معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه با برگزاری هر گونه آزمون جداسازی در پایه ششم مخالفیم گفت: هرساله 250 هزار دانش آموز برای ورود به مدارس سمپاد و 350 هزار دانش آموز برای ورود به مدارس نمونه دولتی با یکدیگر رقابت می‌کنند و درصد کمی از آنها وارد این مدارس می‌شوند.
کد خبر: ۴۵۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 01 July 2017
به گزارش ایسنا، علی زرافشان درباره چالش‌های تنوع و تقسیم بندی مدارس اظهار کرد: قبل از ورود به بحث باید محورهای داوری را مشخص کنیم و تعریف دقیقی از تنوع مدارس داشته باشیم. ضمن آنکه باید تصمیماتی که در گذشته درباره مدارس اتخاذ شده است را آسیب شناسی کنیم و برای هر تصمیمی که در آینده می‌گیریم الزامات لازم را هم در نظر گرفته باشیم.
 
وی افزود: بر اساس آنچه در سند تحول بنیادین آمده است بنده معتقد هستم که جداسازی دانش آموزان در مدارس مختلف باید در حداقل ممکن باشد. رویکرد قالب ما آموزش فراگیر است و آموزش و پرورش تجارب مثبت خوبی در این زمینه دارد.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 20 سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای درباره آموزش تلفیقی فراگیر کودکان با نیازهای ویژه داشت گفت: این مصوبه در عین رویکرد فراگیر برای آموزش دانش آموزان نیازهای ویژه در مدارس عادی این نکته را نیز مد نظر دارند که جداسازی برای همه دانش آموزان استثنائی توصیه نمی‌شود و برخی از آنها چون دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی نیاز به وجود مراکز خاص برای آموزش دارند.
 
زرافشان ادامه داد: بعضا با مواردی روبرو هستیم که محیط مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه چون کم بینایی و کم شنوایی نیست و باید محیط مدارس عادی ما برای پذیرش این دانش آموزان آماده شوند.
 
وی درباره آمار مدارس تیزهوشان گفت: در ابتدای دولت یازدهم حدود 4.2 درصد از کل دانش آموزان کشور در مدارس تیزهوشان تحصیل می‌کردند. البته این آمار دو درصد بود که افزایش دو برابری پیدا کرده بود. طی دو سه سال اخیر تلاش کردیم با توجه به استانداردهای جهانی که همان دو درصد دانش آموز تیزهوش است شمار مدارس تیزهوشان را کاهش دهیم. متاسفانه چند سال گذشته افزایش بی رویه مدارس تیزهوشان اتفاق افتاد.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: افزایش بی رویه مدارس سمپاد حاصل یک تصمیم مدیریتی در دوره گذشته بود. متاسفانه در آن زمان مدارس شاهد و نمونه دولتی هم دچار افزایش بی رویه شدند و ما در این دوره برای اولین بار شاهد بودیم که پرونده‌هایی به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش می‌آید مبنی بر اینکه دانش آموزان محصل در مدارس کف نمره را کسب نمی‌کنند و درخواست می‌دهند که برای تحصیل یک سال دیگر آنها در مدرسه فرصت داده شود.
 
زرافشان با بیان اینکه ما با برگزاری هر گونه آزمون جداسازی دانش آموزان در پایه ششم مخالف هستیم، گفت: 250 هزار دانش آموز برای ورود به مدارس تیزهوشان و 350 هزار دانش آموز برای ورود به مدارس نمونه دولتی در آزمون‌ها شرکت می‌کنند و این در حالیست که تنها حدود 20 هزار نفر در مدارس تیزهوشان و حدود 50 هزار نفر در مدارس نمونه دولتی پذیرش می‌شوند و این به آن معناست که دانش آموزانی که پذیرفته نمی‌شوند نیز دچار آسیب‌های روحی می‌شوند.
 
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: ما در مقطع ابتدایی ارزشیابی توصیفی را داریم و در متوسطه اول ترکیبی از ارزشیابی توصیفی و نمره محور را داریم و برگزاری آزمون بین دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول باعث برهم خوردن این سیستم می‌شود و در هر صورت به نفع دانش آموزان نیست. باید الزاماتی برای تغییر این سیستم فراهم شود و اول از همه خود خانواده‌ها به این نتیجه برسند که لزوما جداسازی ضامن موفقیت فرزندانشان نخواهد بود. باید اجازه بدهیم کودکان از درس خواندن و مدرسه رفتن لذت ببرند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار