلی آن یعنی زیراندازها، با استقبال علاقه‌مندان به صنایع‌دستی مواجه شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار