مروری بر روزنامه های پنجشنبه هشتم تیرماه؛
بازتاب توییت وزیر امورخارجه در مورد توصیه به آمریکا و پوشش سفر ظریف به اروپا در کنار انعکاس سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تحرکات اخیر آمریکا در سوریه، رنگ و بوی سیاست خارجی به پیشخوان مطبوعات امروز داده بود. دیگر موضوعی که مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفته، واکنش هایی است که نسبت به تصمیم ديوان عالي آمريکا، مبنی بر ضبط آثار باستانی ایران به درخواست قربانیان یک حادثه تروریستی ایجاد شده است.
کد خبر: ۴۵۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵ 29 June 2017
بیشتر روزنامه های امروز دو خط اصلی خبری هشدار و توصیه ایران به آمریکا را طی انتشار اظهارات علی شمخانی و محمد جواد ظریف پی گرفتند. اظهارات شمخانی در صفحه نخست بیشتر روزنامه های هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا دیده می شد. 
 
به گزارش «تابناک»، بازتاب توییت وزیر امورخارجه در مورد توصیه به آمریکا و پوشش سفر ظریف به اروپا در کنار انعکاس سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تحرکات اخیر آمریکا در سوریه، رنگ و بوی سیاست خارجه به پیشخوان مطبوعات امروز داده بود؛ هرچند روزنامه کیهان و آفتاب یزد، هیچ اشاره ای به این دو موضوع در صفحات نخست خود نکرده بودند! پس از سپری شدن یک روز از سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی در هفتم تیر 60 تنها چند روزنامه به بازتاب برنامه های برگزار شده در سالگرد این اتفاق پرداخته بودند.
 
روزنامه جمهوری اسلامی، گزارشی از مراسم مرتبط با این اتفاق در سراسر کشور را کار کرده و شرق گزارشی از گفته های فرزندان شهید بهشتی با عنوان «بهشتی که ما می شناختیم» را در صفحه اول خود جای داده است. روزنامه رسالت هم با انتشار سخنان آیت الله قدرت الله نجفی در سالگرد شهدای هفتم تیر، از زاویه ای دیگر به شخصیت شهید بهشتی پرداخته است.
 
دیگر موضوع داغ فرهنگی صفحات اول روزنامه های امروز، موضوع یغمای آثار تاریخی باستانی ایران در آمریکاست که بیشتر روزنامه های هر دو جریان سیاسی با وزنی مشابه مورد توجه قرار داده اند. 

تصویر و گفته های علی شمخانی و محمدجواد ظریف در صفحه نخست بیشتر روزنامه های پنجشنبه هشتم تیرماه به چشم می خورد. محمد جواد ظریف، روز گذشته در کنفرانس شوراي روابط خارجي اروپا، تحليل تازه‌اي از سياست بين‌الملل و تشخيص تروريسم در منطقه ارائه داد. او در اين نشست بر مسأله امنيت در خاورميانه و تلاش دولت‌ها براي خريد هنگفت سلاح تأکيد و نسبت به خريدوفروش امنيت در خاورميانه انتقاد کرد. سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اول روزنامه وقایع اتفاقیه با عنوان دلالی امنیت در خاورمیانه منعکس شده است.
 
روزنامه دولتی ایران اما دیدار ظریف با مسئولین اروپایی را با عنوان مذاکرات سازنده ظریف در اروپا در کنار تصویری از او در کنار نخست وزیر ایتالیا درج کرده است. این روزنامه گزارشی از دیدار وزیر امور خارجه با نخست وزیر ایتالیا را در شماره امروز خود منتشر کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) به دعوت دولت ایتالیا برای دیدار با مقامات این کشور از برلین به رم سفر کرد.


توصیه ظریف به آمریکایی‌ها

روزنامه ابتکار هم با چاپ توئیتی از محمد جواد ظریف، بخشی از صفحه نخست امروز خود با تیتر «توصیه ظریف به آمریکایی‌ها» را رنگ و بوی سیاست خارجی داده است.
توصیه ظریف به آمریکایی‌ها به جای سیاست‌های منجر به تقویت افراطی‌ها، به جنگ واقعی علیه آن‌ها بپیوندید.
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اخیر دادگاه عالی آمریکا در تایید ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان ۶ کشور اسلامی به آمریکا گفت: ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند.
احتمالات کابینه جدید
محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی‌کند. به جای سیاست‌هایی که افراطی‌ها را تقویت می‌کند، ایالات متحده باید به جنگ واقعی علیه آنها بپیوندد. ظریف همچنین در توئیتی دیگر در واکنش به بیانیه آمریکا در هشدار به روسیه و ایران نسبت به وقوع حمله شیمیایی دیگر در سوریه گفت: یک تنش‌افزایی دیگر توسط آمریکا در سوریه بر اساس ادعاهای دروغین، کمک به داعش است؛ آن هم در زمانی که این گروه توسط مردم عراق و سوریه به سمت نابودی می‌رود. بر اساس گزارش نشریه اکسپرس، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت:‌ مسئولیت هرگونه انجام حمله شیمیایی جدید توسط رژیم اسد به عهده ایران و روسیه خواهد بود. پیش‌ از این یک حمله شیمیایی در سوریه انجام شد که آمریکا و کشورهای غربی آن را به رژیم اسد و سوریه ربط دادند، در حالی که هیچ‌گونه مدرکی در این‌باره منتشر نشد و مقامات روسی و سوریی نیز این اتهامات را کذب خواندند. اظهارات نیکی هیلی در حالی مطرح می‌شود که کاخ سفید مدعی شده است برخی شواهد نشان‌دهنده احتمال انجام حمله جدید شیمیایی در سوریه است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که در جریان سفر اروپایی خود در ایتالیا حضور دارد، با لورا بولدرینی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف بامداد روز چهارشنبه وارد ایتالیا شد. وی در جریان این سفر با نخست‌وزیر ایتالیا نیز دیدار کرد. در این دیدارها طرفین ضمن بررسی راه‌های گسترش و تعمیق روابط دوجانبه، در خصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به ایتالیا، به برلین رفته و با تعدادی از مقامات آلمانی از جمله رئیس‌جمهوری و وزرای خارجه و اقتصاد این کشور رایزنی کرد.


هشدار ایران به کاخ سفید

روز گذشته، علی شمخانی، دبير شوراي عالي امنيت ملي، ادعاهاي امريكا را درباره قصد دمشق براي استفاده از سلاح شيميايي واهي و براي مقابله با پيشروي‌هاي تعيين‌كننده ارتش سوريه دانست و گفت: رفتارهاي نابخردانه امريكا در سوريه مصداق بارز بازي با آتش است. 
احتمالات کابینه جدید
گفته های شمخانی در روزنامه های جوان، ایران، وطن امروز، شهروند، جمهوری اسلامی، خراسان ، رسالت و اعتماد یا تیتر اول انتخاب شده و یا در بخشی از صفحه اول جای گرفته است. هشدار ایران به کاخ سفید، رفتارهای آمریکا در سوریه مصداق بازی با آتش است و هشدار به ترامپ عناوینی است که تعدادی از روزنامه ها با انتخاب آن به عنوان تیتر، آن را منتشر کرده اند.
 
وطن امروز که نیم صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده، در این باره نوشته است: دولت آمریکا باز هم به دنبال بهانه‌جویی علیه دولت سوریه است. مقامات دولت دونالد ترامپ مدعی شده‌اند دولت بشار اسد به دنبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان است. نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز تاکید کرده است در صورت گزارش استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی در سوریه، واشنگتن فورا دولت بشار اسد را مقصر خواهد شناخت! این بهانه‌جویی آشکار در حالی است که پیش از این و در دولت باراک اوباما، آمریکا دولت بشار اسد را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کرده بود. اوباما حتی دولت اسد را تهدید به حمله نظامی کرد اما کمی بعد ولادیمیر پوتین به بهانه تعطیلی آزمایشگاه‌های دولت سوریه، به اوباما کمک کرد از این تهدید هزینه‌ساز عقب‌نشینی کند. حالا دولت جدید آمریکا نیز ماجرای سلاح‌های شیمیایی را مجددا علیه بشار اسد مطرح کرده است. آنها در حالی بشار اسد را مقصر هر نوع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه می‌دانند که طی ماه‌های اخیر تروریست‌های وابسته به داعش و النصره کلیپ‌های فراوانی از آزمایشات شیمیایی خود را منتشر کرده‌اند. در چنین شرایطی که تروریست‌ها در حال نمایش توان شیمیایی خود هستند، دولت آمریکا استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی در سوریه را متوجه دولت بشار اسد کرده است. آمریکایی‌ها با این بهانه‌جویی به دنبال استفاده از اهرم نظامی خود در سوریه هستند. آنها البته تاکنون چند بار در مقاطع مختلف اقدام به حمله‌های نظامی در سوریه کرده‌اند. از جمله حمله اخیر آنها به پایگاه هوایی الشعیرات نشان داد آمریکایی‌ها درست در بزنگاه‌های حساس که تروریست‌ها در مضیقه قرار دارند، با حمله به مواضع دولتی، به دنبال ایجاد موازنه قدرت علیه دولت بشار اسد و نیروهای مقاومت هستند. با آشکار شدن این اقدامات آمریکا که دقیقا برای کمک به وضعیت تروریست‌ها در سوریه است، این بار به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای حمله نظامی به سوریه با یک مشکل جدی مواجه هستند و این مشکل واکنش متقابل نیروهای مقاومت علیه هر نوع حمله نظامی آمریکا به سوریه است. این موضوع را دیروز علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در قالب یک هشدار جدی خطاب به آمریکایی‌ها مطرح کرد. شمخانی گفت در صورت حمله نظامی به سوریه، وضعیت گذشته که حمله آمریکا بدون پاسخ می‌ماند، تغییر خواهد کرد. شمخانی تصریح کرد ماجراجویی جدید آمریکا به معنای بازی با آتش خواهد بود.  علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی در واکنش به تهدیدات اخیر آمریکا علیه سوریه که به بهانه قصد دمشق برای استفاده از سلاح شیمیایی مطرح شده است، اظهار کرد: طرح مجدد ادعاهای واهی علیه سوریه تداوم سناریوی آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های مستمر جبهه تروریسم و مقابله با پیشروی‌های تعیین‌کننده ارتش سوریه است.

حراج میراث فرهنگی ایران در آمریکا

دیگر موضوعی که مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفته، شامل واکنش هایی است که نسبت به تصمیم ديوان عالي آمريکا مبنی بر ضبط آثار باستانی ایران به درخواست قربانیان یک حادثه تروریستی ایجاد شده است. 

احتمالات کابینه جدید
 ماجرا از این قرار است که  9 شهروند آمريکايي پس از وقوع يک حادثه تروريستي در سال 1997 در اسرائيل که به‌ صورت حمله‌اي انتحاري انجام شده بود، عليه ايران در دادگاه‌هاي آمريکا شکايت کردند. اين شاکيان به‌عنوان غرامت خواهان مصادره و فروش چند اثر و کتيبه باستاني متعلق به ايران هستند که در دانشگاه شيکاگو نگهداري مي‌شوند. ديوان عالي آمريکا که بالاترين نهاد قضائي اين کشور به شمار مي‌آيد، سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم ‌تير) موافقت کرد در پاييز آينده درباره ضبط و فروش مجموعه‌اي از آثار باستاني ايران که در‌حال‌حاضر در آمريکا موجود هستند، تصميم‌گيري کند. خانواده‌ها و بازماندگان قربانيان اين بمب‌گذاري که در بيت‌المقدس روي داد، براي دريافت غرامت به مبلغ 71.5 ميليون دلار به ديوان عالي آمريکا مراجعه کرده‌اند. ازآنجاکه ايران در ايالات متحده نقدينگي کافي نداشته است، شاکيان و وکلاي آنها به ضبط اموال ارزشمند ايران روي آورده‌اند. چنانچه ديوان عالي با درخواست شاکيان موافقت کند، برخي از آثار باستاني ايران که در دو موزه شيکاگو نگهداري مي‌شوند، ضبط خواهد شد تا به نفع شاکيان فروخته شوند. مجموعه‌اي از هزاران کتيبه و اثر هخامنشي که بيشتر آنها از خرابه‌هاي «تخت جمشيد» به دست آمده‌اند، از ساليان پيش براي تحقيق و بررسي به انستيتوي مطالعات شرقي در دانشگاه شيکاگو به امانت داده شده‌اند. تاکنون دادگاه‌هاي آمريکا با پرداخت خسارت از وجه حاصل از فروش آثار باستاني ايران مخالفت کرده و گفته‌اند نمي‌توان مبلغ خسارت قربانيان را از فروش آثار عتيقه تأمين کرد، زيرا ايران هيچ‌گاه از اين آثار براي اهداف مالي و مقاصد تجاري استفاده نکرده است. جفري وال، مشاور دولت ترامپ، دراين‌باره گفته است: بااينکه ايالات متحده همواره با بازماندگان و ساير قربانيان تروريسم ابراز همدردي کرده اما با ضبط و توقيف اموال حکومت‌هاي خارجي موافق نيست، چراکه اين امر مي‌تواند بر روابط خارجي آمريکا تأثير منفي بگذارد. معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در واکنش به اين موضوع گفت: براساس بررسي‌هاي انجام‌شده، فقط الواح هخامنشي بحث مورد شکايت قربانيان حادثه تروريستي هستند و درباره نتيجه رأي دادگاه بعد از برگزاري آن در ماه اکتبر (پاييز) مي‌توان اظهارنظر کرد.
 
بازتاب این خبر مهم فرهنگی که حتی در رسانه های خارجی نیز بسامد بالایی داشته است، در روزنامه های امروز با تیترهای یغمای تاریخ زیر سایه سیاست، حراج میراث فرهنگی، حراج الواح هخامنشی در چند روزنامه از جمله ابتکار، جوان و شرق بخشی، از صفحه اول را به خود اختصاص داده است.
 
روزنامه جوان با ربط دادن این موضوع به برجام در بخشی از گزارش خود با تیتر «ميراث ايران در امريکا به حراج گذاشته مي‌شود» نوشته است: ايالات متحده امريکا از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، همواره از هر بهانه‌اي براي دست‌اندازي بر اموال ايران استفاده کرده است. جالب است که سازمان ميراث فرهنگي دولت يازدهم مدت‌ها بود که درصدد ارسال محموله‌اي از آثار قيمتي ايران به اروپا در قبال دريافت پول بود که مخالفان اين تصميم بالاخره توانستند با روشنگري‌هاي خود مسئولان دولتي را منصرف کنند. اين اقدام ديوان عالي امريکا را بايد نشانه بارز ديگري از نقض برجام توسط امريکايي‌ها قلمداد کرد. در حالي‌که عمده‌ترين بهانه براي پذيرش شروط غرب در برنامه اقدام مشترک موسوم به برجام لغو تحريم‌هاي ظالمانه به ويژه از سوي ايالات متحده امريکا عنوان مي‌شد، ولي از زمان انعقاد برجام بارها و بارها اين معاهده از سوي طرف امريکا با عهدشکني مواجه شده است.

شیوع خودزنی برای اخذ دیه
 
روزنامه آرمان امروز در مطلبی به مسأله شیوع خودزنی برای دریافت دیه پرداخته است: با وجود اینکه صفحات اول و تیترهای درشت اکثر روزنامه ها شامل تیترهای سیاسی می شود، در بخشی از صفحه نخست این روزنامه به یک معضل عجیب و جدید اجتماعی پرداخته شده که در سایر روزنامه ها به چشم نمی خورد. آرمان امروز نوشته است: خودزنی به قصد کسب مال نامشروع از شگردهای افراد سودجوست، آن‌چنان که آنها برای سود بیشتر به خود نیز رحم نمی‌کنند. یکی از تاسف‌‌برانگیزترین خودزنی‌ها به سال 92 برمی‌گردد. ماجرا از این قرار بود که در تصادف ساختگی که تیر آن سال در شهرستان دامغان رخ داد، دو نفر برای کلاهبرداری از شرکت بیمه دست، انگشتان و دندان‌های دوست خود را با آچار چرخ و انبردست شکستند و پزشکی قانونی میزان دیه تعلق گرفته به مصدوم را 300‌میلیون ریال اعلام کرد. البته این تصادف ساختگی کشف و عاملان کلاهبرداری نیز دستگیر شدند، اما باید گفت که خودزنی پدیده‌ای است که طی سال‌های اخیر منبع درآمد متخلفان شده است. این یک نوع کلاهبرداری به شیوه نوین است که هنجارشکنان با ایجاد جراحت عمدی در بدن خود قصد دارد که از شرکت‌های بیمه اخاذی کنند. گرچه با استفاده از فناوری‌های جدید تا حدودی راه به روی این شکل از کلاهبرداری بسته شده است، ولی از آنجا که بخشی از تصادفات مستلزم پرداخت دیه است عده‌ای با تصادف ساختگی پرونده‌سازی کرده و به دنبال دور زدن قانون هستند، تا جایی که خودزنی اکنون یک شغل پردرآمد محسوب می‌شود. تیر سال 94 فرمانده انتظامی آذربایجان‌ شرقی از متلاشی ‌شدن باند بزرگ کلاهبرداری به شیوه تصادفات ساختگی به ارزش بیش از 20‌میلیارد ریال و شناسایی و دستگیری 106 متهم این باند در استان خبر داد. محسن حسن‌خانی گفت: اکثر تصادفات ساختگی با حضور اعضای باند و تصادف بین خودرو با عابر پیاده، دوچرخه یا موتورسیکلت بوده و در اکثر پرونده‌ها نیز سه تا پنج نفر اعضای باند به دلیل مصدومیت، دیه‌هایی با مبالغ بالا از شرکت‌های بیمه اخذ کرده‌اند. بهمن سال گذشته مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی به ایرنا گفت که در ماه‌های آذر و دی 9 تصادف ساختگی در این استان کشف شد که این امر در استان روند رو به رشدی دارد. از این رو کسب‌وکار تصادف‌کنندگان ساختگی در کل کشور رواج دارد و باید متولیان امر بیشتر از پیش برای رفع این معضل تلاش کنند تا بلکه سودجویان به اهداف خود دست نیابند. البته در این میان شناخت جعلی بودن تصادف مدنظر است که دی سال گذشته جانشین مدیریت بحران رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره تصادف‌های ساختگی و چگونگی تشخیص آن از سوی مراکز پزشکی قانونی اظهار کرد: تصادف ناشی از اصابت مستقیم قطعات خودرو و یا پرتاب فرد و کشیدگی روی زمین تفاوت‌هایی دارد که کارشناسان پزشکی قانونی قادر به تشخیص آن هستند. مهرداد علی‌بخشی با بیان اینکه زمان حدوث ضایعه مشخص می‌شود و پزشکی قانونی اعلام می‌کند که این آسیب‌دیدگی مربوط به یک یا دو روز قبل یا چه محدوده زمانی است، گفت: یکسری از ادعاهای کذب در مورد آسیب‌دیدگی ناشی از تصادف در همین مرحله مشخص می‌شود. به گزارش ایسنا، علی‌بخشی درباره اینکه آیا امکان تشخیص ساعت وقوع حادثه و آسیب‌دیدگی وجود دارد یا خیر، بیان کرد: با توجه به نحوه مراقبت، شرایط بدنی و نحوه درمان فرد آسیب‌دیده نمی‌توان ساعت دقیق آسیب‌دیدگی را مشخص کرد، اما حدود زمان آن قابل تشخیص بوده و علاوه بر آن معیارهایی وجود دارد که می‌توان تشخیص داد که آیا آن آسیب در پی تصادف ایجاد شده یا علتش چیز دیگری بوده است. بنابراین موضوع تصادفات ساختگی که هر از گاهی در اخبار حوادث دیده می‌شود با انگیزه مالی شکل گرفته و باید کارشناسان زبده مسئولیت شناسایی جعلی بودن آن بر عهده بگیرند.

احتمالات کابینه جدید

 روزنامه اعتماد در شماره امروز خود، کابینه جدید روحانی و بایدها و نبایدهای آن را در صفحه اول و با یک یادداشت و یک گزارش برجسته تر کرده است. تیتر یک اعتماد با عنوان چهره جدید کابینه شامل گزارشی است که در آن با دو عضو کابینه گفت وگو  و در مورد تغییرات و تحولات احتمالی کابینه دوازدهم صحبت شده است: دولت ارديبهشت، تا مرداد و تعيين كابينه دوازدهم، اندكي بيش از يك ماه فرصت دارد. زماني كه براي حسن روحاني، به تعيين اعضاي كابينه‌اي سپري خواهد شد كه قرار است چهار سال همراه و همسوي سياست‌هاي او در مسير سازندگي كشور باشند، بيش از همه صرف مرور مطالبات و خواسته‌هاي مردمي مي‌شود كه در ايام تبليغات انتخاباتي در قالب شعارهاي حمايتي از او مطرح شدند. 
احتمالات کابینه جدید
آنچه روحاني در سفرهاي انتخاباتي شنيد، به قطع نيازمند چيدمان جديدي در صندلي‌هاي هيأت دولت است تا هم آنچه از دولت يازدهم نيمه‌كاره باقيمانده، به سرانجام برساند و هم مسير ٤ ساله جديد را روي اهداف ناشي از مطالبات مردمي از دولت دوازدهم، بسازد. با اين حال تا اينجاي كار، آنچه از تركيب كابينه دوازدهم به دست آمده، هماني است كه چندين بار از سوي حسن روحاني مورد تاكيد قرار گرفته است. حضور زنان و جوانان در كابينه دوازدهم همان چيزي است كه اين روزها مورد تاكيد و تاييد اعضاي دولت فعلي قرار دارد. معصومه ابتكار و حسينعلي اميري در گفت‌وگو با «اعتماد»  از كابينه دوازدهم گفتند. از اهدافي كه حسن روحاني آن را در قالب مطالبات مردم پي‌ريزي كرده است و به دنبال تركيبي از وزيران است كه بتوانند او را براي دوره چهارساله ديگري همراهي كنند.

اعتماد همچنین یادداشتی با تیتر «كابينه‌اي براي تحقق شعارها» به قلم مرتضی حاجی از شخصیت های اصلاح طلب حامی روحانی چاپ کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار