بعد از سالها که آمار معتاان کشور روی عدد یک میلیون و 350 هزار نفر ثابت مانده بود، سرانجام امروز آمار جدید معتادان اعلام شد که حاکی از رشد 2 برابری دارد.
کد خبر: ۴۴۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 25 June 2017
امروز در شرایطی پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود تعداد معتادان بر اساس آخرین شیوع شناسی را 2 میلیون و 800 و 8 هزار نفر اعلام کرد که این آمار در گذشته یک میلیون 350 هزار نفر بود.
 
آمار یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد مربوط به شیوع شناسی سال 90 بود و حالا افشار در نشست خبری خود با اعلام رسیدن عدد به 2 میلیون و 800 هزار نفر، خبر از کاهش اعتیاد در کشور داده است.
 
رئیس کار گروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین آمار شیوع و وضعیت اعتیاد در کشور گفت: تا پیش از این، آخرین آمارها مربوط به سال ۹۰ بود که بر اساس آن یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر را در بر می‌گرفت. از همین رو ستاد با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان مواد، آمارها را به روز رسانی کرد.
 
وی با بیان اینکه در سال ۹۰ چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شده که یکی از آنها پیمایش خانه‌به‌خانه بود، گفت: سی هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه‌برداری واقع شده بودند که افراد بین ۱۵ تا ۶۵ ساله‌ را شامل می‌شد.
 
پرویز افشار افزود: با توجه به سیاست‌های ستاد و نگاه حداقلی، رقم یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر مقبول افتاده بود که با توجه به قدیمی شدن آمارها، احتیاج به بروز رسانی داشت.
 
وی با بیان اینکه امسال این آمارگیری با حجم نمونه ۶۰ هزار نفر در شهر و روستا دنبال شد و میزان شیوع مصرف ۵٫۳ محاسبه شد، گفت: این آمارگیری بین افراد ۱۵ تا ۶۴ سال صورت گرفته و نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور ما وجود دارند که همین رفم نشان می‌دهد، رشد چندانی در مصرف موادمخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش هم روبه‌رو بوده‌ایم.
 
افشار با اشاره به تحقیق دیگری که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان انجام شد و عدد تقریبی ۳ میلیون نفر معتاد در آن به دست آمد، گفت: بر اساس همین آمارها، وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با هم جلساتی برگزار کرده و با تجیع آمارها، آمار مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه شد.
 
پایان پنهان کاری ها
 
مدتها بود که کارشناسان حوزه اعتیاد و جامعه شناسان به آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر که از سال 57 همواره عدد ثابت یک میلیون و 350 هزار نفر را نشان می داد، اعتراض داشتند.
 
انها این عدد را غیر واقعی میخواندند و ستاد مبارزه با موادمخدر را متهم به پنهان کاری می کردند. حال آمار جدید کمی به واقعیت نزدیک شده است.
 
البته مقامات ستاد مبارزه با موادمخدر همواره تاکید کرده اند که این آمار شامل افرادی می شود که مصرف مستمر موادمخدر دارند و آنهایی که مصرف تفننی دارند را شامل نمی شود.
برچسب ها: معتادان ، مواد مخدر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار