مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: وضعیت 53 قلم داروی تولید داخل را به شرکت ها اعلام کرده ایم؛ در این داروها یا کمبود داریم یا در شرف کمبود هستیم.
کد خبر: ۴۵۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 11 July 2017

اکبر عبدالهی اصل روز سه شنبه در نشست خبری افزود: البته این داروها به بیمار می رسد اما مشکل این است که با قیمت بیشتری در اختیار بیمار قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این کمبودهای دارویی، 750 قلم داروی تولید داخل ، موجودی زیر سه ماه دارند که می تواند به بحران تبدیل شود؛ تا کمبودهای دارویی به بحران تبدیل نشوند ، مقامات ارشد به فکر چاره نمی افتند.
 
**برخی داروها هنوز به قیمت 30 سال پیش فروخته می شوند
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همواره بر معضل قیمت دارو واقف بوده اند اما به علت دخالت سازمان های بالادستی نتوانسته اند اجازه دهند که قیمت دارو افزایش یابد.
عبدالهی اصل افزود: سازمان های بیمه گر به دلیل تنش هایی تلاش می کنند تا وزارت بهداشت قیمت داروها را افزایش ندهد.
وی با تقسیم بندی داروها به سه گروه داروهای وارداتی ، داروهای های تک (داروهای تولیدی با فناوری بالا و خاص) و داروهای برند ژنریک گفت: قیمت داروهای های تک، بد نیست و 50 تا 70 درصد قیمت داروی اصل به آنها قیمت می دهیم .
وی ادامه داد: داروهای برند ژنریک با ویژگی خاص نیز توانسته اند دو تا سه برابر قیمت پایه را کسب کنند و تا پایان سال 95 به قیمت معقول رسیده اند.
به گفته مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو، داروهایی به نام ژنریک عادی نیز داریم که سال ها در بازار هستند و معمولا وزرای بهداشت هر دولتی با افزایش قیمت آنها مخالف هستند و هیچگاه قیمت آنها اصلاح نشده است.
عبدالهی اصل اظهار داشت: ما برای داروی فاکتور هفت یک بار قیمت عادلانه –یک میلیون تومان- دادیم اما برخی داروها با همان قیمت 30 سال پیش فروخته می شوند در حالیکه منطقی نیست که یک قرص فقط 25 تومان فروخته شود.
وی خاطرنشان کرد: 300 قلم قرص داریم که دانه ای 25 تومان فروخته می شوند. این درحالی است که بطورمثال اسمارتیز بدون ماده موثره و در کارگاه معمولی تولید می شود اما قیمت آن از قرص های ما بیشتر است .
وی افزود: قیمت قرص های ارزان را که افزایش دادیم ، سازمان حمایت از مصرف کنندگان وارد این عرصه شده و به آن اعتراض کرده است.
وی اضافه کرد: در اواخر سال 94 ، استراتژی اتخاذ کردیم که بر اساس آن، قیمت داروهای او.تی.سی (داروهایی که بدون نسخه پزشک فروخته می شوند) مانند مسکن ، استامینوفن و ضداسیدها افزایش یابد و بلافاصله بعد از آن یک بیمار به رئیس جمهور نامه نوشت و درخواست حذف این ضابطه را کرد.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: براساس این ضابطه ، قرص آسپرین 30 تومانی به 60 تومان افزایش یافته بود؛ فقیرترین فرد هم بابت روزی 50 یا 60 تومان ، بدبخت نمی شود اما تمام دولت بسیج شد که قیمت این قرص کاهش یابد و در یک کمیسیون ، افزایش قیمت یک آسپرین حذف شد.
 
**قیمت داروهای زیان ده، اصلاح می شود
عبدالهی اصل در اعتراض نمایندگان شرکت های دارویی به اصلاح نشدن قیمت داروهای ژنریک و تشکیل نشدن کمیسیون قیمت گذاری دارو طی امسال گفت: قیمت این داروها را باید به مرور هر سال 10 تا 15 درصد افزایش دهیم.
وی افزود: کمیسیون قیمت گذاری ، حساب و کتاب داروهای زیان ده را محاسبه کرده است و قیمت آنها اصلاح خواهد شد .
وی ادامه داد: در مورد اصلاح قیمت داروهای ژنریک ، ما ترجیح می دهیم ابتدا قیمت داروهایی که از سال 90 اصلاح نشده ، اصلاح کنیم و بعد به سراغ بقیه برویم .
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود هفت تا هشت هزار پروانه فرآورده دارویی در کشور گفت: در حالیکه دارویی مانند متادون دانه ای 28 فروخته می شود مولکول آنتی بادی ها تا سه میلیون تومان نیز فروخته می شوند.
عبدالهی اصل تصریح کرد: تلاش می کنیم قیمت فجیع داروهای زیان ده را اصلاح کنید.
 
**خروج 340 قلم داروی مهجور از بازار
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: برخی داروهای مهجور مانند کرم فنی توئین موضعی داریم که از رده خارج خواهند شد. این کرم را به دلیل قطع تولید داخلی به مدت چهار ماه در فهرست داروهای فوریتی گذاشتیم اما هیچ شرکتی از هند تا اروپا، پیدا نشد که این دارو را از آنجا وارد کنیم چون داروهای جدیدتری وارد شده است .
عبدالهی اصل افزود: حدود 340 قلم داروی مهجور داریم که باید از بازار حذف شود و داروهای جدید جایگزین آن شوند.
وی یادآور شد: سازمان غذا و دارو هیچ دخل و تصرفی در عدم نقدینگی صنایع دارویی ندارد و فقط می تواند در این باره هشدار دهد.
به گفته وی، بیمه ها ، پنج تا 6 ماه به داروخانه های خصوصی ، بدهی دارند و داروخانه هفت تا هشت ماه آن را به صنعت دارویی منتقل می کنند و در مورد بدهی بیمارستان ها نیز همین وضعیت ، صادق است.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: بیمه ها ، هیچگونه همکاری با صنایع دارویی ندارند و سیستم بیمه کشور ، بیمار است.
عبدالهی اصل افزود: 20 تومان از قیمت یک قرص 30 تومانی را بیمه پرداخت می کند درحالیکه برای بیمار فرقی ندارد که بابت قرص 20 تومان یا 30 تومان پرداخت کند ؛ بیمه ها سالی 20 میلیارد تومان بابت آسپرین می پردازند و پول به نوعی پرت می شود و از آن طرف نمی تواند پول هزینه های دارویی بیماران خاص را بپردازد.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: بازار دارویی بیمارستان بزرگ تر شده و بیمه پول آن را نمی دهد و زیان آن به صنعت دارویی بازمی گردد. مدیریت غیرمعقول بیمه ها ، بدهی ها را پرداخت نمی کنند؛ امید است در واپسین لحظات کابینه این مشکل حل شود.
عبدالهی اصل افزود: سندیکاهای دارویی و اتاق بازرگانی خیلی مظلوم عملی می کنند؛ در حوزه دارویی سه بازار کار وارد کنندگان ، تولیدکنندگان محصول نهایی یعنی داروسازان و تولیدکنندگان مواد اولیه وجود دارد.
 
**بازار 4500 میلیارد تومانی داروهای وارداتی
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه وارداتی بازار چهار هزار و 500 میلیارد تومانی داریم.
عبدالهی اصل افزود: هیچگاه از تولید به واردات نرسیده ایم بلکه ابتدا دارو وارد کشور شده و سپس آن دارو در داخل تولید شده است؛ داروهای مشابه وارداتی عمدتا داروهایی هستند که مدتی وارد شده اند و سپس شرکتی آن را تولید می کند و دو تا سه سال طول می کشد تا واردات داروی مشابه تولید داخل متوقف شود.
وی ادامه داد: صنعت دارویی کشور ایراداتی دارد؛ بازار دارویی کشور در مقیاس بزرگ نیست و شرکت های دارویی کوچک هستند و هزینه های سربار آنها بالا است.
وی اضافه کرد: بازار محصولات نهایی دارویی در سال گذشته تقریبا 10 هزار میلیارد تومان بوده که اگر قرار بود آنها را از ترکیه یا هند وارد کنیم ، این بازار به 32 تا 33 هزار میلیارد تومان می رسد.
عبدالهی اصل تصریح کرد: متاسفانه گردش مالی یکهزار و 500 میلیارد تومانی مواد اولیه دارویی در بوق و کرنا فریاد می شوند اما به مسائل دیگر آن توجه نمی کنیم.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو گفت: تعداد اعضای مرتبط با داروسازی در فرهنگستان علوم پزشکی یک نفر است اما سه نفر در آنجا از ماده اولیه دارویی صحبت می کنند و برای کل نظام دارویی کشور ، تصمیم می گیرند.
وی افزود: ما می دانیم کار ما (شیوه قیمت گذاری دارو) اشتباه است اما آن را ادامه می دهیم.
 
**بزرگ ترین تولیدکنندگان داروهای تقلبی اطراف ایران هستند
وی در ادامه به بازار سیاه دارو اشاره کرد و گفت:بازار سیاه دارو، دستوری نیست و عرضه و تقاضا است؛ هنگامی که تولیدکننده نتواند مصرف کننده را قانع کند که داروی ایرانی مصرف کند، مصرف کننده به سمت مصرف داروهای خارجی و حتی تقلبی می رود.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بزرگ ترین تولیدکنندگان داروهای تقلبی در اطراف ایران یعنی در امارات و پاکستان هستند.
وی تصریح کرد: اگر فقط هر گردشگری در سال یک جعبه آسپرین حتی به صورت قانونی هم وارد کشور کند به اندازه کل آسپرین تولیدی کشور می شود.
وی تاکید کرد: مردم باید به صنعت دارویی داخل کشور اعتماد کنند.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های دارویی سازمان غذا و دارو افزود: ما با سامانه رهگیری دارو حداقل می توانیم تقلبی و اصل بودن داروها را به مردم بشناسانیم اما به جز 30 درصد واحدهای صنعتی دارویی ، بقیه صنعت از آن فرار کرد.
عبدالهی اصل گفت: درصد قابل توجهی از داروخانه ها ، این داروها (قاچاق) را از منابع دیگر تهیه و توزیع می کنند.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار