میدان حسن آباد یکی از پررفت و آمدترین میدانهای تهران با بناهای عجیب است که متاسفانه این روزها اخباری مبنی بر تخلفات ساختمانی در حریم آن به گوش می رسد
کد خبر: ۴۵۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 04 July 2017
میدان حسن آباد یکی از پررفت و آمدترین میدانهای تهران با بناهای عجیب است که البته داستانهایی عجیب تر که کمتر کسی می‌داند قبل از احداث این میدان تاریخی، باغ بزرگی در این محوطه قرار داشت که  متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود.
 
وی بعد از گسترش تهران، منطقه را به نام پسرش حسن، حسن آباد نام نهاد که این وجه تسمیه حسن آباد است البته تا قبل از آن این محله به "هشت گنبد" معروف بود.
 
در حسن آباد چهار ساختمان به شکل قرنیه توسط "قلیچ با قلیان" تحت نظارت معمار و مهندسی برجسته ارمنی تبار "لئون تادوسیان" به سبک معماری غربی ساخته شده است پس از فوت آشتیانی ورثه وی این ملک را تکه تکه کرده و به مردم فروختند به طوری که فقط در دل محله مسکونی حسن آباد دو چهار راه کوچک از آن باقي ماند.
 
در ادامه متاسفانه این روزها اخباری مبنی بر تعرض به این میدان تاریخی و ساخت و ساز از سوی شهرداری تهران به گوش می رسد. ساخت و ساز در میدان حسن‌آباد و در چند قدمی بنای تاریخی چهارگوشه این میدان، اداره‌کل حقوقی استان تهران را واداشت تا در نامه‌ای به دادسرای ویژه شهرداری‌ها، از استعلام نکردن شهرداری برای این پروژه شکایت کند.
 
 در ابتدای خیابان وحدت اسلامی و در عرصه ضلع جنوب غربی مجموعه تاریخی چهار گوشه‌ای این میدان، ساخت‌ ساختمانی در این محدوده عرصه و حریم این محوطه تاریخی را تهدید می‌کند، تهدیدی که هنوز ادامه دارد و تا دستور دادستانی نرسد، هیچ دستور توقفی در ادامه ساخت بنا اجرایی نمی‌شود.
 
در این خصوص اکبر رستمیان، کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در مصاحبه ای عنوان کرد که بخش حقوقی اداره کل حقوقی استان تهران پس از اطلاع از این ساخت‌و ساز، در هفتم خرداد در نامه‌ای به دادسرای ناحیه ۳۷ ویژه رسیدگی به امور شهرداری‌ها نسبت به اجرائی شدن این پروژه طرح دعوی کرده است، اما هنوز دادستانی هیچ شعبه‌ای را برای بررسی این پرونده به ما اعلام نکرده و تا زمانی که شعبه تعیین نشود دستور توقف کار داده نمی‌شود.
 
این در حالی است که معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 11 در خصوص خبر منتشر شده با عنوان " تعرض به عرصه میدان حسن آباد ادامه دارد" گفت: در صورت تخلف؛ از ادامه عملیات مطابق ضوابط و مقررات جلوگیری خواهد شد.
 
محمد شهر آبادی با توجه به خبری که در خصوص ساخت و ساز و تعرض به عرصه میدان تاریخی حسن آباد  در ابتدای خیابان حافظ جنوبی ، نبش کوچه حافظ منتشر شده است؛ افزود:  ملک حاصل تجمیع سه پلاک به مساحت 500 متر مربع است که در زمان اخذ پروانه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعلام به عمل آمده و طبق نامه شماره 2080/126/912 مورخ 1/3/92 میراث؛ قسمتی از پلاک که در محدوده اصلاحی و عقب نشینی قرار دارد؛ حفظ و استحکام و مابقی با ارتفاع 12 متر اجرا گردد که بر همین اساس پروانه ساختمانی صادر شده است. اما در حال حاضر چنان چه مالک بر خلاف ارتفاع اشاره شده توسط میراث فرهنگی ؛ اقدام نموده باشد از ادامه عملیات مطابق ضوابط و مقررات جلوگیری خواهد شد. طبق ضوابط شهرداری به ملک 7 طبقه تعلق می گرفته که با توجه به نامه سازمان میراث فرهنگی تعداد طبقات به 4 طبقه روی زمین کاهش یافته است.
 
این در صورتی است که همچنان میراث فرهنگی مدعی است که تخلف در این باره صورت گرفته است و متاسفانه تا دستور دادستانی ساخت و ساز متوقف نشده است. از سوی دیگر مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران نیز از خلا قانونی در امور ساخت و سازهای غیر مجاز پرده برداشت و عنوان کردکه  تخلفات ساخت و ساز دارای یک چرخه معیوب است که از شروع تخلف تا پایان توافق به نفع سرمایه داران ساخت و ساز تمام می شود؛ یعنی پرداخت جریمه از سود ساخت و ساز ارزان تر است. تا زمانی که جریمه شدن ارزان تر باشد این کار تکرار می شود و شهر با ساخت و ساز بی رویه جلو می رود.
 
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به نبود اقتدار شورا در سطح شهرداری ها افزود: اقتدار شورا در نظارت است و ابزاری که در اختیار دارد تذکر سوال و استیضاح است. این امر برای علا الدین هم وجود داشت و موردش تمام نشد. به نظر من شورای بعدی هم گرفتار احکام ماده 100 هستند.  شهرداری می گوید قلع و قمع به من ارتباطی ندارد چون من عضو اصلی ماده صد نیستم و لذا این ماجرای قلع و قمع ها ابتر ادامه می یابد و تبدیل به تخلف می شود. یعنی تخلف تبدیل به توافق می شود .
 
در این راستا نیاز است شورای شهر پنجم با تدبیر لازم به امور ساخت و سازها توجه ویژه ای نشان دهد و نگاه جدی به توقف تخلفات ساختمانی داشته باشد تا بر این اساس با مشکلاتی از این دست مواجه نشویم زیرا از زمان بروز تخلف تا توقف، بروکراسی اداری تخلف را به توافق تبدیل می کند و در این خصوص آثار فرهنگی مانند حسن آباد زیر دست و پای سرمایه داری له می شود
برچسب ها: حسن آباد ، تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار